Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Blodprov hemma

Idag är en lite bättre dag än igår. Konstigt att det är så ryckigt, jag undrar vad det beror på. Jag kan inte komma på någon skillnad i vad jag äter som skulle kunna påverka.

Nyss var en av sköterskorna från ASiH (Avancerad sjukvård i hemmet) här och tog blodprov. Vi pratade om hur jag mådde och hon skulle prata med läkaren som hon skulle be ringa. Jag vill veta hur det gått med att få tag i min ansvariga läkare och om det är någon kontraströntgen på gång eller hur dom tänker.

Jag frågade om hur det går till att få blod/näringsdropp hemma och fick det bra förklarat. Blod får man två påsar i taget. Det brukar räcka med en sådan omgång. Om man ska få näringsdropp sätts det i på kvällen och man ligger och sover med det till morgonen efter. Då kommer syster tillbaks och tar ur det. Det låter bra.

Det ska bli intressant att höra vad HB ligger på idag. Dom får svar i em så kanske jag kan ringa dit och fråga senare. Jag är så nyfiken. När jag drar ner nedre ögonlocket och tittar på insidan där är det helt vitt. Det är visst så om man har dåligt med Hb i blodet.

Fotot är förstås från Island, ett av de fantastiska vattenfallen vid väg 1 utefter södra kusten. Om man kikar noga kan man se några små människor på en stig till vänster om fallet. Man kunde gå in bakom där men vi gjorde inte det, den här gången 😉

mars 17, 2011 - Posted by | Island, sjuk

4 kommentarer »

  1. Vilket ljus och vilken underbart grön färg! 🙂

    Kommentar av Åke | mars 17, 2011 | Svara

    • Japp, det är precis så det ser ut när solen tittar fram där sommartid. Det regnar så pass mycket så allt är så frodigt när man är nära kusten. På mer höglänta områden är det karg, och vackert.

      Kommentar av sonjac | mars 17, 2011 | Svara

  2. Vilken magisk bild! Vårt drömresemål är Island så jag tycker det är jättekul att se bilder därifrån.
    Vad skönt att du kan få så mycket hjälp hemma och slippa ta dig iväg.
    Jag har gjort ett litet inlägg nu om utlottningen som Janne har, du kan väl bara kika om du ser något fel?
    Hoppas du/ni får en fin helg.
    Kram!

    Kommentar av ≈Sanna≈ | mars 17, 2011 | Svara

    • Inlägget ser väldigt bra ut, jag skrev en liten kommentar under också 🙂
      Hoppas du får en trevlig helg själv. Kramar!

      Kommentar av sonjac | mars 18, 2011 | Svara


Kommentera

