Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Fisken simmar

Morellen tipsade om att fota firren mot något blått eller grönt… så då gjorde jag det 😉

november 11, 2010 Posted by | akvaristik, makro, pyssel | 3 kommentarer

Glasfisken

Den här vackra fisken är den som Moa satt och höll på med på den övre bilden i förra blogginlägget. Firren fick följa med mig hem och jag placerade den på bänkskivan i köket med lite julglitter bakom inför fotograferingen. Mitt Sigmamakro (150/2,8) ger så fina reflexer i oskärpan när jag kör med stor bländaröppning.

november 11, 2010 Posted by | akvaristik, makro, pyssel | 4 kommentarer

Jobba med glas

Jag har en vän som jobbar med glas. Jag hade bara sett hennes websida och fascinerats av form och färg men visste inte riktigt hur man gör för att få fram dessa fantastiska pärlor och figurer. Idag fick jag tillfälle att fota Moa då hon jobbade i sin lilla verkstad. Här är adressen till Moas sida.

När glasmassan är så het så den smälter ändrar den färg.

Man lägger på pluppar av smält glas som sen sjunker ner i glasmassan när man hettar upp allt ännu mer, och sakta roterar pinnen massan är fäst på.

Mer smältande glas droppas på.

Visst är den här kräftan söööt 😉

Och vad sägs om denna grävling… den är ljuvlig. Alla pärlor och figurer har hål så man kan ha dom som halsband/armband mm.

Kolla ögonen på fisken. Den bruna är väl närmast en gremlin eller något liknande. Längst till höger, två grodor som kramar ett ”äpple”. Dom är helt underbara.

november 11, 2010 Posted by | ditt och datt, makro, pyssel, reklam | 14 kommentarer