Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nikonforumträff mm

Det trevliga Nikonforum.se hade medlemsträff i… Hökensås? Jag kommer inte in på forumets sida just nu så jag kan inte kolla om det hette precis så. Träffen pågår hela helgen men Janne och jag var bara med fredag em/kväll och åkte vidare på lör fm.  En av programpunkterna var en bildvisning som Janne satt ihop av mina och hans Islandsbilder. Sen pratade Janne och jag flikade in några småsaker. Jag klarar inte av att stå och prata och visa bilder sådär om det inte är enbart några få som jag känner väl som tittar 😉

Hursomhelst så bilade vi ner på fredag morgon, gick upp kl 06 😦 och var framme strax efter 12. Fyyy vad jobbigt det var att sitta i bilen så länge. Jag vet inte vad som är skillnaden mot semesterresan då vi också satt i bilen för det mesta, men jag fick väldigt ont i hela vänstersidan från axeln ner till skenbenet. Jag var tvungen att handla lite Alvedon och Ipren på en mack för jag trodde inte jag skulle behöva ta med mig hemifrån. Men när vi väl kom ner och jag kunde gå omkring lite och sträcka mig när det behövdes så klingade smärtorna av… väääldigt skumt.

Efter att vi ätit lunch och hälsats välkomna av Nikonforums Robban var första programpunkten en blixtskola på ca 4 timmar som hölls Christian Hollman. Det var lite nybörjarinriktat till dom som inte varit med på någon av hans kurser tidigare. Jag gick med på den här och det var väldigt nyttigt.

Efter det åt vi middag och sen visade Janne bildspelet. Efter honom blev det bildvisning av Maxe som som visade bilder och pratade om Runde i Norge. Han och några till ordnar fotoresor dit och det såg väldigt intressant ut. Jag har förstås hört mycket om Runde och fågellivet och den vackra och dramatiska naturen. Så det är ett ställe jag skulle vilja åka till någon gång. Bl a finns lunnefåglar där 😀

Sen var det lite gemenskap och efter det var klockan typ 22 och vi drog oss till stugan vi skulle övernatta i. Vi delade den med Robban, Oliver och Robbans fina skogskatt Isis? som var med. Nu satt vi och snackade i några timmar, det var trevligt att träffa grabbarna igen och Robban är ju en man med miljoner roliga anekdoter mm. Bl a hade han mailat Canon och frågat om dom ville bidra med något till Nikonforums medlemsträff. Du har inte skickat mailet fel, fick han till svar först. Nej, nej… ni är ju väldigt bra på t ex skrivare mm, svarade Robban. Kul att du tycker det, synd att du inte gillar kamerorna också, vi ska se vad vi kan göra. Sen skickar dom tre små fotoskrivare som skulle bli priser i några fototävlingar, hm, tre tävlingar var det ju. Men varken Janne eller jag hann ta några bilder alls så vi var inte med i tävlingarna. Nikon själva bidrar inte med något mer än lite sponsorprylar. Det är sagt från början, forumet ska inte gå i Nikons ledband utan vara helt objektiva och det är bra. Däremot bidrar dom med broschyrer och lite hyllvärmare som äldre nyckelband mm.

På lördag morgon åt vi frukost och sen tackade Janne och jag för oss och åkte till Örebro där Janne skulle köra kurs för Nikon på em. Sen skulle Janne vidare till Falun för att övernatta och köra kurs idag, men jag orkade inte hänga på utan vi hade fixat tågbiljett åt mig i Örebro så jag var i SthlmC på några få timmar. Inte så dumt att susa hem på det sättet, i ett loktåg draget av ett av SJs svarta lok. Den färgsättningen gillar jag 😉

När jag kom hem klippte jag gräset och sen fnulade jag med mitt Simsspel. Det har kommit ett prylpaket och en patch, så jag gjorde alla säkerhetsinstruktioner som att kopiera de sparade spelen jag håller på med och stänga av det egna innehållet av olika downloads. Det fungerade fint att installera och jag spelade lite ”vanilla game” en stund för att se att allt rullade normalt innan jag aktiverade downloadsen igen och provade den senaste spelomgången jag håller på med. Japp, det verkade fungera fint, skönt. Det är alltid lite scary att installera nyheter till sims3, det har inte varit ett helt stabilt spel men verkar rulla på bättre och bättre nu.

Jag ska lägga in en bild från spelet här om en stund.

september 12, 2010 - Posted by | ditt och datt, fåglar, humor, Island, Janne, järnväg, sims, sjuk, spel

4 kommentarer »

  1. Lite kul att Canon skickade grejer till er fototräff. På tal om något helt annat. Den har kommit nu.
    http://www.bokus.com/bok/9789113025377/morka-strommar/
    Jag har redan lyssnat på den och den är bra, trots avsaknaden av Erlindur

    Kommentar av Guy Palm | september 13, 2010 | Svara

    • Oj, oj, oj… jag var inne på Pocketshoppen och bara frågade om dom kände till när den kommer på svenska men dom visste förstås inte.
      Jasså Erlindur är inte med, jag som vill veta mer om olyckan på fjället i snöstormen då han och brodern gick vilse. Och hur det går med hans dotter förstås.
      Tack för tipset Guy 😀

      Kommentar av sonjac | september 13, 2010 | Svara

  2. Hej vännen,

    Vilket macro har du som tar så fina bilder?
    Tänkte lära mig att fotografera med vår Nikon i helgen. Jag var och tittade på terrakottaarmén i går och döm om min förvåning när det framkom att det var ok att fotografera i bergrummet! Så klart hade jag bara mobilkameran och kvaliten är inte något vidare alls. Kanske svänger förbi ännu en gång när jag fått häng på grejjorna;-)

    Kram

    Kommentar av Eva Ehrnström | september 16, 2010 | Svara

    • Hejsan Eva! Mitt makro är en Sigma 150/2,8. Den är erkänt bra, men inte riktigt lika dyrt som Nikons egna. Annars har Nikon en 105/2,8 som är ruskigt bra, Janne har den och jag har lånat några gånger.
      Nikon har ett nyare kortare makro också, minns inte hur ljusstarkt det är. Jag gillar att mitt har lite längre brännvidd, kan stå lite längre från insekterna då och skrämmer dom inte lika lätt.

      Jo jag såg att man får fota i bergrummet, men inte använda stativ eller blixt. Jag har tänkt att jag ska dit någon dag med kameran.

      Kramisar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | september 16, 2010 | Svara


Kommentera

