Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Senaste nytt

Väg F225 mot Landmannalaugar, Islands inland 2008

Hemma igen. Hb har faktiskt klättrat upp till 101, men vi skjuter fram behandlingen en vecka. Jag ska få en röntgen nästa vecka för att se om det kan vara någon förträngning i mage/tarm. Jag behöver inget nytt blod men ska få börja med näringsdropp på nätterna med början ikväll. Tror det blir må-fr. Så får jag vara lös och ledig helgnätterna 😉

Eftersom det inte blir behandling på måndag kan min sjukgymnast från ASiH komma över med TENS och visa hur den fungerar. Det ser jag fram emot. En rolig länk fick jag av henne till en butik som heter Varsam med massvis med olika hjälpmedel. T ex handikapphjälpmedel, TENSutrustning, balansbollar, halkmattor, gummiband för gympa mm, mm. Länk till Varsam här. Det finns en butik centralt i Stholm, en i Västerås och en i Örebro men också näthandel. Jag hade ingen aning om att det finns så mycket roliga grejer, ska absolut dit och kika då jag mår bättre.

Jag får ju sjukresor med taxi. Dit gick det finfint, taxin var tom här 10 min före tiden. Chaffisen trevlig och lagom pratsam. När jag skulle hem så beställde/bokade jag i entrén till Radiumhemmet. Det finns en bokningstelefon och soffor man kan vänta på. Ofta blir väntetiden då man direktbokar 30-40 min men nu hade dom en bil där på 10 minuter, suveränt. Men jösses vilken konstig väg han åkte. Chaffisen hade ingen GPS och bara ett svagt grepp om var Vallentuna, där jag bor i södra delen av, låg. Vi åkte genom Upplands Väsby och en riktigt sightseeing på småvägarna genom skogen mot mitt hem. Resan tog nästan dubbelt så lång tid och hade kostat ett par hundra mer hem än till KS om jag inte hade mitt sjukresekort. Jag vill inte lägga mig i hur folk kör så jag sade inget förrän vi var framme. Då tipsade jag om hur han kunde komma in mot stan igen betydligt snabbare, tror han blev tacksam 😀

Bilden ja, ser ni vägen 😉 Om man ska in i Islands inland och åka på sk F-vägar måste man ha fyrhjulsdrift på bilen. Ni kan ju se varför 😀 Jag brukar dra av brallorna och gå före och kolla hur djupt det är och om botten är slät utan gropar och stora stenar… smältvatten… mysigt 😀

Janne kommer troligen hem sent ikväll, hoppas det, eller i morgon. Jäklar vad han har jobbat hårt i veckan nere i Linköping. Massvis med övertid, det blir i alla fall minst 60 timmar denna vecka. Jag hoppas han kan ta ledigt ett par dagar nu i kommande vecka och slappa lite, det är han värd 😀

mars 18, 2011 - Posted by | Island, prylar, rehab, reklam, sjuk

6 kommentarer »

  1. Låter bra att behandlingen blir uppskjuten, och att man tar reda på lite mer om illamåendet. Är det Caelyxen du mår illa av lär det visa sig nästa vecka, den tar ju ca 4 veckor på sig o utsöndras i kroppen. Vi håller tummarna!
    Ha en skön helg med din hjärtevän:)Och så hoppas vi att solen kommer och smälter bort snöblasket som vi klafsat runt i idag:(
    Kram Ingela

    Kommentar av Ingela | mars 18, 2011 | Svara

    • Nja, det tar tre veckor för Caelyxen att gå ut systemet. Man har en vecka till återhämtning och fyra veckor mellan behandlingarna. Jag har mått ungefär lika dåligt i 6-7 veckor nu, så det är antagligen inte det det beror på. Men vi får se vad röntgen visar.

      Här snöar det för fullt nu, urk! Men det blir nog bättre så småningom.

      Hoppas ni får en trevlig helg ni med.
      Kram Sonja!

      Kommentar av sonjac | mars 18, 2011 | Svara

  2. PS ang trevlig länk, Tammys.. tack för tipset, grodorna var ju underbara! och mkt annat. DS

    Kommentar av Ingela | mars 18, 2011 | Svara

    • Jag lade till en länk till hennes syster Jonnas sida också.

      Kommentar av sonjac | mars 18, 2011 | Svara

  3. Tänkte att det var lite skönt om det var Caelyxen som ställde till det, vi är många som inte mått bra av den. då kunde man ju provat med en annan sort cytstatika.
    Vi hoppas på det bästa för dig!
    I helgen ska jag gosa med den senaste kärleken i livet, minsta barnbarnet:)10mån som stapplar runt med läragå vagn:)
    ska kolla jonnas sida också.

    Kommentar av Ingela | mars 18, 2011 | Svara

    • Åh jag förstår hur du menar, det skulle vara så skönt om det var Caelyxen. Mindre roligt om det är halvstopp i någon tarmslinga 😦 Men jag är nog född positiv, det kommer att bli bättre så småningom 😀

      Kram, kram!

      Kommentar av sonjac | mars 18, 2011 | Svara


Kommentera

