Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Återfall

Jag har fått återfall nu, det är väldigt tråkigt. Sjukskriven 100% igen till sista mars till att börja med 😦 Jag som kom igång så bra med att jobba. Visst var jag väldigt trött efter en arbetsdag men det funkade ju.

Jag började märka att midjan började svälla igen strax efter jul. Först tänkte jag att det är all denna julmat, måste hålla igen. Men vartefter dagarna gick började en misstanke gro. I torsdags, som var helgdag, var jag helt säker och väldigt ledsen. Vätskan trycker mot urinblåsan så jag är pinknödig hela tiden som jag står eller går. Sitter eller ligger jag känns det ok. Ringde min kontaktsköterska på Radiumhemmet i fredags och fick tid hos min läkare måndag fm. Bara att prata med kontaktsköterskan var lugnande och Janne följde med till Radiumhemmet. Jag behövde bara dra upp tröjan så såg min läkare hur det var ställt men hon kollade med ultraljud ändå, och jodå, det var inte julmat utan vätska.

Det här betyder att min cancer inte är botbar men fortfarande behandlingsbar. Det är egentligen inte så bråttom med att sätta in behandling men eftersom jag har besvär så gör vi det så fort det bara går, antagligen redan nästa vecka. Jag får veta datum i em. Sen ska jag bestämma om jag vill bli tappad på vätska innan behandlingen. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det, lite beror det på när jag får tid för första behandling. Jag märkte ju hur snabbt cellgifterna hjälpte mot just vätskeproduceringen förra gången. Jag håller koll med måttband hur fort det ökar och det gör inte det så fort, just nu i alla fall. men grejen är att det är lättare att boka tid för tappning om det är vardag.  Är det helg blir det mer akut och då kanske det blir långa väntetider mm.

Jag passade på att fråga var vätskan egentligen kommer ifrån och fick bra svar. Den cancer jag har är inga tumörer utan mer som en hinna eller plack som växer till. När den växer behöver den blodförsörjning och bygger blodkärl. Men den bygger väldigt dåliga blodkärl som läcker ut blodplasma. Ibland kan det var riktigt dåliga kärl så att även röda blodkroppar läcker ut och då blir vätskan röd. Men normalt är den väl svagt gul.

Förra gången fick jag två cellgifter, paraplatin och taxol. Det var taxolen som gav de värsta biverkningarna som nervskador och hårtapp. Nu ska jag få något som heter caelyx istället för taxolen. Caelyx är ett ganska nytt cellgift. Eller nja, det är en förfining av ett annat gammalt cellgift. Nu är cellgifterna liksom inneslutna i två tunna lager och stannar kvar i blodomloppet mycket, mycket längre. När den träffar på cancerceller blir den liksom aktiverad och angriper cancern. Det här gör att biverkningarna blir mildare, jag kommer antagligen inte att tappa håret och troligen kommer röda och vita blodkroppar inte att sjunka så mycket. Däremot gör trombocyterna det, som behövs för koagulering om man gör sig illa.

Ungefär 18% får problem med huden. Framför allt handflator och fotsulor som blir röda, irriterade och kan fjälla. Man kan få blåsor i munnen också, men om man äter glass så lindras det… jag tjuvtränade lite med glassen igår 😉 Man ska inte ha på trånga kläder eller skor, man ska ha svalt inne, duscha svalt, gärna sitta med händer och fötter i kallt vatten och smörja in huden flera gånger om dagen. Jag fick med lämplig hudkräm hem. Jag ska även äta B6-tabletter som kan lindra biverkningar när det gäller huden.

Att caelyxen stannar kvar i systemet längre gör att kuren blir lite annorlunda, på ett bra sätt. Förra gången var kuren på åtta gånger med tre veckors mellanrum. Nu kommer det att bli fyra behandlingar med fyra veckors mellanrum.

Jag undrar förstås om det blir så här nu, kommer nästa återfall ett drygt halvår efter den här behandlingen? Men det finns inget svar. Ibland kan det dröja längre, ibland blir det samma intervall. Det är individuellt.

Jag tog mig ner och tränade lite försiktigt igår i alla fall. Det funkade, jag sitter ju på de olika maskinerna, använder roddmaskin som uppvärmning och det finns toaletter väldigt nära. Jag frågade om träning och det var väldigt bra om jag kan fortsätta, men kanske det blir problem med händerna. Jag tar väl ett problem i taget då.

