Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Jobbig reklam

Jag håller på att bli galen på alla reklam man blir översköljd av på nätet. Lite reklam är ok, men när det rör sig om pop-upfönster och/eller bilder som hoppar runt och/eller låter då har jag fått nog. Speciellt när jag vill läsa nyheter är det jobbigt. Visst förstår jag att de vill ha betalt men när reklamen blir så påträngande att man hellre släcker ner sidan har dom misslyckats.

En rätt ny grej, i alla fall på DNs sida är att lägga superjobbig reklam mitt i artiklarna. Då har jag hållit på och scrolla upp och ner för att gömma den störiga reklamen ”bakom kanten” upptill och nertill på skärmen medan jag läser.

Nyss satt jag och beklagade mig för Janne och då tipsar han om adons till Firefox. Fast först provade jag med att avinstallera Adobe flash. Men det hjälpte inte alls, det som hände var att jag inte kunde se mina och Jannes filmsnuttar från Island som ligger på youtube, men alla reklam visades som vanligt.

Efter lite letande bland olika adons hittade vi Adblock Plus. Den verkar funka bra, lätt att kika runt och prova lite olika grejer. Man kan stänga av och sätta på filtren som man vill, välja vilka sidor man vill använda filter på mm. Det här är ju en katastrof för företag som vill visa reklam på sina sidor, när reklamen blir så aggressiv att kunderna väljer vägar att helt slippa den har företagen och reklamfirmorna misslyckats stort… men jag är nöjd 😀

juni 26, 2010 - Posted by | blommor, dator, reklam

14 kommentarer »

  1. Håller med men det som är värre är reklamen i teve…fy vad jag blir less på den…om den åtminstone kunde förnyas lite oftare men den vevas ju om och om och om igen så man blir galen…icareklamen är väl den enda reklamen som man varje gång blir lite nyfiken på vad de hittat på och den upplever jag lite som positiv…finns det inget ”box” eller nått till teven som tar bort reklamen! 🙂

    Steffe

    Kommentar av Steffe | juni 26, 2010 | Svara

    • Håller med dig om ICAreklamen Steffe. Den är ju rolig. Det är lättare att komma undan när reklamen är på TV, då kan man ju bläddra i en tidning, hämta kaffe eller vad som helst.
      På nätet blir den så påträngande.

      Men det här ”On demand” som Comhem gör reklam för, det kanske är ett steg åt rätt håll. Om man har det och tittar på något med lite fördröjning måste man väl kunna snabbspola förbi det som är ointressant? Jag vet inte riktigt hur det funkar, har ingen TV, men det lilla jag läst verkar intressant.

      Kommentar av sonjac | juni 26, 2010 | Svara

  2. Ha!
    Jag satt precis och hjälpte en vän som hade problem med sin dator, och bland åtgärderna jag föreslog var att sluta använda Internet Explorer och istället satsa på Firefox med Adblock plus och några andra tillägg. Det gör onekligen livet litet lättare att slippa ifrån all reklam, och sitter man dessutom och surfar med t ex en mobil uppkoppling, kan det vara väldit trevligt att slippa att betala för att ladda ner skiten också. Två själar och en tanke, verkar det som. 🙂

    Glad midsommar på er också!

    /Joakim C.

    Kommentar av Joakim C. | juni 26, 2010 | Svara

    • Halojsan!
      Ha! ha! Vad kul. Firefox är det enda jag kör med och en popupblockerare har jag redan, och något snyggt tema på själva kanten, vad det nu kallas. Men att man kunde blockera mycket av reklamen hade jag helt missat, blev väldigt glad när Janne tipsade om det och det funkar såpass bra.

      Idag ska det kanske bli åska… häftigt 😀

      Kommentar av sonjac | juni 26, 2010 | Svara

  3. Webbtidningar har jag gett upp för något år sedan, just av de anledningar du nämner, och läser numera alla nyheter via svt.se/nyheter. Den är 100% reklamfri och känns som en stor befrielse. Dessutom med bonus i form av att det är NYHETER och inte skvaller som publiceras!

