Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Lysmask

Jag gick ut på tomten en sväng nu i natt. Skulle stänga av vattnet till vattenspridaren. Då får jag se en ”flaga” som lyser/glittrar i en planta av trädgårdssmultron. Jag har vattnat där tidigare idag och tänkte först att det är en stor vattendroppe som på något underligt sätt reflekterar ljuset fast med en gulgrön färg. Men jag blir lite nyfiken för det lyser lika mycket fast jag går förbi. Är det en reflex borde det ändras då man flyttar sig. Jag böjer mig ner och kollar närmare och får se att det är ju ett djur, en ledad skalbaggsaktig mörk varelse där slutet på undersidan på den lyser. Den hänger i armarna och böjer upp underkroppen så att lyset ska synas bättre. Jag in efter kamera och blixt. Det går ju inte att få fram att den lyser när jag fotar den med blixt, men det går inte heller att fota den utan.

Efter ett tag ser jag att det sitter en till i en låg stenpartiväxt på andra sidan gången. Men där är mycket gräs också så det gick ännu sämre att fota den.

Så här står det om den i wikkipedia.

Det är alltså de ljusaste fältet på undersidan som lyser gulgrönt. Dom lever på sniglar (snäckor?), och det är ju suveränt 😀

juli 5, 2010 - Posted by | insekter

2 kommentarer »

  1. Om dom är kvar skulle jag vilja se en bild utan blixt, där du spotmäter på lysmasken 😉

    Kommentar av Janne Arleklint | juli 6, 2010 | Svara

    • Det är så mörkt ute och deras lyse är inte så väldigt starkt så jag tror inte just den idén funkar. Däremot har jag provat det andra vi pratade om, minska blixten så mycket det går där man fortfarande ser lysmasken lite.
      Fast jag borde prova att ta några bilder där blixten är så svag som det går också.

      Kommentar av sonjac | juli 6, 2010 | Svara


Kommentera

