Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Caelyx och paraplatin 01

Ok, nu har jag fått första behandlingen med cellgifter den här andra omgången.

Caelyxen som är ny för mig är eldröd till färgen och ska simma runt i mitt blodomlopp i tre veckor och göra nytta. Paraplatinen som jag även fick förra gången går väl ut fortare. Jag blev inte alls lika trött då jag fick behandlingen. Det var väl både bra och dåligt. Blir man riktigt trött kan man ju sova under hela tiden det tar så känns det som tiden går fortare. Jag fick även en halvliter glycos (hoppas jag inte blandade ihop det med det man häller i bilens kylare ;)). Det är kanske för att blodvätskan ska fyllas ut lite innan Caelyxen, för jag fick det inte förra gången.

Förra gången fick jag fyra motmedel en timme innan cellgifterna. Bl a Tavegyl. Den här gången fick jag bara två, magskyddande och cortison. Det var väl för jag slapp Tavegylen som jag inte blev så trött.

Men jag mådde lite svävande illa tidigt i morse och tog lite extra tabletter mot det, och det hjälpte direkt.

När jag pratade med sköterskan som gav mig behandlingen pratade vi om biverkningar och det är så att allt i blodet kommer att slås ner, så då blir jag infektionskänslig och tappar orken, plus att blodet levrar sig dåligt om jag gör mig illa. Så jag ska hålla mig undan snoriga dagisungar och sjuka som sitter och hostar och nyser rätt ut i luften på bussar tåg. Får jag feber måste jag höra av mig direkt.

Men jag tog mig ner till träningslokalen och körde en lätt runda i morse. Jag måste försöka hålla kvar det jag lyckats bygga upp i och runt knäna. Jag tror jag struntar i vattengympa på KS den här gången. Orkar inte åka in dit flera gånger i veckan när träningslokalen ligger så nära där jag bor.

När jag efter träningen gick in på ICA hittade jag Pansarhjärta av Jo Nesbö som pocket… äntligen 😀 Den har jag sett fram emot i ett år nu.

januari 25, 2011 - Posted by | reklam, sjuk

10 kommentarer »

  1. Hej Sonja!

    Jag måste bara förklara att glukos som du fick är ju socker och ska väl bli lite energi till dig. I bilen har du glykol. Det är någonting annat.

    Vad bra att du orkar fortsätta med träningen. Det är säkert bra ur flera aspekter.

    Visst är det härligt med bra böcker. Då kan man bädda in sig i en härlig filt och befinna sig någon annanstans.

    Sköt om dig!
    Vi hörs snart!
    Kram, kram
    Inger

    Kommentar av Inger Linde | januari 25, 2011 | Svara

    • Ha! ha! Tack Inger, då skrev jag rätt. Janne garvade då jag sade fel tidigare.
      Men jag tror det har något med just Caelyxen ändå, jag har inte fått det tidigare mer än efter bukoperationen då jag inte kunde äta ett tag.
      Jag ska ta och fråga min läkare när jag får tillfälle.

      Kram tillbaks! //Sonja

      Kommentar av sonjac | januari 26, 2011 | Svara

  2. eldrött låter lite Sci-fi, tur att det inte var illgrönt? Det hade jag iaf haft svårt för att få i droppåse.
    snoriga dagisungar är livsfarliga även när man har fungerande imunförsvar, vi sitter i karanän för något som kan vara maginfluensa.
    Då får du rapportera om Pansarhjärta är lika bra som jag hoppas. Har inte hunnit läsa än.
    Var på Universeum i söndags. Om du kommer neråt får du /ni nästan ta ett nytt varv för det har ändrat sig en del. De har bland annat apor o fåglar i regnskogen. Kramar!

    Kommentar av mariasbokliv | januari 25, 2011 | Svara

    • Ja vilken grej, tänk om det varit sådär neongrönt, ha! ha! Jag ska försöka få med kameran någon gång och fota flaskan.

      Pansarhjärta börjar bra direkt, förstås. Den är härligt tjock, över 700 sidor. Men jag borde ha köpt den via Adlibris istället. Där kosta den 44 kr, och ingen frakt. ICA tog 75 kr 😦 Jag ska beställa lite annat från Adlibris i alla fall, tror att Ajvides Lilla stjärna, eller vad den hette, precis släppts på pocket. och så har han släppt en ny bok i dagarna. Den är jag väldigt intresserad av. Den är som en klippbok med massor av olika texter, nya och gamla om vart annat. Bl a Tindalos som gick som sommarföljetong i DN för några år sedan. Och så får man veta hur det gick för vampyren Eli.
      Åh Universeum vill jag besöka igen. Fanns den där fågeln kvar där uppe i dammen? Minns inte om det var en skrak eller vad det var. Den hade dom hittat skadad har jag för mig.
      Skulle vilja besöka den där fina trädgården vi var i också. Minns du den stora människokatten som vi fotade vid bänken? Jag borde ha bilderna någonstans, måste kolla på dom igen.

      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | januari 26, 2011 | Svara

      • ”låt de gamla drömmarna dö” skrev jag om på bokbloggen igår. Tror du kommer att gilla den.
        Fågeln var kvar och var ovanligt sur, simmade fram o tillbaka vid kanten o hotade att bita alla som glodde. Har för mig att den bara har en fot.
        Trädgårdsföreningen menar du, det var jättelängesedan jag var där själv. Katten hade jag glömt tills du påminde mig.

        Kommentar av mariasbokliv | januari 26, 2011

      • Ha! ha! Jasså den är kvar. Jag förstår om den är sur som måste hålla till där och inte klarar sig i friheten. Men visst var den sur när jag var där med har jag för mig. Jag undrar om det inte var någon dopping när jag funderat mera på den.
        Aha, du har redan läst Ajvides nya. Måste kolla vad du gillade den.

        Kommentar av sonjac | januari 26, 2011

  3. Tråkigt att höra att du fått ett återfall!

    Ta hand om dig!
    Kramar från Camilla.

    Kommentar av Camilla | januari 25, 2011 | Svara

    • Tack Camilla.
      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | januari 26, 2011 | Svara

  4. Hej Sonja! Det var verkligen tåkigt att den dumma cancern kom tillbaka. Jag har varit och titta på jobb på Jysk i Arninge, det var intresant . När Rebecka fyllde 13 år så gjorde jag en marsipantårta som du gjord förr. Kommer du ihåg? Många kramar Maja

    Kommentar av maja karlsson | januari 27, 2011 | Svara

  5. Hej
    Hur går det för dig? Du måste uppdatera ofta, vi är många som bryr oss om dig här ute och som hoppas att allt går som det ska och att du slipper för mycket av biverkningar. Hur många behandlingar är det den här gången? Jag hoppas att det är en god chans att det inte kommer tillbaka mer när den är klar! Kram.

    Kommentar av Anna | januari 27, 2011 | Svara


Kommentera

