Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jag är förtappad…

Idag tog jag en liten promenad till affären, och kom hem bl a med pulverpotatismos… jag tror aldrig jag köpt det tidigare. Men jag måste ha lite olika matalternativ hemma tills jag får nästa cellgiftsomgång. Det ska vara snabblagat, hyfsat nyttigt, lättätet och lättspytt… och gärna sådant jag inte äter så ofta i vanliga fall om jag nu skulle få någon aversion mot det ifall jag börjar må illa sen igen 😉 Sen provlagade jag pulvermos och fiskbullar med hummersås, och provåt. Det blev rätt gott och lättätet, och snabblagat. Jag snabblade in lite färsk gurka också, något grönt till är väl bra 😉

I morgon ska jag ner till min husläkarmottagning och ta blodprov och på fredag har jag tid hos läkare på Radiumhemmet som ska kolla resultatet från blodprovet, kolla mina biverkningar, svara på frågor, skriva recept om jag vill ha något speciellt och godkänna nästa behandling som ska vara på måndag.

februari 16, 2011 - Posted by | sjuk

8 kommentarer »

  1. Hmmm, det där har jag ätit i flera år. Ända sedan jag läste att det gav hyfsat låga poäng hos viktväktarna (jämfört med vaddå?). Men när man tänker att det skall vara ”lättspytt” så vet jag inte om jag blir så sugen längre :))
    Mitt tips är Keldas färdiga soppor från kyldisken. Håller länge oöppnat. Champinjonen eller tomaten gillar jag garanterar nästan att de glider upp smidigt vid behov också, 2 min i micro men så klart näringsinnehållet vet jag inget om.

    Kommentar av Linda | februari 16, 2011 | Svara

    • Bra tips Linda. Kelda soppor har dom mycket som mellanmål på KS. Dom är riktigt fylliga och smakrika. Dom hade jag glömt.
      Låga poäng på pulvermos är säkert i jämförelse med hemgjort mos med mjölk/smör mm.

      Kommentar av sonjac | februari 17, 2011 | Svara

      • Kelda-soppa + wokgrönsaker från påse blir en nästan anständig måltid, som dessutom är väl anpassad för tillredning på kokplatta i lokhytter. 😉

        /Joakim

        Kommentar av Joakim C. | februari 18, 2011

      • Tack för tipset Joakim!

        Kommentar av sonjac | februari 19, 2011

  2. Jaha…det var en ny infallsvinkel på föda…lättspytt! 🙂
    Ursäkta men vi skrattade gott åt det! 🙂

    Steffe

    Kommentar av Steffe | februari 17, 2011 | Svara

    • Jag tänkte väl att någon skulle skratta åt det 😀

      Kommentar av sonjac | februari 19, 2011 | Svara

  3. Hej Sonja!
    Jag har gått igenom samma behandling som du nu gör förra vintern. Illamåendet var inte kul! Så jag vill tipsa dig om hur jag lyckades mota bort det. Hade en underbar sköterska som alltid visste på råd för alla de biverkningar som dyker upp.
    Ondansetron+ dexacotral på morgonen och primperan1-2tab 3ggr om dagen de två dagarna efter behandling och sedan primperan1-2 3ggr vid behov.(två sorters illamående tabletter eftersom den ena sortens avstannar tarmrörelser=förstoppning och den andra inte)
    Började min resa sommaren -08, mkt cyto har jag utstått:( Just nu är jag behandlingsfri, och försöker få kroppen och själen att fungera igen.
    Varma kramar till dig Ingela

    Kommentar av Ingela Falck | februari 17, 2011 | Svara

    • Hej Ingela!
      Det här är min andra behandlingsperiod. Första omgången som jag fick förra vintern/våren var med taxol och paraplatin. Då mådde jag rätt bra hela tiden fast jag fick lite nervproblem i fingrar, tår och huvud. Plus tappade håret förstås.
      Den här gången får jag caelyx och paraplatin och har känt mig mycket sämre. Men läkaren jag pratade med igår tror inte det är biverkningar från cellgifterna utan något annat som kräksjuka jag åkt på.
      Direkt efter behandling får jag kortison och kytril efter schema mot illamående. Det verkar hjälpa bra. Sen har jag primperan att ta till om jag mår illa senare, eller kan lägga till tidigare också förstås.
      Det värsta nu är nog att jag fått ett väldigt lågt Hb på kort tid. Det är väl därför jag är så trött.

      Vad snällt av dig att tipsa om vad du fått mot ditt illamående. Jag ska skriva upp det och fråga efter det om jag fortsätter må illa efter nästa behandling.

      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | februari 19, 2011 | Svara


Kommentera

