Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Järva

Janne fotar flygande trollsländor

Janne och jag tog cyklarna och kamerorna ut på Järvafältet idag. Vi tog det väldigt lugnt och stannade och fotade och slöade många gånger. Det fanns mycket sländor uppe i luften i närheten av sjöarna.

Men dom var lika svårfotade som vanligt.

Dom som sitter still är lite lättare att smyga sig fram till.

Det är inte så mycket fjärilar som visar sig just nu. En sliten citronfjäril, lite olika blåvingar och lite bruna. Hann inte se om det var nässelfjärilar eller annat. Men det roligaste var två stora skimrande aspfjärilar som satt nere på grusvägen och drack vatten som vi skrämde upp med cyklarna. Det gick inte att fota dom, dom var väldigt misstänksamma.

Men där vi visste sedan tidigare att det växer nattviol fanns enorma mängder i år. Jag har aldrig sett så mycket nattviol på ett och samma ställe tidigare. Det fanns tom mer av nattviolerna där än vitpyrolorna jag hittade i skogen där jag går min skogspromenad i veckorna.

juni 26, 2010 - Posted by | blommor, insekter, Janne, makro, vårtecken 2010

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

