Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vad sjutton är detta?

Jag tycker inte jag brukar gnälla så mycket, men vad sjutton har jag fått på armbågen egentligen? Det började igår em som en röd kliande svullnad med en liten, liten blåsa i mitten. Jag tänkte som vanligt: ”Om jag förnekar den så försvinner den. ” Men nu ikväll såg jag att det blivit en röd kliande ring istället. Googlade lite på borrelia och funderar på om det kan vara det. Jag ska nog ta mig till min husläkare i morgon om det ser likadant ut fortfarande.

Annars så har jag kört lite tåg i två dagar nu, det är kul men jag är väldigt trött efteråt. Idag satt jag bara i fikarummet och var social i några timmar. Sen tog jag en promenad på Kungsholmen, gick därefter till Weibulls och sen till Hemköp där jag köpte en skaldjurslasange.

oktober 14, 2010 - Posted by | sjuk

6 kommentarer »

  1. Det där hade jag defenitivt visat för en distriktsköterska… för de är väldigt duktiga på diverse prickar och utslag (min erfarenhet är att de är betydligt duktigare på det än doktorer)!

    Finns det fästingar upp hos dig? Eller träffade du någon i Skåne, kanske?

    Kommentar av Lilla Damen | oktober 14, 2010 | Svara

  2. EM -utslag, borrelia. Utslaget försvinner och infektionen fortsätter att sprida sig i Nervsystemet.
    Sätt in antibiotika lämplig dos och längd och lita inte på provsvar om de är negativa. Tids fönstret för antikropps svar är ganska litet och EM utslag behöver inte komma i samband med ett fästingbett.

    Vanligtvis så får man för svaga doser och för korta kurer.

    Jag är sjukpensionär pg av ej tillräckligt behandlad borrelia och jag känner personer som är nästan helt paralyserade. Så borrelia är att ta på allvar även om utslaget är litet, det är förekomsten som är viktig.

    Det gläder mig att du börjar komma tillbaka

    /Per

    Kommentar av Per | oktober 14, 2010 | Svara

    • Tag prov för referens
      Börja genast behandla och fullfölj hela kuren.
      Om borrelia behandlas tidigt så brukar det gå bra.

      Strategin ”Om jag förnekar den så försvinner den. ” är inte bra. Det är inte utslaget som är problemet utan vad som orsakar det.

      Kommentar av Per | oktober 14, 2010 | Svara

  3. Ser ut som om du blivit biten av en uschfästing! Iväg till doktorn med dej nu – antibiotika behövs! *kram*

    Kommentar av Iréne Södergren | oktober 14, 2010 | Svara

  4. Borrelia. Har själv haft sådant här två gånger. Snabbt till doktorn så får du en antibiotikakur så skall det nog gå bra.
    /Jukka

    Kommentar av jukkalausmaa | oktober 14, 2010 | Svara

  5. Tack, tack, tack!!! Satt och googlade, läste och kollade bilder. Jag håller med, det ser ut som borrelia och jag ska visa upp den här armbågen idag, jag lovar 😀

    Kommentar av sonjac | oktober 15, 2010 | Svara


Kommentera