    TV kör jag via Canal Digital och deras inspelningsbara box, dvs när det är reklam spolar jag helst sonika förbi den. Både jag och dottern är numera mycket duktiga på att träffsäkert kunna snabbspola förbi de 6-8 minuters reklampass som trycks in i tid och otid bland filmer och serier. Nu studsar vi förbi på 5 sekunder ca 🙂

    Kommentar av Christian | juni 27, 2010 | Svara

    • Superbra med tips. Det var lite det jag tänkte att jag kanske kunde få på det här inlägget.
      TV har jag inte själv men kollar hos Janne då jag är där. Men det här med att man kan spela in och titta med en liten fördröjning låter väldigt intressant.

      Kommentar av sonjac | juni 27, 2010 | Svara

  4. Det går att spara adblock filter inställningen på en websida och sedan kan man anropa den. Bra om man använder mera än en dator.
    Det finns en flash blocker också. Du måste man utryckeligen tillåta visning. Bra om man har en långsam förbindelse och eller besöker nya sidor..

    Kommentar av Per | juni 27, 2010 | Svara

    • Ååh… jag måste kolla mer bland adblocken ser jag 🙂 Men den här adblock plus gjorde livet lite lättare på nätat 😉

      Tack ska du ha Per 😀

      Kommentar av sonjac | juni 28, 2010 | Svara

  5. Jag håller fullständigt med, tillhör reklamhatarnas vänner, eller något sånt. Fast det är mest tidningarna som är jobbiga, några andra reklamtunga sidor surfar jag inte till ändå.

    Kommentar av Anna | juni 28, 2010 | Svara

    • Jo visst är tidningarnas reklam värst, det tycker jag med.

      Kommentar av sonjac | juni 29, 2010 | Svara

  6. Ha ha, va kul att läsa om alla ”reklam-hatare”. Det är ett sabla otyg helt enkelt. Det var bättre förr, på den gamla goda tiden när man gick på bio och det första man fick se och höra va ”och nu är det reklamfilm”. Skämt å sido, det är trist med all reklam och det värsta är att reklam-makarna måste ha haft en riktigt taskig barndom, det är ju så in i vassen tråkig reklam. Ibland fattar jag inte ens vad de gör reklam för, visar en lång reklamsnutt och så visar det sig vara reklam för Saab. Jag refererar till TV-reklamen.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | juni 29, 2010 | Svara

    • Det finns ju bra reklam och dålig reklam. Den som är så konstig så man kommer ihåg filmsnutten men inte vad den är reklam för är dålig. Men reklam som är så kass så man pratar om den, den är ju egentligen bra. Inte för oss men för reklammakarna och dom reklamen görs för.

      Jag har ingen TV, men kollar hos Janne. TVreklam kan man ju gå ifrån, rota i kylen eller gå på muggen… eller surfa lite på datorn. Den stör inte mig på samma sätt som reklam på nätet. Jag blir skogstokig när jag vill läsa något och så ligger det någon stor, ful och färgstark reklam mitt i artikeln. För att inte tala om reklam som rör sig… ryyyys.
      Men den här Adblock plus med något filter, vilket det nu var, funkar klockrent.

      Gick vanliga promenaden igår, och surrade med B en stund 🙂

      Kram-Kram!

      Kommentar av sonjac | juni 29, 2010 | Svara

      • Jag ska nog använda mig av Firefox också. Skönt att slippa allt skräp på skärmen. Kul att du surrar med B. Du pratar oftare med honom än jag, he he. Hälsa gärna.
        Kramisar Nettan

        Kommentar av Anette Lutteman | juni 29, 2010

      • Jadå, jag ska hälsa. Han frågade om jag pratat med dig förrförra gången jag surrade med honom 🙂

        Kommentar av sonjac | juni 29, 2010


Kommentera

