Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jag blir GALEN

Finns det någon där ute som är bra på Elements? Inte stora Photoshop alltså.

Jag har hållit på och gjort egna penslar, det är kul, men hur får man dom så dynamiska som möjligt egentligen? Först trodde jag inte det gick men sen såg jag en färdig lövpensel som beter sig som jag vill. När man drar med penseln så sprids löven, men också ändrar storlek och vrider sig. Det är just storleksändringen och vridningen jag inte hittar. Vad jag än försöker ställa in blir penselns motiv statisk. Jag får till spridning, avstånd, tiltning, nyanstoning. Men den där ämlans tiltningen blir statisk, inte dynamisk.

Här under är två exempelbilder.

Så här ser en av originalpenslarna ut. Se hur löven liksom virvlar och ändras i storlek. Jag har dragit ett penseldrag bara.

Den här har jag gjort själv. Ett drag med penseln, nyansen ändras mellan för och bakgrundsfärg (rött och grönt), spridningen är fin, jag tiltade dom lite. Men alla ser ju lika ut i storlek och vinkel. Jag blir verkligen besviken om det inte går att få till det. Men hur sjutton har orginalpenseln fått dom egenskaperna i så fall? Jag har förstås tittat på inställningarna på lövpenseln och ställt den egna likadant, men nej det blir inte dynamiskt.

Snälla hjälp… 😉

 

januari 14, 2011 - Posted by | elements 9

1 kommentar »

  1. ingen aaaaaaaaning men vilken fin trollsländepensel!

    Kommentar av mariasbokliv | januari 15, 2011 | Svara


Kommentera

