Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hemsjukvården ringde idag

Från i somras, massvis med smultron innan de sista torkade bort.

I fm ringde dom från hemsjukvården. Det tar visst några dagar innan man är inne i systemet men eftersom jag fortfarande mår lite bättre och inte kräks så gör det inget.

Nästa vecka ska en sköterska och en läkare komma hem till mig så pratar vi om hur jag mår och vad jag vill ha hjälp med. Nu har jag lyckats gå upp ett kg och håller det i sig så behöver jag nog inget näringsdropp just nu. Men om jag blir lika dålig längre fram är det skönt att ha allt klart för att kunna få lite stöd hemma när man inte orkar åka in till sjukhuset.

Sen tog jag tåget ner en station till Täby Kyrkby för att gå på apoteket och handla lite. Tog några Keldasoppor till, en ProViva jordgubb plus lite annat… och en påse Turkisk peppar. Hälsotecken va? Måste ju vara det om man är sugen på starkt lakritsgodis 😉 Efter jag var klar så gick jag hem i det fina solskenet. Det tar normalt 25 min men nu gick jag nog långsammare.

Jag blötte upp en pressad skiva spagnummossa igår och satte några små Hoyaskott på rotning. Förra sensommaren kapade jag ner några stora plantor och satte om lite för att få lite mer plats i fönstren och få in lite mer ljus. Jag ska fortsätta sätta om några storvuxna plantor i år tänkte jag.

I stora räkakvariet går rätt många honor med rom nu. Det gäller att inte slarva med maten när räkynglen kläcks.

mars 3, 2011 - Posted by | akvaristik, blommor, makro, sjuk

6 kommentarer »

  1. Sonja, jag är med dig hur du än mår. Jag sitter här dagarna i ända, är frisk, men har inget vettigt för mig. Som jag beundrar din styrka! Jobbar du nu också?
    Jag är Raya från Nikonforum..
    Har så många bloggar och sidor så jag blir ur 😉
    Kram och trevlig helg/Raya

    Kommentar av RaijaPaija | mars 4, 2011 | Svara

    • Hejsan Raya!
      Jo jag vet vem du är, från Nikonforum 🙂
      Jag jobbar inte, det funkar inte alls, är sjukskriven helt.
      Trevlig helg du med! //Sonja

      Kommentar av sonjac | mars 4, 2011 | Svara

  2. Jobbigt att du mår så himla dåligt! Behöver du hjälp med något får du säga till! Jag bor ju hyffsat nära (antar jag, vet inte exakt vart du bor) och gillar att åka tåg så säg bara till!

    Kommentar av Camilla | mars 4, 2011 | Svara

    • Jag mår lite bättre nu i alla fall, mår inte illa längre men är lite konstig i magen. Vad snäll du är som erbjuder hjälp, jag tror det går ändå men det är skönt att veta att det finns snälla människor i närheten (bor i Bällstaberg, Vallentuna, så det är kanske lite väl långt bort 😉 ).

      Kommentar av sonjac | mars 5, 2011 | Svara

  3. Hej Sonja, jag sökte på ”Caelyx” och biverkningar och på kringliga vägar hittade jag hit till dig … jag opererades för livmodercancer i nov. och har sex cytostatikabehandlingar framför mig, De två första var Karboplatin och Tax…någonting, idegran tror jag. Då fick jag fruktansvärd värk i benen i typ fyra dygn och fick vandra runt i huset även nattetid, hemskt! Nu den tredje gången bytte man ut idegranen mot Caelyx, det är drygt två veckor sedan. Benen har varit ”snälla” och ingen värk. Men jag har haft snuva och slem i halsen typ hela tiden och nu när jag trodde att biverkningarna skulle börja ebba ut, ja då börjar magen bråka med diarré och ständigt lite kväljande känsla, plus en stor trötthet. Ingen har sagt att man kan ha det så länge efter behandlingen. Så jag blev lite tröstad av dina besvär, låter hemskt, men jag tror du förstår, när jag läser att din mage är knäpp och att du går ner i vikt. Jag har gått ner fem kilo och jag har också lite ”att ta av”, men det är inte kul när man hela tiden måste försöka fundera ut vad man skulle kunna äta utan att det smakar illa. Kött fixar jag inte just nu, det smakar hur konstigt som helst. Jag vet inet vad jag ville säga förutom att jag finns här och kämpar med typ liknande saker som du. Dessutom är jag amatörfotograf och älskar att fota. Dina bilder är helt ljuvliga!!! mvh IngBritt

    Kommentar av IngBritt Carlsson | mars 5, 2011 | Svara

    • Hejsan IngBritt!
      Jag vet vad du fick först, Taxol. Den har jag fått första cellgiftsbehandlingen (nu är det ett återfall). Jag mådde rätt bra när jag fick taxol men blev trött och efter några behandlingar, fick åtta, så hade jag också krypningar i tår och fingrar. Sov med gympadojor på fötterna några nätter ;).

      Jag har ju också slem och är skum i halsen nu, så bra, då är det nog en biverkning och inte vanligt halsont.
      Att man har biverkningar länge av Caelyxen beror på att den är så sofistikerad att den simmar runt i blodet i tre veckor och letar efter cancerceller att angripa.
      Taxolen försvinner fort ut systemet, den rasar igenom som en stor våg liksom.

      Att man blir trött är för att blodet ”slås ut”, när de röda blodkropparna sjunker i antal minskar syreupptagningen och man orkar inget.

      Många hälsningar från Sonja!

      Kommentar av sonjac | mars 5, 2011 | Svara


Kommentera

