Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Svanar och tranor

Jag läste precis att de tre första sångsvanarna kommit till Tysslingen i går, en vecka tidigare än förra året.

Vid Hornborgarsjön visar statistiken att det även fanns tre tranor där igår. Trevligt.

Janne och jag låg i gömsle och fotade just sångsvan vid Tysslingen för några år sedan. Det var väldigt trevligt fast just det gömslet var rätt ruckligt.

Bägge bilderna tog jag från gömslet vid Tysslingen. Man kommer dom verkligen nära och de flyger över hela tiden.

Annars så har jag inte mått bra idag och nyss spydde jag som en räv igen… trååååååkigt 😦

mars 16, 2011 - Posted by | fåglar, sjuk

8 kommentarer »

  1. Vilka vackra bilder! Blir helt hänförd.
    Så trist att du spyr igen! Men det positiva är ju ändå att en läkare vill kika på dig. Blir även glad över att se att hemsjukvården funkar!
    Vet du att det var i mitt hörn av världen det startade i slutet av 70-talet? Jorrå, makens mormor var en av de första som vårdades hemma.
    Barbro Beck-Friis heter hon som var ”mamma” till detta. Här omkring är det en självklarhet, även för oss som jobbar inom äldreomsorgen. Så visst är det bra att de finns!
    Sköt om dig!

    Kommentar av Bonnfrua | mars 16, 2011 | Svara

    • Vad intressant att få veta. Jag kände inte till det alls. Men det är väl så, uppstår behovet är det bra att bli uppfångad.
      Det frigör ju mycket resurser på sjukhusen och nog mår man bättre av att vara hemma utom i de svåra fallen.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | mars 17, 2011 | Svara

  2. Åh, så fina fåglar! Jag var vid Tysslingen en tidig morgon förra året och det var jättehäftigt. Bara att kliva ur bilen och höra ljudet av 2000 sångsvanar var en upplevelse.

    Jag brukar sitta i gömsle vid Hornborgasjön varje år på min födelsedag (och på så sätt undvika alla aprilskämt). I år har jag bokat som vanligt (det gör man ju på hösten) så min plan är nu att bli frisk kvickt som attan så att inte mina traditioner rubbas.

    Hoppas du mår bättre snart så att du kan komma ut och fotografera lite nu när våren är på ingång.

    Kommentar av Johanna | mars 16, 2011 | Svara

    • Sångsvanarna är verkligen fina. Gömsle vid Hornborgarsjön har jag inte provat, det blir säkert av något år hoppas jag.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | mars 17, 2011 | Svara

  3. Hej!

    Vilka häftiga bilder. Tysslingen ligger ju inte så långt från Veronica & Co.

    Kram på dig!
    Inger

    Kommentar av Inger Linde | mars 16, 2011 | Svara

    • Tysslingen kan man åka till och kika på svanar även om man inte hyr gömsle. Kikare är bra att ha med då. Men svanarna flyger över hela tiden så man ser dom bra även utan kikare.
      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | mars 17, 2011 | Svara

  4. Jag har hittat hit genom Sanna. Här kan man prata om fantastiska bilder. Tänk att kunna fånga en svan på detta sättet som du gjort. Jag är imponerad. Det är så vackert. Jag har själv både änder och svanar på nära håll. Jag njuter verkligen att se dina bilder

    Ha en fin kväll
    Med vänlig hälsning
    Malin

    Kommentar av wiper | mars 18, 2011 | Svara

    • Vad trevligt du skriver, tack ska du ha. Ligga i gömsle vid den sk ”svansjön” Tysslingen där det rastar uppåt 3000 svanar som mest på våren ger supermånga möjligheter att träna på flygande svanar. De flyger så rakt och rätt sakta. Tofsvipor är lite svårare 😉

      Hälsningar tillbaks!
      Sonja

      Kommentar av sonjac | mars 18, 2011 | Svara


Kommentera

