Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vinter

Nu har jag slarvat med att skriva igen. Jag håller på med fortbildning på jobbet nu, ons-fre och även må-ti. Det var kul igår, men oj vad trött jag var då jag kom hem.Ons-fre har det med alla olika slags säkerhetsbestämmelser att göra och må-ti ska jag klättra på fordonen och repetera hur dom fungerar.

Nu verkar vintern ha kommit ordentligt också, usch! Vad är det för fel på en mild, mörk och regnig vinter va 😀

Ja ha, vad ska jag skriva nu då… och inga nya bilder har jag heller att lägga upp.

Annonser

november 25, 2010 - Posted by | ditt och datt

7 kommentarer »

  1. På tal om fortbildning…

    Läste en bilderboker på jobbet för ett tag sedan, har dock förträngt både titlen och vad huvudpersonen hette… men killen körde tåg, X2000 närmare bestämt.
    Visserligen var det en faktabok för barn, men JAG lärde mig att X2000 får köra dubbelt så fort som en bil, dvs 200km/timmen (även om det kan köra fortare).
    Nödbromsa får man bara göra i nödfall, för då blir det avdukning i resturangvagnen :-)…
    Sedan fanns det en signal som kallades för dödskallemärket… fast det hejade jag inte riktigt. Får nog läsa boken igen…

    Kommentar av Lilla Damen | november 25, 2010 | Svara

    • Du, det där låter som antingen en lokförare skrivit den eller så har den som skrev den intervjuat en lokförare. Det är exakt rätt termer.
      En signal som kallas ”dödskalle” är en trekantig signal med tre orange ljus/lampor. Två överst och en under så det ser ut som en dödskalle. Den står en bit framför vägkorsningar och visar för lokföraren att vägskyddet fungerar, lamporna blinkar i vanliga fall men när bommarna mm gått ner och allt är ok så lyser lamporna med fast sken.
      Du kan ha sett dom här signalerna om du kör någon väg parallellt med en järnväg och har en järnvägsövergång längre fram.
      Det finns även signaler som kallas dvärgar, egentligen dvärgsignaler för de är låga och sitter väldigt nära marken.
      Pendeltågen jag kör går i 160 km/h som mest 😀

      Kommentar av sonjac | november 25, 2010 | Svara

  2. Tror nog det måste var en författare med insiderinformation om ”tågkörande”, eftersom han var så insatt i allt från förarens kläder till nycklarna i nyckelknippan och vart dessa gick (fyrkantsnyckeln var häftigast, för den liknade någon sorts spruta… tyckte barnen).
    Hur många vagnar det vanligtvis var i ett X2000, och att man kunde köra tåget från båda ändar och inte behövde vända det.
    Vem och vilka man måste kontakta innan man fick starta att köra… och inte att förglömma, pedalen man måste trampa på hela tiden (så tåget skulle stanna OM föraren svimmade.

    Massor med tågfakta och på gränsen till fotografiska bilder till det hela. Intressant, men nästan för mastigt för det 15-tal 6-åringar jag läste för :-).

    Kommentar av Lilla Damen | november 26, 2010 | Svara

    • Det låter som att ”Lilla Damen” har läst det förträffliga eposet ”Här kommer tåget” av Arne Norlin, en av ”Halvan”-böckerna.

      Jodå, författarna gjorde grundlig research för den boken och intervjuade ett antal personer som jobbar för SJ AB, både lokförare och ombordare. Den är riktigt rar, men jag kan ju inte låta bli att tycka att de borde göra en uppföljare om godståg också. Det är väl en yrkesskada… 😉

      Här är en länk till boken hos Adlibris:
      http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129669863

      /Joakim C.

      Kommentar av Joakim C. | november 28, 2010 | Svara

      • Från 3 till 6 år, det var värst 😀 Undrar om jag inte ska beställa den åt mig själv.

        Kommentar av sonjac | november 28, 2010

  3. Den boken var det jag menade 🙂

    Kommentar av Lilla Damen | november 28, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Ja här lever bloggen sitt eget liv ser jag. Det är riktigt bra det 😀
      Den boken låter spännande, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli, eller hur det var 😉

      Kommentar av sonjac | november 28, 2010 | Svara


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: