Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Terrakottaarmén i Stockholm

Jag tog mig till Östasiatiska museet och kikade på utställningen med terrakottaarmén från Kina. Det var riktigt läckert. Det finns 10 st soldater i lite mer än naturlig storlek och en kopia av en täckt vagn dragen av fyra hästar. Det är den ovan och den är i lite mindre skala.  Det finns lite spjut, armborst, rustning mm också.

Här är en annan spännande länk om terrakottaarmén om man vill resa till Kina och se den på plats. Det skulle vara en mäktig resa. Om jag blir frisk ska jag nog tänka på en sådan resa, tror jag 😀

Allt står i rena fina glasmontrar som står mitt i bergrumsgångarna så man kan gå både framför och bakom figurerna. Utefter väggarna finns information om utgrävningen, figurerna, kejsaren mm på stora skärmar. Bl a så fick jag veta att alla statyer varit målade i klara färger. Det har hittats ca 8000 terrakottasoldater i gravanläggningen.

I rummet efter finns gravföremål från andra gravar, bl a en liten terrakottaarmé vars figurer är kanske 50 cm höga. Det är där jag fotade den undre bilden.

Det är tillåtet att fota för eget bruk men man får inte använda blixt eller stativ. Tur att min kamera är hyffsad på höga ISO 😉

Jag är toknöjd med de här bilderna 😀 Det blev ett 60-tal olika så jag kommer nog att lägga upp några till så småningom, kanske.

oktober 20, 2010 - Posted by | reklam

5 kommentarer »

  1. Jättebra bilder! Tänkt vilket arbete det måste ha varit att göra alla dessa och med den detaljrikedomen.

    Kram

    Kommentar av CD | oktober 22, 2010 | Svara

    • Ja det är helt otroligt, tänk 8000 krigare i mer än naturlig storlek. Och själva kejsargraven är inte utgrävd än.

      Kram!

      Kommentar av sonjac | oktober 22, 2010 | Svara

  2. spännande Sonja! det där stället skulle man besöka

    Kommentar av Magnus Persson | oktober 25, 2010 | Svara

    • Utgrävningsplatsen i Kina menar du? Det fanns några bilder därifrån. Det såg ut som om de byggt ett stort tält över och man kunde se de här figurerna från spångar runt kanterna. Det såg otroligt spännande och intressant ut. Vilket slit att göra alla dessa figurer och bygga hela gravanläggningen, enormt häftigt.

      Kommentar av sonjac | oktober 26, 2010 | Svara

  3. […] Tutankhamuns grav. Det är ett perfekt ställe att ställa ut på. Jag var där och kikade på Terrakottaarmén från Kina tidigare. Enda abret är väl att utställningen inte kommer dit förrän 2013… […]

    Pingback av Spännande utställning i Bergrummet 2013 « Sonja C's Weblog | juni 13, 2011 | Svara


Kommentera

