Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Röntgen gick bra

Röntgen gick väldigt bra idag. Min kompis T kom förbi när hon slutat jobba idag, i full uniform 😉 och höll mig sällskap en timme medan jag drack vatten med lite kontrastvätska i. Man ska dricka 1,5 liter på 1,5 timme i jämn takt. Min kompis hade med några DVD-boxar, Heroes och in Treatment. Jag har inte sett dom så det blir kul med lite nytt att titta på.

När jag väl kom in till röntgenapparaten gick det blixtsnabbt. Av med lite kläder, lägga sig på en brits med en stor frottéhandduk över överdelen, fick en skön kudde under knäna, en under nacken, in med en nål i venporten som jag skulle få kontrastmedel igenom.

Sen fotar dom lite, jag blundar hela tiden så jag vet inte riktigt vad som rör sig. Men britsen jag ligger på ska genom en stor cirkel som är kameran. Om det är britsen eller cirkeln som rör sig är jag inte säker på. Sen sprutar dom in lite kontrastmedel och man får en skum smak i munnen, strax efter det känns det som man pinkar på sig, men det gör man inte. Sen fotas det igen, man hör en automatisk röst som säger: Håll andan. Det fotas lite och rösten: Andas. Det här upprepas ett par-tre gånger någonting och sen är det klart. Nålen tas ur, man blir lite omplåstrad, klär på sig och går ut. Det tog inte ens 15 min från jag klev in till jag klev ut genom den dörren.

När jag kom hem lagade jag köttfärssås med mycket smak. Köttfärs, lök, vitlök, soya, tomatpuré, harissa, lite mjöl, buljong, en burk hela champinjoner, lite kapris och hackade svarta oliver. Och riven parmesan till serveringen, det blev riktigt lyckat. Jag vill ha mer köttfärssås än tomatsås när jag gör en sådan här sås. Därför inga krossade tomater.

januari 28, 2011 - Posted by | mattips, sjuk

6 kommentarer »

  1. Då kan jag berätta för dig att det är britsen som åker.

    Kommentar av Janne Arleklint | januari 28, 2011 | Svara

    • Tack älskling, ja du har ju varit med och sett det själv 🙂

      Kommentar av sonjac | januari 31, 2011 | Svara

  2. Tack för igår! Skönt att det gick så snabbt för dig. Köttfärssåsen lät ju supersmarrig, kommer definitivt testa! Vet ju att du är duktig på mat, mm… 🙂
    Massa kramar från Theres

    Kommentar av Theres | januari 29, 2011 | Svara

    • Tack för sällskapet, kram, kram 😀

      Kommentar av sonjac | januari 31, 2011 | Svara

  3. Var det magnetröntgen du gjorde? I så fall ser man ju inte det som rör sig (ja, förutom när man åker in i tunneln, den står alltså still, jag brukar titta tills jag är inne, men sen blundar jag, för det är skönare), men det dundrar på ganska rejält, jag brukar ha öronproppar under deras hörselskydd, för jag tycker inte de är så bra. Sist slapp jag kontrasten, det var skönt. Detta var tydligen för att det var såpass nyligen som jag blev opererad.

    Medan jag fortfarande åt kött hade jag ett standardrecept på köttfärssås som jag ofta gjorde. På något underligt sätt är just spagetti och köttfärssås väldigt gott när man är krasslig, kanske är det kryddorna, jag vet inte. Den går även att göra på quornfärs, fast jag tycker inte riktigt det är lika bra, har försökt hitta någon annan vegetarisk färs, förr eller senare hittar jag väl rätt. Nå, så här gör man med vanlig köttfärs:
    ca 600 gram köttfärs, fräs i olivolja. Finhacka en melanstor purjolök och fräs även den med köttfärsen. Dra ner värmen lite. Häll på nästan en hel, men inte riktigt hela, tub med tomatpurré och späd med lite vatten, utan att det blir soppa av det. Puttra på låg värme och krydda med salt, rejält med vitpeppar (det är huvudkryddan som den får sin styrka från, jag drar 40 drag på min kvarn som maler rätt bra), paprikapulver, ”Fyra Kryddor” (finns inte den kan man ta lite grillkrydda, inte riktigt samma, men det duger), cayennepepparpulver (hjälper upp vitpepparn) och eventuellt en pressad vitläksklyfta (men absolut inte mer). Bästa pastan till är antingen vanlig spagetti, eller såna där ”fjärilar” (fussillini tror jag de heter) eller Gnocci-pasta (snäckor). Den här rätten är riktigt god med ett glas rödvin till. Receptet kommer från min moster, det var nämligen så att när mina föräldrar precis hade flyttat ihop så hade de rest till Italien och pappa undrade ifall inte mamma visste hur man gjorde så god sås som de fått där. Hon beskrev den för sin äldre syster som hittade ett recept i en tidning och sedan har receptet stannat i familjen, måste ju vara i snart 50 år (!). Såsen går utmärkt att frysa och sen tina i micron, så den är jättebehändig, man får ungefär fem måltider av en sats. Servera gärna riven parmesanost till också!

    Kommentar av Anna | januari 30, 2011 | Svara

    • Nej det var skiktröntgen.
      Tack för receptet, ska spara det och testa.

      Kommentar av sonjac | januari 31, 2011 | Svara


Kommentera