Jag har också fått en kallelse till CT-röntgen i slutet på januari.

januari 12, 2011 - Posted by | sjuk

30 kommentarer »

  1. Kramar, tänker på dig!

    Din vän Eva

    Kommentar av Eva Ehrnström | januari 12, 2011 | Svara

  2. Nej nej nej nej nej… inte nu, inte redan, inte alls!!! Jag tänker på dig, och skickar lite styrka din väg!! Kram!

    Kommentar av pysselmalin | januari 12, 2011 | Svara

  3. Du skriver enkelt och rakt på sak, det blir så lätt att förstå.
    Du är ”one of a kind” Sonja.
    Tänker så mycket på dig.
    Kramar N&M

    Kommentar av Anette Lutteman | januari 12, 2011 | Svara

  4. Oh vad taskigt att det ploppade upp igen. Hoppas att det håller sig i schack med nya behandlingen. Och du slipper jobbiga biverkningar. Glass är ju en riktigt trevlig medicin mot munblåsor, tur att det inte var brysselkål eller nåt;0)
    Själv är jag inne på vecka sju med högerhanden i gips. Suger, kan inte använda Nikon kamerorna alls. iPhone fotografi är inte riktigt samma sak…

    Kommentar av Ulla | januari 12, 2011 | Svara

  5. Sonja, Sonja… här får du massor av kramar från mig. 🙂

    Kramis

    Kommentar av CD | januari 12, 2011 | Svara

  6. […] av er följer säkert Sonjas blogg och har kanske läst hennes inlägg […]

    Pingback av Ett tråkigt besked « JANNE ARLEKLINT | januari 12, 2011 | Svara

  7. Aj, vad trist 😦 Vi får dock försöka vara glada att cancerforskningen har gjort de stora framsteg som ändå har gjorts. Håller tummarna att kommande behandling blir lyckad. Heja Sonja!

    Kommentar av elexidor | januari 12, 2011 | Svara

  8. Usch vilka trista nyhter.. Mina tankar är med både dig och Janne. Hoppas allt går bra.

    Kommentar av Björn | januari 12, 2011 | Svara

  9. Känns så orättvist, varför?? Kan inte det förbaskade otyget hålla sig borta när det har blivit besegrat en gång. Tänker på dig och håller tummarna. Stå på dig och kämpa som förra gången så kommer du att vinna andra ronden också.
    Niklas från NF.

    Kommentar av Niklas Johansson | januari 12, 2011 | Svara

  10. Kramar från oss o Kårsta

    Kommentar av Gunilla Kardevall | januari 12, 2011 | Svara

  11. Tänker på dig. KRAM

    Kommentar av Johanna | januari 13, 2011 | Svara

  12. Fy fan!

    Ursäkta språket men det finns inget bättre sätt att uttrycka vad jag känner än just… fy fan!

    Kommentar av Thomas Gehlhaus | januari 13, 2011 | Svara

  13. ♥♥♥ KRAM !!! ♥♥♥ Du klarar det här Sonja, tänker på dig och sänder dig Helande Läkande Energi och massor av Positiva Tankar ♥♥♥

    Kommentar av Charlotte Rihamre | januari 13, 2011 | Svara

  14. Hej Sonja!
    Hade inte varit inne på din blogg på väldigt länge (har knappt surfat överhuvudtaget faktiskt…) och fick för mig att kika in idag innan jobbet. Nej, det här var inte vad jag ville läsa! Vad ledsen jag blir…
    Tänker på er!

    Många kramar
    Linda

    Kommentar av muppins | januari 14, 2011 | Svara

  15. Tråkigt!Men kämpa på och jag tänker på dig!

    Kommentar av Evamari Hådén | januari 14, 2011 | Svara

  16. Sonja, jag tänker på dig! Du är så stark, och tar allting så bra. Dessutom förklarar du bra så att vi andra kan förstå vad det är som händer.
    Jag önskar dig ett starkt och friskt 2011, och hoppas att behandlingen kan hålla cancern borta och samtidigt få dig att må bra under tiden.
    Kraam!

