Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Hos doktorn

Hoya padangensis

I dag var Janne och jag till min läkare igen. Nu pratade vi om tiden efteråt, sjukskrivning, börja jobba, biverkningar mm. Jag hade skrivit en lång lista med sådant jag undrade över.

Klådan jag hade för lite sen kom mer troligt från taxolet, ett av de cellgifter jag fått, än från sömntabletterna. Men det spelar ingen större roll, det kliar inte mer och inget av medlen är det meningen att jag ska ta mer av 🙂

Alla blodvärden utom ett är bra nu, och det är Hb som ligger väldigt lågt fortfarande. Det har bara klättrat upp ett steg på två veckor. Från 103 till 104, tror jag det var. Det är det som gör att jag inte får ordning på syretillförseln då jag föröker lufsa i skogen, eller tokcykla som jag gjorde igår.

När Janne och jag var på Järvafältet med cyklarna igår så retades Janne och försökte få mig att cykla ikapp med honom. Det gick ju bra en bit, jag har fler växlar än han på min cykel. Men så kom det en ytters svag uppförsbbacke, där tog det tvärstopp i mina benmuskler och jag var tvungen att stanna, pusta och sen leda cykeln uppför den minimala backen. Så jag skyller på lågt Hb 😉

Hb kan ta lång tid innan det normaliseras. Vad som är värre än de rent fysiska biverkningarna är den här skumma bristen på koncentration, att jag har problem med att skilja höger från vänster i trafiken där det går undan, det är också en biverkning som kommer att gå över. Men det kan ta ett antal månader. Obs! Jag kör inte, det är när Janne kör som jag tänker fel och när jag är ute och går i trafiken.

Jag är lite bekymrad när det gäller det här och jobbet. Jag måste vara helt koncentrerad precis hela tiden jag kör tåg. Det är bara under rasten jag kan slappna av. Vi gjorde som så att läkaren förlängde min heltidssjukskrivning en månad ytterligare, september ut också. Sen 25% jobba i två månader och 50% jobb ytterligare två månader. Så får vi se hur det går. Jag kanske märker direkt när jag börjar jobba att det går ju bra, att jag kan börja jobba halvtid tidigare. Eller så går det inte alls, jag har inte återhämtat mig och kan inte koncentrera mig i 25% ens… vi får se. En dag i taget. Men jag längtar efter att få susa fram i 160 km/h snart igen, det är roligt att köra tåg 😀

Och så skulle jag bra gärna vilja få lite mer pengar att köpa elektronik för, och en ny soffa… och åka till Island… något nytt kameraobjektiv skulle inte sitta fel heller… och kanske en altan 😀

Men mest vill jag köra tåg igen 😀

Hoyan ovan blommar på rätt bra sommartid, doftar inget, blommorna håller inte så länge men är väldigt vackra.

juli 5, 2010 - Posted by | blommor, makro, sjuk

8 kommentarer »

  1. Jag är helt säker på att du kommer att sitta i ditt tåg igen under hösten 🙂

    Kommentar av Janne Arleklint | juli 5, 2010 | Svara

  2. […] Sonja, Linköping och Förenade Arabemiraten 05 juli 2010 Janne Arleklint Kommentera Gå till kommentarerna Idag var Sonja och jag hos läkaren på Karolinska sjukhuset. Sonja är färdigbehandlad efter sin cancer. Det som diskuteras nu är hur återkontroller kommer att ske, och i vilken takt hon kan återgå till att köra sina tåg. Dessa diskussioner är underbart roliga jämfört med de operationer och cellgiftsbehandlingar som diskuterats tidigare. Läs mer i Sonjas blogg. […]

    Pingback av Sonja, Linköping och Förenade Arabemiraten « JANNE ARLEKLINT | juli 5, 2010 | Svara

  3. Kroppen behöver tid för att komma tillbaka, både orsaken och själva behandlingen lämnar spår som system behöver reparera.
    När hösten kommer så ta och provåk en kortare sträcka med en kollega för att se hur det fungerar.
    Det finns träningsprogram som man kan prova men första behöver system komma tillbaka. Annars är risken att man överbelastar sig.

    Jag tillgång till en del tåg förarplats filmer om du är intresserad(på engelska). Jag roade mig att prova att resa på så sätt.

    Kommentar av Per | juli 5, 2010 | Svara

    • Nej jag kommer inte att bli utkastad ensam i en tåghytt det första jag gör när jag går tillbaks till jobbet. Både för att det finns regler för det om man varit borta så länge som jag. Då måste man åka med någon bredvid som avrostning, och från läkarens sida ska jag testa med att jobba 25% först, det är ett halvvarv på någon av linjerna ungefär, kanske Märsta fram och tillbaks eller så. Det är inte frågan om att jobba typ en hel dag i veckan då utan just 25% av en dag.

      Läkaren, Janne och jag pratade mycket om just det här med koncentrationen och att det kommer att ta tid innan jag känner mig helt bra från alla biverkningar.

      Tack för erbjudandet om filmer, men jag har ett par, det är kul att se lite andra förarmiljöer och tåg, speciellt riktigt maffiga godståg i USA. Men det är just köra själv jag skulle vilja komma tillbaks till 🙂

      Kommentar av sonjac | juli 5, 2010 | Svara

  4. Du kan alltid öva dig med denna film 😉

    http://www.naturfotoforum.se/filmer/SDV_0060.wmv

    Kommentar av Janne Arleklint | juli 5, 2010 | Svara

  5. Intressant ny miljö för mig.
    Intressant att kunna uppleva saker som man normalt inte får se.
    De filmer som jag har sett. Där får man även historia och berättelser om platser som passeras.
    Att åka i Engelska kanal tunneln var intressant.
    Ånglok och berättelser som återger varför saker ser ut som de gör idag är också intressanta.

    Kommentar av Per | juli 5, 2010 | Svara

  6. Jag har haft fullt upp ett tag och har därför inte hunnit med att läsa bloggar i den omfattning jag brukar kunna, men nu har jag passat på att läsa ikapp lite.

    Det gläder mig mycket att läsa att du är på väg tillbaka sakta men säkert och visst är det kul att köra tåg, så fortsatt heja dig!

    Kram!

    Kommentar av Staffan H | juli 9, 2010 | Svara

    • Tack Staffan 🙂

      Kommentar av sonjac | juli 9, 2010 | Svara


Kommentera

