Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Snö i morse

Även om jag var förvarnad trodde jag inte mina ögon då jag klev upp i morse… men fåglarna ute har massor av mat och är nog nöjda. Jag har släpat hem 20 kg strimmigt solrosfrö på en pirra. Åkte buss till Granngården med pirran, det gick bra. En snäll karl som jobbade där hjälpte mig lyfta på den på pirran.

Idag har jag en social dag igen på Centralen, åker in snart. Igår körde jag ett insatståg till Upplands Väsby. En bit norr om Rotebro blev det signalfel och en signal som var grön för mig slog om till rött när jag var några få meter framför med tåget. Inte hinner man stanna då, bromssträckorna är lååååånga på tåg. När sådant här händet slår förstås tågets eget säkerhetssystem också till och nödbromsar tåget. Som tur var var det inte ett dugg halt igår morse så jag fick inga hjulplattor efter den burdusa inbromsningen 🙂 När man stannat fortsätter man att stå still med tåget, ringer till närmaste tågklarerare, som sitter på Centralen, och berättar vad som hänt och får fylla i en pappersorder med tillstånd att fortsätta, när tågklareraren kollat upp så mycket han/hon kan om orsaken. Då kan man fortsätta i 40 km/h till nästa signal som då var grön och sen fortsätta som vanligt i normal hastighet. Det här förfarandet var lite enklare och snabbare tidigare, man kunde få tillståndet muntligt men nu ska det skrivas ner och senare lämnas in. Ja, ja det är lika för alla 😀

Sen var jag på vattengympan och efter det åkte jag hem och tog tag i vattenbytet på alla mina akvarier som jag slarvat med. Jag har fått Cryptocorynesjukan i mitt finaste räkakvarium, syns då det var det med flest och finast Cryptocoryner. Jag tror det beror på att gamla pumpen/filtret lade av och jag bytte mot ett annat. Förhoppningsvis klarar sig rötterna och plantorna kommer igen, dom brukar kunna det.

Annonser

oktober 22, 2010 - Posted by | akvaristik, järnväg

12 kommentarer »

  1. Tjena!

    Jag blev överraskad i alla fall. Hade inte hört om någon snö alls men vi bestämde att åka till Trosa i alla fall. När vi passerade Hallunda slutade det att snöa. 🙂 Trots att det blev fint ändå så stannade vi inte så länge, vi kollade in Stadshotellet och det var verkligen elegant. Kom hem vid fyrasnåret.

    Tur att det inte var idag du skulle köra tåg 😀 men jag blev glad att det inte var några stora störningar i trafiken, bara några tåg som blev försenade lite grann.

    Oj, vad trist med sjukan, var det några/många som gick?
    Kramis

    Kommentar av CD | oktober 22, 2010 | Svara

    • Åh ni har varit där nu, vad kul.

      Tja… det är alla plantor som är angripna eller hur jag ska uttrycka det. Det är synd, jag hoppas att rötterna klarar sig så de kommer igen. Det är det karet som står i vardagsrummet. Så gott som alla plantor i det karet är Cryptocoryner.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | oktober 22, 2010 | Svara

  2. Spännande att läsa om hur det funkar att köra tåg! Det är ju sånt man inte har en aning om annars. Det går ju liksom på räls, bara. 😉 Vad menas med hjulplattor?
    Sen undrar jag om det där med lövhalka, vad kan hända om det är så förutom att bromssträckan blir längre, kan det spåra ur?

    Kram Anna

    Kommentar av Anna Henningsson | oktober 22, 2010 | Svara

    • Hjulplattor är när hjulet/hjulen låser sig då man bromsar och det är så halt så det hasar/glider. Då slipas det av en bit av hjulet mot rälsen. Det kan vara allt från några få mm till väldigt mycket.
      Man hör att det är plattor på ett/flera hjul då det rullar och liksom smattrar/klapprar varje gång den avslipade ytan slår mot rälsen. Blir det mycket måste tåget tas ut trafik för det kan skada spåret om man fortsätter köra.

      Om det är riktigt, riktigt halt och man inte är alls förberedd på det så kanske man inte kan stanna alls vid t ex en plattform, en signal i stopp eller något hinder. Man kan inte spåra ur om man kör på ett rakt spår utan växlar och det är halt. Man ramlar inte av spåret liksom.
      Men man kan tänka sig ett senario där man ska stanna framför en röd signal för att en växel efter signalen leder mot en stoppbock, grushög eller annat. Meningen är att man stannar före signalen och väntar på att växeln läggs om så den ligger mot rätt spår och sen får man grönt och kan fortsätta. Skulle det i ett sådant fall vara superhalt så det inte går att stanna, då skulle man kunna spåra ur med tåget.
      Men vi som kör vet mycket väl att när löven börjar trilla ner så blir det halt när det samtidigt blir lite fuktigt blir det ännu halare. Man kör saktare och tar till längre bromssträckor. Kanske man missar lite och glider förbi en plattform med några få meter någon gång, men då öppnar man inte dörrarna innan man backat tillbaks så alla dörrar är vid plattformen igen.

