Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Borrelia!

Jodå, det var borrelia 😀 Jag har varit ute i skogen och plockat trattisar 2-3 ggr och svurit över rådjuren som äter upp svampen. Jag har för mig att just rådjur sprider fästingar väldigt mycket. Jag måste ha fått en fästing utan att märka det.

Jag visade upp utslaget för distriktsköterskan först och hon sa direkt att det är borrelia. Så jag fick sätta mig och vänta på tid på lättakuten till läkare som sa samma sak och skrev ut Kåvepenin. Hon sa att dom går bara på hur utslagen ser ut, tar inga prover för de är så missvisande. Så nu ska jag äta penicillin i 3×10 dagar, och jag vet att man ska avsluta hela kuren bl a pga risken för multiresistenta bakterier mm. Jag passade på att köpa lite Proviva blåbär ifall magen kommer i olag. Jag har inte ätit penicillin mer är kanske 2 ggr i på snart 50 år, och då var jag barn. Eller kanske jag bara fått det en gång förresten.

Appropå de här ämlans rådjurskräken… kan inte den här lilla vargflocken som håller till i skogarna mellan Åkersberga och Norrtälje ta en liten omväg hit och lära rådjuren veta hut… det är inte så långt, någon/några få mil bara 😉

Innan jag åkte till min husläkarmottagning åkte jag till jobbet och körde ett insatståg till Upplands Väsby. Sen fick handledaren köra tillbaks medan jag tog bussen till Vallentuna. Lite väl kort körning kanske men det var ett gammeltåg, fyra X10 som gick väldigt fint. Men jag kör så mesigt, tappade någon minut på väg till Väsby.

oktober 15, 2010 - Posted by | sjuk

12 kommentarer »

  1. F*n vilken otur du har…Kåvepenin har jag ätit..helrutten i kistan…var tvungen byta till annan medic hoppas inte du råkar ut för samma men det är väl olika på hur det tar och hur man påverkas så kanske du klarar dig.
    Hoppas allt går väl!!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | oktober 15, 2010 | Svara

    • Jo på Apoteket berättade dom att man kan bli riktigt dålig i magen. Det fanns något mot det också där ifall att, men jag testar med Proviva blåbär först så får vi se hur det går.

      Kommentar av sonjac | oktober 15, 2010 | Svara

      • Det finns flera mat produkter som man kan sätta in i normala kosten

        För att nämna de som jag använder
        arla A-fil till frukost
        Tistelvinds surkål(coop forum) till maten.

        Undvik vita brödprodukter.

        Kommentar av Per | oktober 15, 2010

      • Visst ja, just A-fil tipsade Apoteket också om. Men dom nämnde proviva också. Jag tänkte att om det är blåbär i så är det ännu bättre kanske.

        Kommentar av sonjac | oktober 15, 2010

  2. Togs ett borrelia prov ?

    10 dgr är för kort kur.
    21 dagar är mera att rekommendera och ligger inom rekommendation.

    Borrelia bakterien har en mycket längre livscyckel än 10 dgr.
    Det är bara när bakterien delar sig dvs är metabolisk aktiv som antibiotika kan ha en effekt på cellmembran.

    se Läkemedelsverket Info 2009-4
    http://www.borrelia-tbe.se/images/stories/Info_fr_LV_2009-4.pdf

    Dansk läkare och forskare Marie Kroun http://daninfekt.dk/

    Svenska http://www.borrelia-tbe.se/

    Viktigt att vara observant och gärna föra en symptom dagbok.

    För de flesta så blir det inget problem men för ett antal så kommer ett antal små symptom smygande som man inte alltid kopplar till borrelia pg av ej vetskap.

    Kommentar av Per | oktober 15, 2010 | Svara

    • Nej det togs inget prov. Läkaren sa att prov är inte tillförlitligt så man tittar på hur utslaget ser ut och det här var typiskt borrelia. Det sa både distriktssköterskan jag träffade först och läkaren.

      Jag ska kolla lite på länkarna, tack ska du ha.

      Kommentar av sonjac | oktober 15, 2010 | Svara

    • Rätt att svenska prov är otillförlitliga.
      Prov är för att ha ett utgångs läge om besvär kvarstår efter behandlingen.
      Då kan man ta ett nytt prov för att se om något har förändrats.

      Kommentar av Per | oktober 15, 2010 | Svara

      • Ja det låter vettigt.

        Kommentar av sonjac | oktober 16, 2010

  3. Uschiamej, vilket elände!

    Apoteket har några kapslar, Trevis heter dom, som innehåller en otroligt massa lactobacillus-bakterier, som är riktigt bra för magen när den är orolig av någon anledning. Det kanske kan vara något om Kåvepeninet börjar bråka?

    Krya på dig!

    /Joakim C.

    Kommentar av Joakim C. | oktober 15, 2010 | Svara

    • Åhå, det var nog det hon nämnde också, ifall jag skulle bli riktigt risig. Annars så stoppar morfin upp bra… skojar bara 😉

      Kommentar av sonjac | oktober 15, 2010 | Svara

      • Trevis eller morfin, är det skillnaden mellan amatörer och dom riktiga proffsen menar du? Ungefär som mellan en Z4p och en T44, så att säga? ;-P

        /Joakim C.

        Kommentar av Joakim C. | oktober 16, 2010

      • Ha! ha! Mja, jag märkte den här lilla biverkningen av morfin då jag åt det mot ryggvärken tidigare. Men ryggen är i alla fall kry nu, alltid något 😀

        Det blir en helt ”absurd” jämförelse mellan en räv och en T44 om man tänker på hur de ser ut mm… kul tanke 😀

        Kommentar av sonjac | oktober 16, 2010


Kommentera

