Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Höstpyssel

Säsongens första steglits vid fröautomaten

Efter vattengympan tog jag en sväng förbi Weibulls på Sveavägen och köpte lite smålökar till våren. Det blev en riktigt småvuxen och tidigblommande iris och lite blandade krokus. Jag ville peta ner lite i en, eller två, utekrukor och i rabatten på framsidan. Det kan bli fint att ha lite blommor i krukor i vår. Där kan jag sätta ner tidiga penseér så småningom.

När jag kom hem och höll på med krukorna på baksidan hörde jag fågelkvitter jag inte kände igen. Det var några steglitser som satt och åt solrosfrön ur fröautomaten. Dom var väldigt orädda så jag gick in efter kameran och ställde mig först i altandörren och fotade, sen gick jag ut en bit på gräsmattan och en av fåglarna satt kvar, helt obekymrad. Jag gick lite närmare, och sen närmare. Till sist stod jag helt öppet och fotade på 3 m avstånd och den brydde sig inte. Till sist backade jag försiktigt och gick in så den fick fortsätta äta.

Nästa gång jag stod ute kom en hackspett och satte sig och åt på kanske 4 m håll, och fast jag höll på och vattnade en rabatt med slang så brydde den sig inte. Vad konstigt att de är så orädda nu.

I morgon ska jag till jobbet för att ”jobba” lite några timmar. Jag kommer väl att hålla på med all post och viktiga papper nu i början. Vi får kopiösa mängder papper varje vecka. En del ska bara läsas och kan slängas, men mycket ska sparas och släpas med i ryggsäcken så de finns till hands.

Jag har fått mer ont i andra knät nu, på samma ställe som vänstra. Det är en punkt, eller knöl, på insidan av knät. Hoppas det går över av sig själv snart.

Inte sjutton hittade jag nya säsongen av CSI (9) på varken ElGiganten eller MediaMarkt i Jakobsberg i helgen. MediaMarkt skulle ha den men kunde inte hitta den. Dom har tömt hela övervåningen och ska bygga om där. Grejerna som brukar finnas där, inklusive filmer, finns i ett stort tält på baksidan av butiksbyggnaden. Det är lite rörigt men blir säkert bra när det är klart, när nu det inträffar 😉

Ja, ja… jag har beställt den från CDON istället. Det blir första gången, men inte sista. Bra pris, snabb leverans och gratis frakt för det var ett erbjudande med nya serier. Ska nog beställa House när senaste säsongen släpps av den om någon vecka eller vad det var.

Stackars Janne har blivit väldigt förkyld nu när han kom hem från UAE. Inte så ovanligt att man blir det när man flyger har jag för mig. Han stretar på ändå och körde Nikonkurs i Sthlm igår efter ordinarie jobb. Jag hoppas jag inte blir smittad 😀

oktober 5, 2010 - Posted by | ditt och datt, fåglar, sjuk

4 kommentarer »

  1. Hej!

    Åh vilken fin bild. Trevligt med så mycket fåglar på besök redan.

    Jag blev sugen på det där med att sätta lökar i kruka. Det kanske fungerar.
    Kan man sätta i en ganska stor lerkruka och sedan låta den stå hela vintern? Det kan jag ju faktiskt göra till balkongen. Ska genast titta efter lökar!

    Det låter skönt att du ska börja jobba lite smått och komma igång igen.
    Får hoppas att knäet går över.

    Vi hörs!
    Kram Inger

    Kommentar av Inger Linde | oktober 5, 2010 | Svara

    • Halojsan!
      Jag har inte provat med att sätta i krukor tidigare, men det borde väl funka tycker jag. Dom två krukor jag använder är frosttåliga, annars kan dom sprängas i vinter när det fryser.

      I en av krukorna har jag satt ner lite lök redan innan, lite påskliljor, klosterlilja och blå balkansippa. Nu petade jag ner några gula småvuxna irisar och gula krokus. Det kommer nog att blomma under lite olika tid, hoppas jag.

      I vår sen får man väl täcka lite om de kommer igång för tidigt då det fortfarande är fruset i krukorna, de kan torka annars.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | oktober 5, 2010 | Svara

  2. Min fru har satt både tulpaner, Narcisser och krokus i krukor på balkongen och det fungerar fint. Som belöning får du underbara blommor till våren. Tänk på att välja småvuxna sorter.

    Kommentar av Guy Palm | oktober 9, 2010 | Svara

    • Åh vad bra att höra från någon som verkligen provat. Jag har ju läst att det går bra.
      Jag tittade mycket på höjden på dom, och blomtiden. Det ska bli spännande det här. Funderar på om jag ska ha krukorna på baksidan så de blir täckta naturligt av snö eller i carporten och skotta in snö över dom.

      Kommentar av sonjac | oktober 10, 2010 | Svara


Kommentera

