Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vinter i urnorna än…

Nu kom jag på något jag kan dokumentera även om jag inte orkar fota ute. Mina två urnor som jag fyllt med olika lökar. Jag minns inte alls vad jag har i dom, och det känns väldigt kul. Men jag hade någon plan för vad som skulle blomma samtidigt och hur höga dom skulle vara, tror jag. Fast kanske en av dom enbart har krokus. Så här ser de ut idag i alla fall. Jag inser att jag borde satt på en extern blixt för att utjämna skuggorna lite. Men vad sjutton, jag gör det bättre när någonting tittar upp ur jorden. Få se hur fort våren drar in. Jag undrar om jag borde skaffa lite säckväv och mörklägga lite med så länge tjälen är kvar i krukan/marken? Men det är bara tåliga lökar och knölar jag petat ner, har jag för mig.

Jag hoppas mina lysmaskar dyker upp i rabatten i år igen. Jag drömde om lysmaskar i natt 😀

mars 11, 2011 - Posted by | trädgård, vårtecken 2011, vinter

4 kommentarer »

  1. Hej Sonja!

    Jag har tänkt flera gånger på hösten att jag ska plantera lite lökar som kommer till våren – det har dock aldrig blivit av. Det hade ju varit kul att få en överraskning om man glömt vad man satt ner. 😉 Här i Halmstad har vi haft barmark ganska länge nu – men den ”riktiga” våren (när det börjar att växa lite mer ute) känns fortfarande ganska långt borta. Jag vill ha lite värme nu. 🙂

    Hoppas att du inte mår alltför dåligt just nu. Tänker på dig ofta.

    Många kramar
    Linda

    Kommentar av muppins | mars 12, 2011 | Svara

    • Hej Muppins 🙂
      Men kanske någon krokus eller snödroppe kikar fram lite i något väldigt skyddat läge? Fast ni är förstås väldigt nära havet och det kyler. Morellen hade lite krokusar som kikade fram lite skrev hon för ett tag sedan.

      Många kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | mars 12, 2011 | Svara

  2. När man talar om lökarna så… 😀 😉
    Igår var vi i Nässjö (i snön) för att fira alla födelsedagar i mars. Jag fick då bl a en liten kruka med pärlhyacinter. Har tänkt att plantera dem i en lite större kruka och sätta ut på balkongen sen. Så nu fick jag mina lökar i alla fall. 🙂

    Håller tummarna för att du kommer tillrätta med illamåendet.

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | mars 13, 2011 | Svara

    • Vad kul. Pärlhyacinter är så ljuvliga. Jag har konstigt nog inga blå vanliga, bara vita. Men tvåfärgade blå som är lite mer storvuxna står på några ställen i trädgården.
      Snön har minskat på mina urnor, tror jag ska skotta upp lite mer så länge det finns i närheten. Gräset är inte framme någonstans än på tomten.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | mars 13, 2011 | Svara


Kommentera