      Jag hopas jag kunnat förklara på ett vettigt sätt så du inte känner dig orolig då du åker tåg. Det är värre med halka när man åker bil. Även om man har bra däck själv kan man möta någon dåre med slitna sommardäck som tappar greppet.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | oktober 22, 2010 | Svara

  3. Nej då, jag känner mig inte orolig när jag åker tåg 🙂 Tack för ett jättebra svar! Jag är nyfiken på det mesta så det är bara intressant att få veta jur allt funkar. 🙂

    Kommentar av Anna | oktober 22, 2010 | Svara

    • vad bra, fråga på om vad du vill. det är kul om jag kan svara 😀

      Kommentar av sonjac | oktober 23, 2010 | Svara

    • En annan lokförare får kanske komma med en liten fördjupning om lövhalka här:

      En orsak till att järnvägsfordon är så pass känsliga för halka är att vi kör med stålhjul på stålräls. Det betyder att vi har väldigt lite friktion mellan hjulet och underlaget, så det finns väldigt litet att ”ta spjärn med” när man skall accelerera eller bromsa. Det betyder också att det är en väldigt liten yta på hjulet som faktiskt ligger mot rälsen -en yta ungefär lika stor som en fingernagel eller en av de nyligen avskaffade 50-öringarna i koppar. En bil har mjuka gummidäck som ger hög friktion och en stor anliggningsyta, omkring en handflata per däck. Å ena sidan gör det här att vi kan köra väldigt tunga laster på ett väldigt energisnålt sätt, å andra sidan betyder det att vi blir känsliga för halka.

      Det är egentligen inte löven i sig som är hala och det kan mycket väl vara fruktansvärt halt utan att det ligger ett enda löv på rälhuvudet, ovansidan av rälsen som vi kör på. När ett löv ligger på rälhuvudet och börjar brytas ned, läcker det ut sav ur lövet. Saven blandas med den beläggning som alltid finns ovanpå rälhuvudet med t ex damm och järnspån från bromsarna. När sedan ett tåg kör över den här beläggningen blir den nästan som bakad av det kraftiga trycket från hjulet mot spåret -det kan ju röra sig om uppemot 12-13 ton på en väldigt liten yta. Hinnan som blir efter den behandlingen bakas fast i rälhuvudet och ser ut ungefär som beläggningen i en teflonpanna -och har ungefär samma egenskaper också!

      När man då, som jag, skall försöka starta sitt godståg på 1480 ton i en uppförsbacke, och allt grepp man har är åtta små femtioöringar, och femtioöringarna dessutom ligger i en teflonpanna, då blir det inte lätt… 😉

      Hoppas att det här var av intresse!

      /Joakim C.

      Kommentar av Joakim C. | oktober 23, 2010 | Svara

      • Ha! ha! En helt suverän beskrivning av problemet 😀

        Kommentar av sonjac | oktober 23, 2010

  4. Ooohhh… en OSPA kategori B! Är det din första JTF-OSPA? Grattis! 😉

    Själv körde jag ner mot Hallsberg natten mot fredagen. I Stockholm var det klart, men sedan mulnade det på och i Stolpstugan kom de första snöstänken. Från Katrineholm och hela vägen ner till Hallsberg var det snöstorm och man såg inte ett smack framför sig. När jag några timmar senare körde från Hallsberg till Eskilstuna var det uppehåll i Hallsberg, men sedan kom snön igen kring Frövi. I Eskilstuna slutade det att snöa, men växlingspersonalen såg ut som ett par dyblöta snögubbar och värmde sig med rikliga svordomar.

    Är det redan säsong för att packa ner kemetyl, gasolbrännaren och långkalsongerna i väskan? Usch, jag kanske skulle ta ut några av alla mina komptimmar och åka någonstans där det är varmare… 😉

    /Joakim C.

    Kommentar av Joakim C. | oktober 23, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Jag kan inte riktigt påstå att jag vet den exakta betydelsen av förkortningen, men jag förstår vad den innebär… så ja, det var första gången jag råkade ut för det med JTF 😀
      Däremot hann jag skriva några få blanketter om tillstånd att passera då jag stod framför signalen innan jag blev sjuk.

      Usch, den här snön är alldeles för tidig, jag hade tänkt mig en mild och helgrön vinter jag 😉

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | oktober 23, 2010 | Svara

      • OSPA = Otillåten StoppPAssage

        Kategori A: Stoppsignalen har försignalerats i så god tid att föraren normalt skall ha kunnat stanna innan signalen.

        Kategori B: Signalen har oavsiktligt gått till stopp av någon anledning, t ex tekniskt fel eller skadegörelse. Stoppsignalen har inte försignalerats så att förare skall kunna hinna stanna innan signalen.

        Kategori C: TKL har avsiktligt ställt signalen till stopp, eller så har signalen gått till stopp som en skyddsfunktion om t ex en fientlig rörelse inkräktar på skyddsträckan för din rörelse.

        Kategori A är det du som blir inbjuden på en kopp kaffe och ett allvarligt samtal med arbetsledare och utredare. Rörelsen får inte heller fortsätta från platsen utan ett röjningsmedgivande från både infrastrukturförvaltare och järnvägsföretaget.

        Kategori B och C kan du inte göra så mycket åt, och hundhuvudet hamnar hos någon annan. Å andra sidan kan en kategori C-OSPA vara riktigt hårresande…

        /Joakim C.

        Kommentar av Joakim C. | oktober 23, 2010

      • Underbart! Jag ”gissade” helt rätt då ser jag 🙂

        Kommentar av sonjac | oktober 23, 2010


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: