Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Smögen

Dom bilder jag hade kvar i kameran var från Smögen och Tanumshede. Här är från Smögen, ett… skepp? på väg in till hamnen.

För väldigt många år sedan var jag och två andra kvinnor på dyksemester till Bovallstrand en långhelg. Det var väldigt trevligt, slutet av augusti och vi hade ett vandrarhem helt för oss själva. En fiskare från trakten körde ut oss i skärgården och där dök vi i många timmar innan vi blev upplockade igen. Sen köpte vi färska krabbor för 10 kr/st som vi kokade på vandrarhemmet. Det var en oförglömlig helg. Det som var så speciellt och som syns i bilden ovan också är den vackra skärgården med rödaktiga runda klippor utan en massa jobbiga träd ivägen överallt 😉

augusti 17, 2010 - Posted by | ditt och datt, landskap

10 kommentarer »

  1. Du kanske skulle låna ”fjordarnas folk” av Ernst Lundberg på biblioteket. det är en serie historiska romaner om Smögen

    Kommentar av mariasbokliv | augusti 17, 2010 | Svara

    • Mm… ska notera och kolla på biblan, om inte min teflonhjärna slår till igen 😀

      Kommentar av sonjac | augusti 17, 2010 | Svara

  2. Hej Sonja.
    Vad roligt att du varit iväg på semester och fått vara lite ”vanlig” igen!
    Skaldjuren i de trakterna går inte av för hackor, mums.
    Ha det gott
    kram Anette Sjöstrand

    Kommentar av Anette Sjöstrand | augusti 19, 2010 | Svara

    • Hejsan Anette! Jodå, nu går det äntligen uppåt. Dålig kondis (dåligt Hb) och lite annat som spökar, men absolut åt rätt håll 😀 Vi ses i höst 😀
      Kram-Kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 19, 2010 | Svara

  3. Det låter härligt, även om jag inte gillar krabba 🙂 Men visst är det underbart med såna där magiska stunder som man sen har med sig hela livet. Önskar att det vore fler såna, men gläds åt dem jag har förstås. Ibland behöver det inte vara något märkvärdigt alls, alltså inte lyxigt eller superplanerat eller så, men det kan bli väldigt speciellt ändå.

    Per definition är allt över 12 meter ett skepp, medan kortare flytetyg är båt (har jobbat på Sjöhistoriska ju 🙂 ), men sen skulle jag kanske använda ordet skuta om farkosten som är på din bild.

    Kommentar av Anna | augusti 20, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Ja då får jag väl ta med ett lååångt måttband så jag kan mäta flytetygen. Skämt åsido, tack ska du ha för infot Anna.
      Håller med om de magiska stunderna, de dyker oftare upp om man inte planerar för mycket tycker jag.

      Kommentar av sonjac | augusti 20, 2010 | Svara

  4. Se där lärde jag mig något nytt 🙂 … tänk om jag vetat definitionen på skepp/båt när jag skrev om M/S Cathrine av Djupekås i min blogg, http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8178 .

    Skeppet på bilden är en motorseglare, sannolikt en tvåmastad skonare… vilka även kallade skutor.

    Ha det bra…

    Kommentar av Lilla Damen | augusti 20, 2010 | Svara

    • Ha! ha! här får jag lära mig ännu mer om skeppen 😀 Min far vänder sig nog i sin grav för jag är så okunnig om vattenfarkosternas namn, han var sjöman i många år när han var yngre.

      Kommentar av sonjac | augusti 20, 2010 | Svara

  5. Hej Sonja vad kul att du varit på semester, du verkar haft det bra. Vi har varit på Gotland i 3 veckor det var bra. Våran hund Izzy var jätteduktig fast hon bara är fem månader. Vad fina bilder du tar, du är verkligen duktigt tycker vi. Man blir så glad när man läser din blogg. Många kramar Maja.

    Kommentar av maja karlsson | augusti 20, 2010 | Svara

    • Åh ni måste ha haft det skönt på Gotland. Vi funderade ett tag på att åka över till Öland, men just då var det sämre väder ditåt så vi höll oss på västra sidan istället.
      Izzy, vilket gulligt namn 😀
      Kram-kram! Hälsa familjen! //Sonja

      Kommentar av sonjac | augusti 20, 2010 | Svara


Kommentera

