Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hemma efter behandling nr 2

Jag unnade mig att åka sjuktaxitransport till och från Radiumhemmet den här gången. Det var skönt. Det tar mycket kraft att åka kommunalt och trängas med hostande och nysande människor, vänta på sena bussar mm.

Det gick bra med behandlingen. Jag hade tagit tabletter mot illamående innan jag åkte och började känna lite svagt av det igen strax innan jag var klar. Då fick jag en omgång intravenöst också 😀 Sen låg jag kvar en stund till när det var klart innan jag åkte hem.

Men medan jag låg där och fick behandling, dels pratade jag väldigt mycket med min sköterska som ger mig behandlingarna och så kom min dietist förbi och av henne fick jag väldigt mycket bra tips. Både om vad man kan äta om man har svårt att tugga fast föda men hon berättade också om en sak som jag antingen glömt eller inte fått höra. Är man så dålig hemma så man inte klarar att äta eller dricka och inte heller orkar ta sig till Radiumhemmet kan man ringa och få hem hemsjukvårdare. Då kan dom t ex ge dropp och näringslösning och smärtstillande mm. Jag hade inte en aning om det här. Det hade jag nog behövt då jag låg däckad den där söndagen för ca två veckor sedan. Jag tappade fem kg på några dygn där, både vikt och vätska. Ja, ja nu vet jag att dom finns om det rasar igen.

Annars mår jag ganska ok just nu. Då är jag förstås fullpumpad med…heter det antidop tro? Kortison och annat. Det är bra.

När jag satt och väntade på taxin hem i hallen i Radiumhemmet kom min ängel till kontaktsköterska förbi. Hon var på väg hem och kände igen mig och kom och kramade om mig 😀 Hon är tyvärr utlånade i fem veckor till en annan avdelning, men en vecka har gått så det är bara fyra kvar nu 😀 Hon heter Myriam och jag vet inte var hon gömmer sina vingar, för hon är en riktigt ängel. Jag känner mig alltid mycket friskare när jag bara hör hennes snälla röst. Myriam jag saknar dig 😀

Appropå änglar så kom Janne förbi en sväng igår på väg hem från Falun 😀 Han har kört Nikonkurser i helgen och bilat ca 75 mil. Ikväll kör han kurs i Sthlm, sen är det lite uppehåll. Fast då ska han jobba i Linköping i veckorna istället.

Som avslutning fick jag åka med den mest fantastiska kvinnliga taxichaufför hem. När jag åkte in mådde jag rätt dåligt och orkade inte prata med han som körde in mig, men han var väldigt snäll och körde så försiktigt.

Hem fick jag denna trevliga kvinna som kört taxi sedan urminnes tider och bodde nästan granne med Janne visade det sig. Hon höll med om att ICA Viksjö nog är Sveriges bästa matbutik. Hon bodde rätt nära den. Attans vad hon var rolig att prata med. Hon hade bekanta inte så långt från där jag bor också.

Nu känner jag mig rätt trött i ryggen och ska nog titta på nya DVDn med Midsomermorden som jag köpte igår när Janne skjutsade mig till affären.

februari 21, 2011 - Posted by | sjuk

6 kommentarer »

  1. Du låter piggare, trots nygjord behandling. Nu vet jag ju inte hur mycket som är din positiva inställning, men det känns i alla fall när man läser nu. Hoppas att det också stämmer!

    Kommentar av Anna | februari 21, 2011 | Svara

    • Jag känner mig piggare, det är sant. Men jag började känna lätt illamående nyss och har petat i mig lite medicin mot det.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | februari 21, 2011 | Svara

  2. Dessa underbara ”änglar” som har hamnat så rätt för oss som behöver dem!
    Min första ängel hette Anna-Karin, det var hon som alltid visste på råd när det var som värst.En kram till alla som stöttar oss.
    Alla tankar till dig, vi stänger alla dörrar för illamåendet.
    Kram Ingela

    Kommentar av Ingela | februari 22, 2011 | Svara

    • Ja dom är verkligen fantastiska, dessa änglar som hamnat på exakt rätt plats 😀

      Illamåendet gläntar lite på dörren då och då 😉
      Men det blir väl bättre.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | februari 23, 2011 | Svara

  3. Heja Sonja! Kram!

    Kommentar av mariasbokliv | februari 23, 2011 | Svara

    • Kram, kram tillbaks Maria 😀

      Kommentar av sonjac | februari 23, 2011 | Svara


Kommentera

