Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Morsan är envis

Igår ringde min mamma mig, hon är snart 80. Vi har inte pratas vid på några veckor nu när jag varit så dålig men nu undrade hon om jag orkade hjälpa henne att handla lite. Hon hade nämligen cyklat omkull i onsdags och slagit sig lite. Hon förvarande att hon slog i ansiktet i isen och var blå runt ögonen… jösses så hon såg ut. Jag hade handlat, tog med en liten pirra och en stor väska som jag satte fast på den så jag kunde släpa upp mycket grejer åt henne. Jag frågade även om hon ville att jag fotade av ansiktet. Hon som inte gillar att bli fotad skrattade och tyckte det var ok.

När jag kom hem till henne trodde jag knappt mina ögon. Hon såg precis ut som en panda, en finsk panda 😉 Hon hade sett att brevbärarna cyklade och trodde det skulle gå bra, men sen hade cykelns framhjul glidit ner i en grop i vägen, som förstås var helt osandad, hjulet gled iväg och cykeln och hon landade på olika håll.  Hon slog sönder glasögonen, slog i knät ordentligt, fick fläskläpp och slig i handen lite, plus fick ont i hela kroppen förstås.

Som tur var fanns det människor i närheten där hon vurpade som hjälpte både henne och cykeln hem. Hon bor tre trappor upp utan hiss, så hon kan inte ta sig ner för alla trappor än. Blir det inte bättre i knät snart så måste hon till läkare, men hon är ännu envisare än jag så vi ger det en vecka till. Men blir det inte bättre så släpar Janne och jag henne till hennes husläkare 😉 Hon säger att inget är brutet, hon sover på nätterna och det är som stelast i knät på mornarna. Sen släpper det lite för att sakta bli bättre vartefter dagen går. Ja, ja… Janne påstår att han vet precis var jag fått min tjurskallighet när det gäller fysiska krämpor ifrån, och positivt tänkande 😀 Morsan bara garvar åt allt. Av respekt för min mor lägger jag inte upp någon bild på henne, hon skulle inte vilja det. Men om ni använder fantasin och lägger på 100% blir det ganska rätt tror jag.

Min bror och jag har nu snackat om hur vi ska kunna hjälpa morsan. En idé är att se till att hon får dubbdäck på cykeln. Men hon ska inte cykla mer i vinter, säger hon. Så vi fixar det till nästa vinter. En dra-matkärra har hon redan, med stora hjul. Så riktigt bra broddar till hennes skor ska jag i alla fall fixa. Dom måste vara bra och lätta att hantera.

Steglitsen ovan är fotad idag, och nu har det börjat snöa IGEN 😦 Huuuuuu!!!!! Jag vill ha vår nu 😀

februari 15, 2011 - Posted by | fåglar, sjuk, vinter

10 kommentarer »

  1. En spark kanske vore nåt. Fast det förstås, det är väl bara i norra delarna av landet man lämnar en del av gatan osandad för sparkförets skull.

    Kommentar av Eia | februari 15, 2011 | Svara

    • Wow! En spark skulle ju vara riktigt bra egentligen. I den här kommunen där jag bor ser alla bostadsrättsföreningar till att det snöröjs och sandas riktigt bra. Däremot så sandas inte på kommunens vägar, bara snöröjs. Ha! ha! Jag kan riktigt se morsan susa ner för backen förbi dagiset, runda pingskyrkan och stoppsladda vid ICA 😀 Jag ska faktiskt fråga henne vad hon gillar idén.

      Kommentar av sonjac | februari 15, 2011 | Svara

  2. Ja du, krutmammor är ett kapitel för sig. Ibland vet man inte om man skall vara förskräckt eller stolt… 😉

    /Joakim C.

    Kommentar av Joakim C. | februari 15, 2011 | Svara

    • Det är så sant. Jag är alltid stolt, men blev lite förskräckt när jag såg blåtirorna. Sen kunde jag ju inte låta bli att skatta med när hon glatt beskrev hur hon såg ut då det var som värst, ha! ha! Den finska sisun i ett nötskal 😉

      Kommentar av sonjac | februari 15, 2011 | Svara

  3. Oj, vilken tur att det gick så bra för henne och att hon inte bröt sönder sig totalt! De är sega de gamla gummorna, min mormor som är snart 85 år kommer alltid igen starkt efter både lårbenshalsbrott och annat, och köpte sig nyss ett promenadband som hon går på varje dag. 🙂 Hon är min förebild, lilla mormor!

    Kommentar av Anna Henningsson | februari 15, 2011 | Svara

    • Ja du, det hade kunnat gå precis hur illa som helst. Tänk bara om hon haft riktigt glas och inte plast i bågarna. Eller om det kommit en bil precis bakom 😦 Nu var det en vändplan hon vurpade på, men ändå. En del kör så illa.

      Kommentar av sonjac | februari 15, 2011 | Svara

  4. Haha ja det förklara ju som sagt din kämpar glöd…
    Blir imponerad av din mor 80 år och still going strong, som sagt imponerande 🙂

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | februari 16, 2011 | Svara

    • Jag är också imponerad. Hon kan i alla fall inte ha något benskörhet.
      En liten förklaring kan vara att hon bor tre trappor upp utan hiss. Hon tycker det är bra, lite smygmotion sådär 😉

      Kommentar av sonjac | februari 16, 2011 | Svara

  5. Haha helt underbart!! ”Lite smygmotion” 🙂

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | februari 17, 2011 | Svara

  6. Det är större skillnad med dubbar på cykel än på bil, så det ska man absolut ha om man ska cykla på vintern (gäller alla åldrar). Hoppas att hon har hjälm osv också.

    Kommentar av Anna | februari 19, 2011 | Svara


Kommentera

