Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lysmasken igen

Igår upptäckte jag de två lysmaskarna runt 12-slaget på natten. Idag kikade jag ut strax före 23 och då var dom i full gång redan. Så i morgon måste jag kolla ännu tidigare.

Ovan provade jag att fota utan blixt, högt ISO och kameran på manuell. 2,8 i bländare och testade hur lång tid jag och lysmasken kunde hålla oss stilla. Det här är alltså undersidan på lysmasken, slutet på undersidan kan man säga. Änden med två små gröna prickar är just änden på lysmasken. Coolt va 😀

Här har jag använt lite blixt. En SB-800 på kamerahuset. Lysmasken ”ligger på rygg” (hänger i ett strå egentligen), huvudet till vänster och undersidan på stjärten med de lysande partiet till höger.

juli 6, 2010 - Posted by | insekter, makro

2 kommentarer »

  1. Spännande med lysmask. Har inte sett någon själv i verkligheten. Den översta bilden är verkligen häftig, häftig neonfärgad som verkligen framträder i bilden. Men hade jag gissat så hade jag aldrig gissat på en mask 🙂
    Häftigt!!!

    /Christer K

    Kommentar av christer | juli 15, 2010 | Svara

    • Färgen på den övre blev lite fel, den är lite mer gulaktig. Nu är de borta, jag såg dom bara någonting på fem nätter. Men hur länge dy varit där innan jag fick syn på dom vet jag inte. Jag får nog hålla bättre koll nästa sommar.

      Kommentar av sonjac | juli 16, 2010 | Svara


Kommentera

