Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fotomässan 2010, Fredrik Ödman

Här står Fredrik Ödman och visar bilder och berättar hur han utvecklats till det han är idag. Det var fascinerande att lyssna på. Han har en unik stil som är bra mycket mer konst än foto, hoppas jag inte retar upp någon nu 😉

Jag är av någon anledning mest förtjust i hans lite tidigare projekt, som bilden han pratar om på duken ovan. Men ett nyare projekt har han precis gett ut en bok om. Som tur var för mig hade han med en del bilder som affischer och jag hittade två favoriter, den ovan och den nedan.

Ett annat projekt är hans museiedjur som är hopsatta av olika delar. Här har han fotat alla olika djur som ingår i montagen på museér i samma ljus och på samma höjd mm. och sedan redigerat ihop dom i datorn hemma.

En liten sorklabb 🙂

Han har ganska många bilder utställda på mässan, och dom kommer från många olika projekt som är väldigt olika varandra.

november 26, 2010 - Posted by | utställningar

5 kommentarer »

  1. Häftiga bilder. Jag kollade snabbt på hans hemsida som du länkade till. Kul sida, ska återvända dit senare.
    Kram

    Kommentar av CD | november 27, 2010 | Svara

    • Jag är väldigt förtjust i dom här bilderna han gör. Brukar kolla igenom hans sida lite då och då.
      Kram!

      Kommentar av sonjac | november 28, 2010 | Svara

  2. Ha, att det finns många konstiga djur i vår herres hage visste man ju :-)… men dessa tar priset. Vilka skapelser, ser ”riktiga” ut…
    Att kalla bilderna för foto känns fel (foto för mig är exakta bilder av verkligheten), men vackra är de…

    Kommentar av Lilla Damen | november 28, 2010 | Svara

    • Jag håller med dig och samtidigt så är det riktiga foton från början. Den som man ser stor på övre bilden jag tog, den med gubben som blåser ut ett moln. Den består av tre foton, molnet, över och underdelen av gubben. Bakgrunden har han målat, den är inte photoshoppad.
      Bilderna, eller vad man ska kalla dom, på konstiga djur har han tagit på muséer på uppstoppade djur och sedan satt ihop.
      Jag blev förvånad att det var så pass ”lite” som var manipulerat ändå.
      Jag tror nog att det här är mer konst än foto, eller hur jag ska uttrycka mig.

      Kommentar av sonjac | december 8, 2010 | Svara

  3. Han har verkligen spännande bilder, verkligen kul att se bilderna live. Hittade många bilder som jag gillade, imponerades av hans skicklighet och med vilken nogranhet och fantasi han skapat sina bilder. Dessutom var de härligt stora.
    Var också en sväng i Nikon montern tänkte säga hej till Janne men kom inte fram då han hade fullt att göra hela tiden, mycket folk och frågor grabbarna i montern fick jobba hårt 🙂
    För övrigt fanns det mycket spännande bilder i utställnings delen att titta på.

    /Christer K

    Kommentar av Christer K | december 8, 2010 | Svara


Kommentera

