Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Rödhake och vattenrall vid Råstasjön

Rödhake

Janne och jag smög lite på vattenrallarna. Svårfotade fåglar, mörka och snabba mot den vita snön. De håller till i undervegetationen vid några isfria pölar helt nära gångvägen. Dom är inte speciellt skygga men rör sig snabbt medan de letar föda. Ett par som promenerade förbi slängde ut lite ost och det åt vattenrallarna av, det var två rallar som vi såg. Ett tag jagade de varandra över snön och flög en kort bit också.



Vattenrall

Vattenrall vid Råstasjön, Solna

december 27, 2010 - Posted by | fåglar, vinter

2 kommentarer »

  1. Jättekul att du kommit igång å fota igen…härliga bilder!
    Rödhaken? Äintedä en flyttfågel?
    Åsso fick du kalasbilder på rallarna också!!
    Hade en nötskrika härutanför hemma hos mig…jättekul alltså…den har varit här några ggr men jag har inte fått skott på den men nu i morse fick jag lite bilder på den men genom treglasrutan då förståss och det blir inte hundra men i alla fall…det är ju kul att den kommer på besök…

    Steffe

    Kommentar av Steffe | december 27, 2010 | Svara

    • Jo jag tror att många rödhakar flyttar men en del chansar och stannar. Överlever de har de förstatjing på reviren gissar jag 🙂

      Mja, kalasbilder kan man inte påstå att det är, men dom duger tills vidare 😉 Det är så otroligt risigt där dom springer omkring, mörka är dom, mörkt är det i riset och vit är snön.

      Det är kul att fota fågel på vintern, dom sprider inte ut sig så mycket 😀

      Vi såg nötskrika där i närheten av vattenrallarna också. Ganska orädd den med, satt på en gren på kanske 4 m håll utan problem, flög ner och åt lite ost och sen iväg. Jag fotade lite men det blev så risigt runt den… fast jag kanske ska lägga upp en här ändå.

      Kommentar av sonjac | december 27, 2010 | Svara


Kommentera

