Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nora och fiskmat

Igår gjorde vi en liten dagstripp till Nora. Vi hade ett ärende där att göra så det var inte någon semestertur och vi kollade inte runt så mycket. Inte blev det något fotande heller, men vi åt där. Nora är ju känt pga deckarförfattarinnan Maria Lang som förlade sina mordhistorier till det fiktiva Skoga, som egentligen var just Nora där hon bodde och är begraven. Det jag såg av platsen var väldigt trevligt och någon gång kanske vi kan återvända och turista där några timmar.

Idag har det varit en pysseldag. Jag klippte gräset, klippte lite buskar mm och gjorde fiskmat (räkmix). Jag brukar göra min egen fiskmat några gånger/år och mina fiskar mår bra av den.

I morgon åker vi mot Örebro och hälsar på vänner, sen får vi se var vi hamnar.

Jag är lite bekymrad över att jag har ont på rätt många ställen nu. Allra mest i vänster armbåge just nu och det har suttit i rätt många veckor. Jag har också ont i händerna, speciellt tumgreppet så det är extramt svårt att vrida upp tröga burklock, och så känns inte höfter eller knän heller ok, eller under fötterna. Jag gissar att det är cellgifterna som pratar, min sjukgymnast berättade att kroppen blir ”gammal” av cellgifterna det kan ta uppåt ett år innan kroppen känns helt ok igen. Så det är väl bara att göra som vanligt, försöka låta bli att känna efter och inte tänka på det för mycket. Då kanske det försvinner av sig själv 😀

augusti 4, 2010 - Posted by | akvaristik, sjuk

8 kommentarer »

  1. Lite synd att ni inte hann turista i NOra, jag hade gärna sett bilder därifrån. Försöker tjata iväg oss på lite Maria Lang-turistande men det lär bli ett annat år. Jag läser ju om de tre första böckerna nu…
    Märkligt det där att man sällan tänker på vilken avacerad konstruktion människokroppen är förrän det är något som trasslar. Hoppas värken ger sig snart. Kram!

    Kommentar av mariasbokliv | augusti 4, 2010 | Svara

    • Ja jag tycker också det var lite synd att det inte funkade bättre när jag nu kom dit. Jag har velat se Nora i väldigt många år, ända sedan jag höll på och läste böckerna. Men det blir säkert någon annan gång, så otroligt långt bort ligger det inte härifrån.
      Kram-kram!

      Kommentar av sonjac | augusti 4, 2010 | Svara

      • Nora är en trevlig liten småstad, i alla fall att döma av vad jag har sett under ett par hastiga besök. Det finns ju också en trevlig museiejärnväg där, NBVJ, med en hel del välbevarade byggnader runt stationen -stationshus, lokstall o s v. Det kan väl vara trevligt att klappa ett ånglok? Annars kan du ju alltid åka till Hallsberg och ställa dig vid I-gruppen och titta på rangeringen… ;-P

        En annan bergslagsort som jag tycker om är Sala, inte minst med det fina gruvmuseet. De har flera olika rundvandringar i gruvan av varierande äventyrlighetsgrad, alla mycket sevärda. Åtminstone för något år sedan hade även restaurangen i närheten alldeles utmärkta raggmunkar med ordentligt stekt fläsk, och det är ju värt något bara det! 😉

        Ha det så trevligt på den fortsatta semestern! Själv har jag några dagar kvar innan det är dags för mig att gå tillbaka till saltgruvan, så nu skall jag ut i skogen igen.

        /Joakim C.

        Kommentar av Joakim C. | augusti 7, 2010

      • Jo jag skulle vilja åka till Nora och stanna lite längre. Även Sala verkar spännande med gruvan. Dit är det ju inte långt att åka heller.

        Vet du, vi har passerat Hallsberg, utan att stanna och fota lok. Men jag såg lite skönheter från en bro vi åkte över järnvägen på inne i Hallsberg.

        Något vi däremot har gjort är fotat på den gamla bilkyrkogården på Kyrkö Mosse i Ryd (Småland). Klart värt ett besök, väldigt spännande att knalla omkring där bland alla de gamla vraken (ca 150 st har jag för mig).

        I morgon ska vi fortsätta neråt.

        Hälsningar!

        Kommentar av sonjac | augusti 7, 2010

  2. Hejsan vännen,

    Nu har jag äntligen köpt mig en systemkamera, det uppstod akut behov för min kompaktkamera fastnade i bildörren under vår Irlandsresa förra veckan. Det blev en Nikon d3000 med en extra ”zoomglugg”. När säljaren plockade ihop alla pryttlar som ingick (tex en badboll;-)) så såg jag att vi fick en inbjudan till en liten Nikonintroduktionskurs. Undras om det är din Janne som håller den… Nu har det gått mer än 10 timmar sedan batteriet sattes på laddning så i dag är stora läs och testa dan. Önska mig/oss lycka till för det kan behövas;-).
    Tänker ofta på dig och följer din blogg. Kom när du orkar pärlorna väntar på sin matte…

    Kramar din vän Eva

    Kommentar av Eva Ehrnström | augusti 7, 2010 | Svara

    • Ny kamera, vad kul. Jodå, det är Janne som kör kurserna i Sthlm. Passa på att boka in dig på en nu innan de blir fullbokade. Det går rätt fort.

      Jag hör av mig när jag är hemma igen. Jag är väldigt nyfiken på de blå pärlorna och har ett kar igång som blir perfekt.

      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | augusti 7, 2010 | Svara

  3. Kyrkö mosse och Ryd?! Då har du åkt förbi alldeles i närheten av den plats där jag befinner mig just nu, väg 120 mellan Älmhult och Ryd, och sedan en rask sväng rakt in i skogen, någon mil in i blåbärsriset.

    Sala silvergruva brukar ha litet extra aktiviteter till Kulturhusens dag, och öppna en del byggnader och lokaler som normalt inte är tillgängliga för allmänheten, så en höstutflykt kanske kunde vara något?

    Ha det så trevligt på er fortsatta resa!

    /Joakim C. + Åsa

    Kommentar av Joakim C. | augusti 8, 2010 | Svara

    • Jasså det är där i skogarna ni håller till 😀

      Kommentar av sonjac | augusti 9, 2010 | Svara


Kommentera

