Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Boraras urophthalmoides

Efter vattengympan igår åkte jag till Akvarielagret i Bromma. Behövde lite slang och filtermatta och ville kolla lite på de minsta fiskarna de har. Det var lite ombyggt där sedan jag var där sist. Nu finns en ställning med akvarier med enbart räkor och småfiskarna. Så det blev 10 st Boraras urophthalmoides som fick följa med hem. Dom är ca 10 mm nu och jag trodde inte de skulle bli så mycket större. Men när jag nu suttit och googlat på dom verkar de kunna bli 30 mm som fullvuxna. Hm, jag är lite skeptiskt till det men vi får väl se. Jag flyttade in dom till 37-liters akvariet som mina pansarmalsyngel fortfarande går i. Dom växer sakta men snart kan jag nog flytta dom till det större karet där de vuxna malarna bor.

Jag tog det lite mer försiktigt på vattengympan så det känns en aning bättre i knäna idag. I morgon ska jag till jobbet på en träff med arbetsgivaren och försäkringskassan för att diskutera hur jag ska komma tillbaks till jobbet.

På fredag kommer Janne hem från UAE där han kört kurs. Det är ca 45 grader där nu och jag är inte det minsta avundsjuk 😀

september 29, 2010 - Posted by | akvaristik, sjuk

4 kommentarer »

  1. Mina Orupar blev 18-20 mm långa. Och levde 5-7 år. Tror faktiskt att jag har en eller två kvar. De fick flytta in hos guppyna i arbetsrummet i helgen, akvariet i köket började läcka.
    Fina, härdiga små fiskar. Har ju några Boraras brigittae med, hoppas de inte lider av torgskräck, flytt från 18 till 325 liters kar. Gott om växter att gömma sig i finns det i alla fall.

    Kommentar av Ulla | september 29, 2010 | Svara

    • Ja det var den längden jag hade i bakhuvudet. Jag har kikat på dom då och då och tänkt att någon gång ska jag ha sådana. Jag blev väldigt förtjust i dom du skaffade 😀
      Jasså var det det lilla kantiga karet med spegelbakgrund som började läcka tro? Det var ju väldigt coolt.
      Jag har några olika jag med, micros, maculatus, brigittae och merah. Jag gillar verkligen de här småttingarna.

      Kommentar av sonjac | september 29, 2010 | Svara

  2. Hallojsan!
    Jag är så sugen på att skaffa mig ett par fina små boraras till min 6-kantiga burk. Suget minskade inte direkt av denna bilden ;)! Allt väl på västkusten, skönt att höra att det pinnar på åt rätt håll med dig!! Tänker jättemycket på dig!! Kraaam /Maria

    Kommentar av Maria | oktober 3, 2010 | Svara

    • Ja visst är sådana här pyttisar perfekta till småkar med lite räkor. Då håller dom räkorna lite i schack också.
      Jag följer dig på din blogg, och är förstås både nyfiken och överraskad.
      Många, många kramar tillbaks 😀

      Kommentar av sonjac | oktober 4, 2010 | Svara


Kommentera

