Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Köra tåg igen

Idag har jag kört lite tåg för första gången på ett år 😀 Det kändes lite skakigt men alla förhållanden var perfekta, sol, bra sikt, torrt väder mm. Jag kände mig liksom lite stirrig, det är så mycket man ska hålla koll på men min handledare var väldigt lugn så det kändes bra ändå. Jag körde upp till Bålsta och på tillbakavägen kändes det bättre. Sen satte jag mig i fikarummet och surrade med kolleger, det är trevligt.

Nu är jag hemma igen och steglitserna hänger i fågelmataren. Dom är väldigt orädda så jag kunde öppna fönstret fullt och fota utan glas mellan.

Nu funderar jag på att cykla till affären, eller någon annan kortare slinga. Det är verkligen kanonväder, massor av sol och höstfärger på lövträden. Men jag känner av knäna, vaknade i natt av att jag hade ont och tog lite Ipren och Panodil, sen somnade jag om och det är ganska ok nu. Så frågan är, ut och cykla eller hålla sig lite lugn idag? I morgon är det dags för vattengympa igen.

oktober 12, 2010 - Posted by | fåglar, sjuk

12 kommentarer »

  1. Håll dig lugn :-)!
    Har förövrigt aldrig sett steglitser… de ser ut som burfåglar tycker jag.

    Kommentar av Lilla Damen | oktober 12, 2010 | Svara

    • För sent, jag tog en cykelsväng ut i skogen och plockade lite trattisar 😉
      Håller med om burfåglar, det tyckte jag också dom såg ut som första gången jag såg dom.

      Kommentar av sonjac | oktober 12, 2010 | Svara

  2. Håll dig lugn (om du nu kan det? 😉 )
    Grattis till att ha tagit dig tillbaka i ”sadeln” lite smått.
    Skall försöka få tid till att uppdatera den andra bloggen. T blev biten i fingret av ett får idag men det uppstod inget blodvite…

    Kommentar av mariasbokliv | oktober 12, 2010 | Svara

    • Som jag skrev ovanför, jag tog en cykeltur ut i skogen. Det är svårt att låta bli när det är sådant här underbart höstväder med sol och gula löv. Men nu ska jag parkera mig i soffan och titta på någon DVD-skiva.
      Åh, biten av ett får 😦 Blev hon skraj?

      Kommentar av sonjac | oktober 12, 2010 | Svara

  3. Sedär!

    Då får vi hålla utkik efter varandra längs spåren framöver 🙂

    /Joakim C.

    Kommentar av Joakim C. | oktober 13, 2010 | Svara

    • Jag mötte en T44 uppåt Bro igår, på fm 😉 och när jag och handledaren stod och skulle lösa av kom en av era Rc (ensam) förbi och stannade till vid plattformen där vi stod. Jag föreslog att vi tar loket stället, roligare körning 😀

      Kommentar av sonjac | oktober 13, 2010 | Svara

      • Det var med andra ord kollegan som hade varit ute i Bro med vagnar till Coops gigantlager. När såg du den ensamma Rc:n? Det kan ha varit ett lok på väg till Jordbro eller Älvsjö för att hämta vagnar, alternativt en lokgång till Södertälje Hamn.

        Apropos rolig körning: Jag och en elev hade ett trevligt tåg från Borlänge till Hallsberg för ett tag sedan. 172 meter, 1180 ton tågvikt -med andra ord en lååång rad order om nedsättningar utan ATC p g a STAX E och Ö-transporter. Sträckan vi körde var godsstråket över Krylbo-Snyten-Fagersta till Frövi -en väldigt vacker sträcka, men det finns inte många meter av den som ligger rakt och plant, och en del riktigt elaka backar. Med ett så kort och tungt tåg märktes varenda lutning snabbt, får man väl säga -det gällde att vara med hela tiden och köra aktivt!

        Min elev klarade det galant, och jag fick någon konstig varm känsla i mitt durkdrivna gamla handledarhjärta 😉

        /Joakim C.

        Kommentar av Joakim C. | oktober 13, 2010

      • Nej, den ensamma Rc:n drog iväg norrut från Cst. Kanske den bara skulle till Tm.

        Det låter spännande med det korta men tunga tåget. Det var väl bra att lövhalkan inte riktigt slagit till än 😉

        Kommentar av sonjac | oktober 13, 2010

  4. Hej Sonja!

    Härligt att läsa att du är på spåret igen!

    Kram!

    /Johan, som ska upp i ottan i morgon bitti och därför först lägga lilla N, 2 bast och sedan mig själv 🙂

    Kommentar av Johan Hellström | oktober 13, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha Johan.
      Kram tillbaks 😀

      Kommentar av sonjac | oktober 13, 2010 | Svara

  5. Se där ja! Grattis till återkomsten! Men nästa gång får du ta en repa på Mästalinjen 😉

    Kommentar av Jan L | oktober 13, 2010 | Svara

    • Jodå, det ska jag hinna med också, fast inte just idag 😀

      Kommentar av sonjac | oktober 14, 2010 | Svara


Kommentera

