Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jobba med glas

Jag har en vän som jobbar med glas. Jag hade bara sett hennes websida och fascinerats av form och färg men visste inte riktigt hur man gör för att få fram dessa fantastiska pärlor och figurer. Idag fick jag tillfälle att fota Moa då hon jobbade i sin lilla verkstad. Här är adressen till Moas sida.

När glasmassan är så het så den smälter ändrar den färg.

Man lägger på pluppar av smält glas som sen sjunker ner i glasmassan när man hettar upp allt ännu mer, och sakta roterar pinnen massan är fäst på.

Mer smältande glas droppas på.

Visst är den här kräftan söööt 😉

Och vad sägs om denna grävling… den är ljuvlig. Alla pärlor och figurer har hål så man kan ha dom som halsband/armband mm.

Kolla ögonen på fisken. Den bruna är väl närmast en gremlin eller något liknande. Längst till höger, två grodor som kramar ett ”äpple”. Dom är helt underbara.

november 11, 2010 - Posted by | ditt och datt, makro, pyssel, reklam

14 kommentarer »

  1. Grävlingen är ju alldeles bedårande!

    Kommentar av Johanna | november 11, 2010 | Svara

    • Ja visst är den. Kolla ögat på den, och pälsen på sidan i gränsen mellan svart och vitt. Och tom öronen är randiga… hela underbar.

      Kommentar av sonjac | november 11, 2010 | Svara

  2. Fantastiska minikonstverk!

    Kommentar av mariasbokliv | november 11, 2010 | Svara

    • Ja och det var ännu mer fantastiskt att få se hur dom skapades. Otroligt spännande.

      Kommentar av sonjac | november 11, 2010 | Svara

  3. Du har fått till riktigt tjusiga bilder tycker jag. Bra jobbat!

    Jag gillar naturligtvis figurerna, men bildmässigt faller de där man ser glöden och gaslågan mig mest i smaken.

    Kommentar av Janne Arleklint | november 11, 2010 | Svara

    • Vi kan åka dit tillsammans nästa gång så får du prova att fota själv också 🙂

      Kommentar av sonjac | november 12, 2010 | Svara

      • Självklart vore det kul att testa att fota detta!

        Kommentar av Janne Arleklint | november 12, 2010

  4. Åh vilka fina grejer hon gör! Fisken är ju underbar! 🙂 Riktigt fina bilder du tog. Det måste vara kul för henne att få så fina bilder av sitt arbete också. 🙂

    Kommentar av Anna Henningsson | november 12, 2010 | Svara

    • Ja hon ville ha några bilder på sig själv för att kunna visa hur hon jobbar med glaset.

      Kommentar av sonjac | november 12, 2010 | Svara

  5. Vilket häftigt bildreportage! Bilder med glöd i…härligt! 🙂
    Det här måste jag visa Ulla…”stentokig” som hon är! 😉
    🙂 Lät tokigt det där men du vet vad jag menar!
    Grävlingen gillar jag bäst!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | november 12, 2010 | Svara

    • Ja visa dom du, hoppas hon gillar dom 😀

      Kommentar av sonjac | november 12, 2010 | Svara

  6. Det här tog andan ur mig, verkligen ”hett”. Bedårande saker hon gör. Det är oerhört fascinerande med glaskonst. Och vilka underbara bilder du har fått till.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | november 12, 2010 | Svara

  7. Jag känner precis som du Nettan 🙂
    kram tillbaks!

    Kommentar av sonjac | november 13, 2010 | Svara

  8. […] på Historiska muséet. Moa som tillverkar och säljer vackra glaspärlor och som jag fotade tidigare var med. Jag passade på att köpa en underbar glaspärla i rött med fyra gröna grodor runt om. […]

    Pingback av Explosion i centrala Stockholm « Sonja C's Weblog | december 12, 2010 | Svara


Kommentera

