Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sådär ja…

Klosterlilja/snöklocka, Leucojum aestivum

Härligt, snön har knappt hunnit dra sig bort från gräsmattan innan mina söta klosterliljor börjar kika fram. Det här är den helt vanliga som man kan köpa som små lökar på höstkanten. Jag har även en helt annorlunda som är lika hög som en poetnarciss. Den hittade jag på en ödetomt där det skulle dras en väg. Såg bara de tunna långa bladen och tänkte att det kan vara något lite mer ovanlig gammal lökväxt. Jag tog med en liten spade nästa gång jag var förbi och grävde upp den, så nu står den sedan många år hos mig medan bilarna susar på asfalten över den gamla tomten. Den här andra sorten blommar mycket, mycket senare.

Jag sover rätt dåligt på nätterna, har gjort det en längre tid. Provar milda sömntabletter men tycker inte de fungerar så bra. Min läkare i ASiH tänker att det kan ha med kortisonet att göra. Så då blir det nog bättre. Nu har jag trappat ner till fyra om dagen i en vecka.

Jag har inte kräkts på två veckor nu och det känns så bra. Lite magknip har jag då och då, men bara lite. Så det är ingenting mot hur det var tidigare. Det känns som jag sakta börjar bli lite tröttare nu, kanske blodvärdena är på väg ner igen. Det tas två blodprov mellan cellgiftsbehandlingarna för att hålla koll på blodet. Vi får se hur det blir den här gången om jag lyckas hålla Hb över 100 eller om jag måste få fler blodtransfusioner. Men nu när jag är inskriven hos ASiH är det så lätt, så skönt att kunna få det hemma. Borta bra men hemma bäst 😀

april 5, 2011 - Posted by | blommor, makro, sjuk

2 kommentarer »

  1. Klosterliljorna är så härliga! De växer ”vilt” i Vadstena på klosterområdet, det är som en vit matta så här års. Helt klart värt ett besök! 🙂

    Så skönt att du mår bättre och verkar ha blivit av med kräkningarna! Cortison har ju en förmåga ”att pigga till” så det är nog inte osannolikt att det påverkar sömnen. Men skönt att du kan trappa ut det.

    Nu önskar jag dig en fortsatt bra vecka!
    Kram från Bonnfrua

    Kommentar av Bonnfrua | april 5, 2011 | Svara

    • Åh jag har sett bilder därifrån och det skulle vara underbart att se det i verkligheten.

      Hoppas du får det bra i veckan också.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | april 6, 2011 | Svara


Kommentera

