Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Japan

Jag har inte skrivit någonting om Japan, jag vet inte vad jag ska skriva. Det är en sådan enorm katastrof. Jag läser på nätet, tittar på filmsnuttar på tsunamis och exploderande kärnkraftverk och blir så ledsen.

Hörde en intervju med en Japan som bor i Uppsala. Dom pratade om återuppbyggnad. Efter Kobe tog det två år, mannen tror inte 10 år räcker för att bygga upp landet som förstörts nu. Det kan även vara ännu fler stora jordbävningar på gång. Strålningen har nu nått Tokyo. Jag blir verkligen ledsen ochdeppig när jag läser och ser vad som händer i Japan.

Och så dyker tankar upp på Haiti förstås som fortfarande är ett land i katastrof.

mars 15, 2011 - Posted by | ditt och datt

7 kommentarer »

  1. 😦 sorgligt och ofattbart är det…

    Kommentar av Lilla Damen | mars 15, 2011 | Svara

    • Det är verkligen tragiskt 😦

      Kommentar av sonjac | mars 15, 2011 | Svara

  2. Ja det är ofattbart. Nu är det så länge sedan jag var där, men det var ett väldigt fint land och många vänliga människor. Har en kompis som flyttade hem till Japan för ett halvår sedan. Hon är ok, men hennes lillasyster bor i Tokyo och familjen är oroliga, för kommunikationerna är dåliga. Man kan bara be för dem, var och en på sitt sätt.

    Kommentar av Anna | mars 15, 2011 | Svara

  3. Ja, man blir mållös. Det är så ofattbart.
    Här är lite bra bilder på förödelsen:
    http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/japan_-_vast_devastation.html

    Kommentar av elexidor | mars 15, 2011 | Svara

    • Fruktansvärda bilder 😦

      Kommentar av sonjac | mars 16, 2011 | Svara

  4. Det är ofattbart tycker jag, man blir mållös när man ser de fotografierna. Jag kommer ihåg hur det såg ut i Indonesien efter tsunamin 2004, förödelsen var stor där med men detta tycker jag ser värre ut för det var/är mer befolkade områden, större städer i Japan än i Aceh området. Det ser ut som man kastat en massa tändstickor (på långt håll) ut över stora områden men när man kommer närmare ser man ju att det är träd, bräder etc..

    Kommentar av CD | mars 16, 2011 | Svara

    • Jo det är nog det att det är så mycket bebyggelse som fullständigt pulvriserats som gör att det ser så extremt obehagligt ut 😦

      Kommentar av sonjac | mars 16, 2011 | Svara


Kommentera

