Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Doktorn ringde

Jodå, doktorn ringde idag på em. Det var väldigt körigt där just nu, men hon berättade att hon får alltid lappar på skrivbordet om vilka hon ska ringa upp och betar av dom så fort det går.

Vi hade ett rätt långt och bra samtal där jag kunde förklara hur det kändes och vad jag provat för magen. Jag fick en väldigt vettig förklaring som jag köper rakt av, allt stämde, orkar inte skriva ner det nu men det var helt ok att jag tagit morfin mot smärtan och hon skrev ut lite till så jag har ett färskt recept om det behövs mer. Det finns fler alternativ hon kan skriva ut om det behövs.

Jag kände mig väldigt trygg efter att ha pratat med henne.

Idag har jag tittat på Ice Age 1 och 2, plus allt extramatrial. Hittade en liten kortfilm med den galna ekorren som jag missat tidigare. Tror jag ska titta på 3an också ikväll.

Jag känner mig väldigt inaktiv, har inte orkat träna alls. Det är inte så konstigt men jag borde kunna ta mig dit och i alla fall göra knäövningarna. Men jag tar det lite längre fram.

Jag hoppas jag piggnat till mig till helgen. Jag och Janne har lovat hjälpa Moa med lite bilder på hennes olika projekt, glaspärlor, kläder, skor mm. Hon planerar att söka in på konstfack. Om jag orkar göra det i helgen ska jag passa på och köpa några fina glaspärlor också.

Min kamera ligger hos Janne så det blir inget fotande alls här hos mig just nu. Jag har glömt be honom ta med den hit. Lite fiskar och räkor går ju alltid att fota.

februari 1, 2011 - Posted by | sjuk

9 kommentarer »

  1. Det är väl, som sagt, inte så konstigt att du känner dig inaktiv just nu. Får du hem kameran till dig så kan det bli ett eller annat akvariefoto när ork finns och andan faller på. De som jobbar inom vården måste vara samhällets osynliga änglar och hjältar, för trots sina krävande arbeten har många av dem ganska dåligt betalt. Heja dem och heja dig!

    Kommentar av Staffan H | februari 1, 2011 | Svara

    • Ja det har verkligen varit intressant att få se vården riktigt från insidan och träffa alla dessa människor som brinner för sitt jobb.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | februari 3, 2011 | Svara

  2. Blogga orkar du ju o det gillar vi!
    Skönt att läkaren ringde tillbaka h hade vettiga svar. Går ju nästan att överse med att de dröjer när de tar sig tid att göra det ordentligt senare.

    Kommentar av mariasbokliv | februari 2, 2011 | Svara

    • Ja så är det, jag känner mig helt ok fast det tog ett dygn innan hon hann ringa för hon var så proffsig på både bemötande och fakta.

      Kommentar av sonjac | februari 3, 2011 | Svara

  3. Är själv i ett skov. Det som behövs är lite förströelse. Föreslår Naturäventyr med finna bilder.

    För att titta på dessa filmer.
    Om du inte har en bittorrent klient så föreslår jag miro http://getmiro.com/

    SVT sänder Nordkalotten 365
    Den är producerad av NRK som även har gjort tillgängling via bittorrent.
    http://nl.nrk.no/torrent/nordkalotten365/nordkalotten365.rss

    Sedan finns det bilder/film från en Everest tur
    http://www.therestofeverest.com/

    Kommentar av Per | februari 2, 2011 | Svara

    • Jag tittar om mina DVD-filmer, lånar av kompisar och nu denna vecka har jag mest legat och läst deckare av Jo Nesbö.
      Visst ja, jag har ju två flyttkartongen med bra deckare i förrådet. Dom ska jag nog rota lite i.
      Hm, bittorrent? Är inte de piratnedladdning? Jag som fotar och inte vill att folk ska stjäla mina bilder osv 😉 Nej det är inget för mig. Däremot gillar jag naturfilmer, jag ska nog kolla lite på CDON, Ginza mfl. Adlibris har ju väldigt billiga pocketböcker, och fraktfritt. Ute i handeln kosta en pocket sådär 75 kr medan Adlibris tar 44. Jag ska nog kolla om det släppts något nytt jag missat när det gäller deckare.

      Everestbilderna ska jag kolla på, jag har en spännande bok om katastrofen på Everest då nio klättare från fyra olika expeditioner dör samma dygn 10e maj -96. Boken heter Tunn luft och är skriven av Jon Krakauer.
      Det finns flera böcker skrivna om det helvetesdygnet, bl a av Göran Kropp som också klättrade då men klarade sig.

      Jättetack för tipsen Per. Hoppas du mår så hyfsat som du kan.

      Kommentar av sonjac | februari 3, 2011 | Svara

      • Bittorrent är en filöverförings teknik som gör att flera delar på kostnaden/bandbredden. Det är en också en teknik för att överföra stora mängder data på en korrekt sätt eftersom den kontrollerar att originalet stämmer mot kopia.

        Piratnedladdning är att hämta saker som man inte har rättighet/license för att använda.
        Det kan ske med många tekniker.

        Miro är en media spelare som underlättar att hämta innehåll där rättighets innehavaren har valt att publicera.(ofta genom en Creative Common licens)

        För podcast och videocast så brukar det finnas en hemsida där man kan frivilligt donerar pengar och man vill stödja artisten/producenten. Det här har öppnat nya vägar för en del där de kan livnära på sin verksamhet.

        Ett exempel är http://www.anjibee.com/ Anji Bee hon har en underbar sångröst.

        Jag har ett antal skov om året.
        Man mår som skit ett tag när nervsignaleringen inte fungerar. Sedan när systemet lugnar ned sig så får jag börja att träna tillbaka vad som har blivit påverkat.
        Först med medföljare och sedan gradvis själv öka vad som går. Nästa steg är rehab träning som skall flytta gränserna. Sedan följer förhoppningsvis en jämförelsevis bra period. Sedan nästa skov.

        Kommentar av Per | februari 4, 2011

  4. Verkligen tråkigt att läsa om ditt återfall! Ta hand om dig. Tänker på dig. /Micke

    Kommentar av Micke | februari 2, 2011 | Svara

    • Tack Micke, hälsa familjen 🙂

      Kommentar av sonjac | februari 3, 2011 | Svara


Kommentera

