Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vattengympa, KS

I måndags fick jag sista omgången akupunktur. Vad ska jag tycka om det då? Tja… det hjälpte inte sååå mycket som jag velat, men lite bättre blev det med svettningarna, tror jag. Det är svårt att veta egentligen, nu är det äntligen lite svalare ute och jag har fått ner innertempen i sovrummet till 20 grader, lite knappt. När jag vaknar av att jag är varm är det bara att dra bort täcket ett tag så svalnar jag på några minuter. Nu har jag provat igen att hoppa över Belladonnatabletterna några nätter och det känns varken bättre eller sämre utan dom, just nu i alla fall.

Igår åkte jag till Onkologiska rehaben vid Radiumhemmet igen då rå. Pratade rätt länge med en av sjukgymnasterna men hon kunde inte säga rakt av vad det var för fel på mig. Fakta är att jag blivit mycket bättre i knät nu när jag inte rört mig speciellt mycket. Antingen ber jag om en remiss för utredning eller så provar jag att gå mindre sträckor och känna efter hur kroppen reagerar på det. Det kunde vara menisken som gått sönder, det är där jag har ont. Men det kan också vara reumatiskt. I alla fall så är det inte ovanligt att man får ont i leder/muskler långt efter avslutad cellgiftsbehandling. Dom gånger man blir utredd är det ibland reumatiskt med allt det innebär eller så går det över av sig själv och det går inte riktigt att säga vad som egentligen gör ont.

Just det ja, armbågen är lite bättre också. En liten idé jag har om det är att jag skriver för många och långa mail. Jag sitter inte helt perfekt vid datorn hos mig. Men ont i händer/tumgrepp har jag kvar och det är lite marigt att få upp tröga burklock ibland.

Efter snacket så körde jag ett pass i bassängen och det var otroligt skönt. Jag gillar verkligen att vara i vatten, kanske har jag varit säl i ett tidigare liv 😀

Nu när det gått ett dygn så känns det ok. Har inte mer ont i knät eller armbågen, fast det känns inte helt ok att sitta och skriva precis nu. Jag fick prova en helt ny rörelse som inte funkar då det är gruppträning, visste inte ens att det fanns i bassängen. En jetstråle startas på ena kortsidan och man ska hålla sig kvar i den med hjälp av en flytbräda och pendla med raka ben. Jag tappade taget om brädan en gång och for iväg, kul 😀

Jag fick en ny tid på fredag, gruppträningen har inte börjat än för det finns inte tillräckligt många intresserade än.

september 1, 2010 - Posted by | sjuk

8 kommentarer »

  1. Träna hjärnan dvs träning med fysiska övningar går ut på att träna nerver och hjärna, sedan när nerv och motorstyrning fungerar så förändras det till det bättre. Det som kan hända är att signaler från kroppen inte riktigt fungerar och då styrs inte musklerna på rätt sätt. Det är våra plastiska hjärnor medför att vi får problem och det är träningsbart.
    Jag skall själv börja träna på beckis idrottcenter för att förbättra samspelet i systemet.
    http://www.sthif.org/viewpage.php?page=496

    /Per

    Kommentar av Per | september 1, 2010 | Svara

    • Ahaaa… jag tror jag förstår. Ok, i mitt fall är det nog som vanligt, huvudet vill mer än kroppen. Jag tror jag saknar någon spärr som säger att nu är det lagom. Allt eller inget, det är mycket så jag funkar, tyvärr. Men jag brukar kunna lära mig av nitarna också, som tur är 😀

      Beckis hade jag aldrig hört talas om, det verkar vara en riktigt bra och vettig anläggning.

      Kommentar av sonjac | september 1, 2010 | Svara

  2. Vi är bra att anpassa oss och det kan ge problem i form av att vi felstyr musklerna eftersom de signaler som kommer in till hjärnan misstolkas. System kommer du att skicka signaler till vår motorik efter bästa förmåga. Nu kan systemet inte känna till att nerv signalerna har blivit påverkade och då blir det galet. Lite som om din hastighetsmätare i tåget visade fel utan att någon förstod det. Vår hjärna och kropp fungerar relativt och det finns inga absoluta värden och det finns inget kalibrering.
    Det man gör vid plastisk hjärn träning är att kalibrera system så att nervsignalerna fungerar bättre.

    I somras så gick jag i vattnet och tog simtag 4-6 ggr a 50m per dag. Efter en vecka så kunde jag utan problem stå på en sten på ett ben och torka mig. Jag kunde också till min förvåning stå i båten i hård sjö utan att hålla i mig.

    Den här typen av träning är inte svår men kräver ett litet annat tänk.

    Kommentar av Per | september 1, 2010 | Svara

    • Ja då är ju den här övningen att hålla balansen i ”jetstrålen” i vattnet inte alls fel.
      Jag märker att jag blir bättre och bättre nu. Inte lika mycket ”teflonhjärna”. Ord jag söker när jag pratar hoppar fram mycket bättre av sig själv nu. Det är intressant att man (jag) kan uppleva problemen och iaktta dom ”utifrån” så som jag gör.

      Kommentar av sonjac | september 2, 2010 | Svara

  3. Reumatiska sjukdommar beror på att imunförsvaret fått spel, och angriper den egna kroppen. Jag brukar säga att jag är allergisk mot mig själv när ungarna på jobbet undrar (aha, svarar de snusförnuftigt, för allergi vet varenda unge vad är för något 🙂 ).

    Hur reumatiska sjukdommar slår är väldigt individiellt, men en reumatisk led är mycket varm och stel. Det är jäkligt att börja röra sig efter att man suttit stilla, men när man väl är uppvärmd känner man inte så mycket av det, MEN om man överanstränger den då, blir det översvämning, skulle man kunna säga (tex. kunde jag få 70-80 ml vätska i knä, på ett par timmar)…

    Sänkan brukar på de allra flesta gå i taket och blodvärdet i botten…
    Detta tyglas – när inget annat funkar – med svaga doser cellgift (vilket ju trubbar till imunförsvaret 🙂 )…

    Kommentar av Lilla Damen | september 2, 2010 | Svara

    • Ahaaa… bra förklarat. Hm, det borde inte vara något reumatiskt som triggats igång i förtid på mig, det finns inte alls i släkten varken på mammas eller pappas sida. Cancer däremot finns på pappas sida.
      Ja, ja jag får se vad som händer framöver.

      Kommentar av sonjac | september 3, 2010 | Svara

  4. Härligt att höra att teflonbeläggningen verkar mindre hal 😉

    Nu har jag lyckats flytta morellens till wordpress men bytte ut namnet på kuppen. Kramar!

    Kommentar av MariaH | september 4, 2010 | Svara

    • Trevligt att höra, då ska jag läsa ikapp där lite 🙂
      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | september 6, 2010 | Svara


Kommentera

