Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Egen tur

Jag är fascinerad av vingarnas rörelser när jag fotar på längre tider

Igår hade jag min första hela tur själv, otroligt skönt att köra ensam. Det väldigt trevligt att ha sällskap och stöd som jag haft nu sedan jag började arbetsträna/jobba deltid men någonstans måste jag släppa navelsträngen 😉  Allt flöt på perfekt utom en avgång från Bålsta då det blev signalfel och inte gick att få grön signal till mig. Efter en del försök av tågklareraren på Centralen att få kontroll utan att lyckas fick jag fylla i en blankett för att få tillstånd att passera signalen i stopp och kom iväg 7 min sen.

Sista halvvarvet började tröttheten smyga sig på men det kändes fortfarande ok, men när jag satt på tåget hem så släppte jag allt och kände hur trött jag egentligen var. Det blev en smörgås och sången direkt och efter 8-9 timmars sömn är jag sliten men ok, tror jag.

Nu är jag ledig några dagar och ska iväg och handla mer solrosfrön, hoppas det inte är slut på Granngården bara. Sen måste jag träna, eller så gör jag kanske det i morgon istället. Den här veckan hinner jag tyvärr bara göra det en gång 😦 Vill ju träffa Janne nu när vi har ledigt samtidigt i jul och nyårshelgen.

december 29, 2010 - Posted by | fåglar, rehab

16 kommentarer »

  1. Vill också få sån där fint vingfladder men det är svårt att få bra fladder samtidigt som man vill att huvudet ska vara skarpt…guuudars va bilder jag tagit och försökt men jag får aldrig till det! 😦 Det blir sudd allting men jag går på´t igen! 🙂
    Tycker du får till det så jäkla bra!!!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | december 29, 2010 | Svara

    • Ja du, inte många blir bra inte. Mest oskarpt alltihop. Jag försöker sikta in mig på fåglar som flyger ganska sakta och på en rak linje. Sen är det panorering som gäller, och prova lite olika tider.
      Bara det kan bli lite ljusare ute ska jag testa mer där hos änderna.

      Kommentar av sonjac | december 30, 2010 | Svara

  2. Ytterligare en milstolpe i ditt liv?! Måste vara skönt att börja komma igång med jobbet på allvar och märka att det funkar även om du blir trött. Det kommer att bli bättre och bättre tror jag, ju starkare du blir. Urläckra bilder.
    Kramar Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | december 29, 2010 | Svara

    • Ja det är så skönt att sitta själv. Jag var hur trött som helst igår men idag är jag piggare igen 😀
      Kul att du gillar mina fåglar. Det skulle vara kul att fota eran vackra rosa kakadua någon gång 😉
      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | december 30, 2010 | Svara

      • Du är varmt välkommen när som helst, det vet du. Den lilla rosenkakaduan är inte lättfotad, han är en riktig utmaning i fotoväg. I vart fall för mig.
        Kram igen

        Kommentar av Anette Lutteman | december 30, 2010

      • Vi får lov att fixa till det så småningom, men snön kan nog få försvinna först.

        Kommentar av sonjac | december 30, 2010

      • Ja det håller jag med om. Här längtas det verkligen efter våren. Riktigt less på all snö och kyla. Men vi har två stycken lyckliga tjejer i familjen som älskar snön.
        Kramis Nettan

        Kommentar av Anette Lutteman | december 30, 2010

      • Ja dom är ju schäfrar, varje vinter har dom glömt snön från förra året och ska visa hur rolig den är just i år 😀

        Kommentar av sonjac | december 31, 2010

  3. Hej!

    Strålande! Strongt jobbat. Förstår att det måste kännas skönt.

    Passa på att njut av ledigheten nu och du ska känna dig riktigt nöjd med dig själv.

    Kram
    Inger

    Inger

    Kommentar av Inger Linde | december 29, 2010 | Svara

    • Jag njuter, hela tiden, både när jag kör tåg och är ledig 😀

      Kramisar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | december 30, 2010 | Svara

  4. Hej igen.
    Nu har Brutus fått konkurrens
    Bra bild !

    Är det sant det Exif säger, att exponeringstiden är 1/200 och ändå visar
    vingarnas rörelse så bra. För mig verkar 1/200 väldigt kort.
    //Åke

    Kommentar av Åke Ericsson | december 30, 2010 | Svara

    • Hejsan! Nu överdrev du, men jag blir glad ändå 😀
      Jo det var visst 1/200 ser jag när jag tittar efter. Jag blev lite förvånad själv, vet att jag fotat på 1/40 en del av bilderna från samma tillfälle. Men jag håller på sådär, mixtrar och micklar hela tiden.
      Men 1/200 är inte kort när det gäller flygande fågel om man vill frysa rörelsen, fast det ville jag inte här.

      Kommentar av sonjac | december 30, 2010 | Svara

  5. Hej Sonja 🙂
    Jag får rysningar av dina bilder ifrån din Islands visit 🙂 Alla dina bilder är väldigt bra tagna, inte så konstigt då det är av en bra fotograf :).

    Sitter här och drömmer om gluggen du har på din ”Om mig” bild 🙂

    Väldigt trevlig blogg och hemsida du har 🙂
    kommer snart ut med en egen hemsida.

    / notimetochill (nikonforum.se)

    Kommentar av iPadbloggen | december 31, 2010 | Svara

    • Hejsan! Kul, det är ju du som fotar så fina älgar och skriver så fina berättelser runt dina fototurer.

      Vad snällt du skriver om mina Islandsbilder. Jag gillar verkligen det landet och vill absolut dit igen. Det finns så otroligt mycket att se och fota, och avstånden är inte så långa. Ön är bara ca 50×30 mil, fast vägarna inne i landet är kassa 😀

      Jodu, 70-200/2,8 VR är inte fyskam precis 😉

      Hälsningar Sonja!

      Kommentar av sonjac | december 31, 2010 | Svara

  6. Vill önska er (dig & Janne) ett GOTT NYTT ÅR.
    Alla vi i Solhem
    Kramar

    Kommentar av Anette Lutteman | december 31, 2010 | Svara

    • Hoppas ni får ett
      Gott Nytt År också
      allesammans 😀
      Kramar!

      Kommentar av sonjac | december 31, 2010 | Svara


Kommentera

