Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Ystad och Höganäs

Igår tog vi in på ett riktigt sunkigt vandrarhem i utkanten av Ystad, precis vid stranden. Inget fel på personalen men boendet var riktigt trist.

Innan vi hittade till vandrarhemmet spanade vi in Ale stenar. Spännande men svårfotat med alla turistgrupper.

Ystad däremot är en riktigt vacker stad med massvis med gammal bebyggelse i stadskärnan. Många gamla kyrkor och ett kloster också, en livlig hamn och järnvägsstation finns med. Ystad skulle jag gärna åka tillbaks till och tillbringa några dygn i.

Sen fortsatte vi till Höganäs. Här checkade vi in på ett vandrarhem som också ligger vid stranden. Väldigt mysigt i jämförelse med det igår. Vi tog en fika på ett ställe som heter Kakhuset, myyysigt.

Snart ska vi träffa Micke Persson som bor här, för att få en guidning vid Kullens fyr. Det finns grottor där 😉 Få se hur mycket gående och klättring det blir. Kanske jag inte kan hänga på hela vägen. Men kan jag inte det så kan jag nog fota stränderna istället.

augusti 9, 2010 - Posted by | ditt och datt

8 kommentarer »

  1. Vad spännande, se upp för Kullamannen bara 😉 Sunkiga vandrarhem låter inte skoj – Höganäs låter trevligt. Kollade just Jannes bilder som han lagt upp, snygga tycker jag. Bilvraken ser väldigt intressanta ut 😀

    Kram

    Kommentar av CD | augusti 9, 2010 | Svara

    • Ingen Kullamannen, men en del annat intressant. Det är ett fantastiskt område att vistas i.
      Det ska komma upp bilder på bilvraken från mig med senare.

      Kram-kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 9, 2010 | Svara

  2. Höganäs…då är ni ju nästan här. 😉 Jag tror att jag har varit vid Kullens fyr…eller nästan i alla fall. Vi åkte nog aldrig upp där för det var ”betalväg”. Tror att det var där i alla fall. Har också för mig att vi var och ”klättrade omkring” där någonstans. Men jag vet inte – minnet är inte så himla bra. 😉 Ha en fortsatt trevlig resa i alla fall! 🙂

    Kram Linda

    Kommentar av muppins | augusti 9, 2010 | Svara

    • Det har varit betalväg, men inte nu. Men jag förstod inte om det är betalväg säsongsvis eller om den helt tagits bort.
      Det finns många ställen att klättra omkring på så det var säkert där du gjorde det.

      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | augusti 9, 2010 | Svara

  3. Vi har också precis varit i Skåne! 🙂 Kom hem i lördags. Vi var i Ystad och vid Ale stenar och en massa annat, jag älskar Skåne! Kullens fyr var vi också vid – och klättrade bland grottorna! Kul att ni gör en liknande semestertripp nu. 🙂

    Kommentar av Anna Henningsson | augusti 10, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Vi är ena riktiga härmapor 😀

      Kommentar av sonjac | augusti 11, 2010 | Svara

  4. Jag har varit vid Kullens fyr… fast det är evigheter sedan 🙂 , typ 40 år sedan, på skolresan ”Skåne runt”. Minns väl inte så mycket, men en sak som fastnade var Kärnan i Helsingborg (om jag inte minds helt galet).

    Kommentar av Lilla Damen | augusti 10, 2010 | Svara

    • Oj, den har vi missat 🙂

      Kommentar av sonjac | augusti 11, 2010 | Svara


Kommentera