    Kommentar av Anna Henningsson | januari 14, 2011 | Svara

  17. Fy vad tråkigt! Jag beundrade verkligen hur du tog dig igenom den förra behandlingen. Jag är övertygad om att du tar dig an det här lika bra som förra gången.

    Tänker på er!

    Kram, Fredrik

    Kommentar av Fredrik B | januari 14, 2011 | Svara

  18. Sonja, Sonnja, Sonja… Vännen… Det här är så grymt och så orättvist! Jag håller alla tummar för att du och Janne ska orka en vända till… Ni finns i mina tankar <3!!
    Kram /Maria

    Kommentar av Maria | januari 16, 2011 | Svara

  19. Sonja, det smärtar mig att läsa det du skrivit men ändå så fylls jag med glädje då du (återigen) visar på otrolig styrka och ett fantastiskt mod. Jag är helt övertygad om att du kommer ta dig igenom detta också, och med Janne vid din sida (som vi faktiskt inte skall glömma) så kommer detta att gå som en dans (kanske inte en Schottis men väl en tango) !
    Stor stor kram !

    Kommentar av Robban | januari 18, 2011 | Svara

  20. Hej Sonja,
    Har inte läst i din blogg på länge, tiden har inte räckt till.

    Det smärtar mig att du fått ett återfall, jag tänker på dig/er. Stort lycka till!
    Kram Marie
    (www.hoya-marie.se)

    Kommentar av Marie | januari 20, 2011 | Svara

  21. Hej Sonja!
    Det var ett tag sedan man var inne och läste din blogg, och det är med stor sorg jag nu läser att du har fått återfall….men kämpa på!
    Kram Helena

    Kommentar av Helena Bjernulf | januari 20, 2011 | Svara

  22. Skickar över lite kramar och energi till dig./L

    Kommentar av kolarlotta | januari 22, 2011 | Svara

  23. Jag har inte haft så mycket tid på sistone att surfa runt i bloggvärlden som jag önskat, men nu kom jag till skott. Blev förstås ledsen att läsa om ditt återfall, men jag känner mig övertygad om att du kommer att ta hem den här ronden också. Allt gott till dig!

    Kram

    Kommentar av Staffan H | januari 23, 2011 | Svara

  24. Ni är så otroligt gulliga alla som läser, skriver och sänder vänliga tankar.
    Tack ska ni ha, det känns fint 😀

    Kommentar av sonjac | januari 23, 2011 | Svara

  25. Aaah vad tråkigt att du fått ett återfall. Men du verkar ta det med gott mod och kämpar på. Mycket imponerande och starkt. Tänker på träning fast du är dålig, vilken vilja…
    Hoppas att behandlingen går bra och kämpa på. Håller tummar att behandlinger ”tar” bra.

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | januari 23, 2011 | Svara

  26. Hej, jag har inte varit här på ett litet tag, och detta var ju inte alls vad jag hade hoppats att hitta 😦 Otroligt ledsamt. Samtidigt slås jag återigen av vilken styrka du har att möta dina motgångar. Håller alla tummar jag kommer åt.

    Kommentar av Fredrik Mörk | januari 24, 2011 | Svara

  27. Väldigt tråkigt att läsa detta. Så hemskt.
    Läser dina rader att den inte är botbar men behandlingsbar, vad innebär det? Att du aldrig blir av med cancern?

    //Malin

    Kommentar av Malin H | januari 31, 2011 | Svara

    • Ja det är så jag fattade det som. Att den bara kommer att kunna tryckas ner men växa till och sprida sig mer eller mindre fort då jag inte behandlas. Jag tror det är så att den går inte på djupet utan växer som en hinna liksom.
      Men utvecklingen går hela tiden framåt så bäst vad det är kanske något som funkar bättre dyker upp 🙂
      Det var ju lite snopet att det blev så här.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | februari 1, 2011 | Svara

  28. Man kan alltid hoppas på lösningar! Att nåt bättre dyker upp!!

    Tycker du är stark som klarar allt detta! Jag gnäller för mina småkrämpor… men man får en tankeställare.

    Kramar!

    Kommentar av Malin Hellesø | februari 2, 2011 | Svara

    • Jag tror nog att det är jobbigare att känna att något är fel men läkarna inte riktigt hittar vad det är, och år efter år går.

      Många kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | februari 3, 2011 | Svara


Kommentera

