Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Janne landar snart

Hoya heuschkeliana

Om 50 min landar Janne på Arlanda 😀 Härligt att han är på lite svalare breddgrader. Han tänker åka en sväng till jobbet bara för att överraska kollegerna där.

Jag borde inte ha försökt jogga/lufsa igår. Sent igår började jag få ont i ena höften och det sitter i än. Då vet jag, lite mer tid måste det få ta innan jag försöker igen. Men däremot ska jag ringa till onkologiska rehaben på Karolinska och börja på vattengympan igen snart. Det är både tufft och snällt för kroppen, man tränar både kondis och styrka, framför allt i rygg och mage.

Hoyan ovan är en småvuxen Hoya. Varje liten blomma i klasen är ungefär lika stor (liten) som en blåbärsblomma. Den är väldigt söt. Tack varje Morellen (tack Morellen 😀 ) så har jag en liten planta som inte blommar än men som ska ha gula likadana blommor. Den ser jag verkligen fram emot att få se blommor på så småningom, kanske redan nästa sommar.

Hoya picta

Den här är väl söt? Det är en väldigt småvuxen Hoya. Bladen är som 10-öringar och blomklasen inte mer än 15 mm diagonalt. Den doftar lite, förut tyckte jag den luktade rökt korv men det tycker jag inte längre. Men doften är svag.

Nu har jag inga fler som blommar just nu. Men några till är på gång. Men sammanlagt har jag 29 stycken. Fyra av dom är småvuxna vinterblommare där det minskade dagsljuset stimulerar knoppsättning.

juni 24, 2010 - Posted by | blommor, Janne, sjuk

2 kommentarer »

  1. Nu är jag sådär efter med att läsa din blogg igen, men jag läser den, läser ikapp alltså, när jag väl sätter mig. För er som inte har gjort det, bläddra ner och se på bilden av smultron, underbar bakgrund har du fått till där, den gillade jag skarpt. jag får sakna macrofotot hela sommaren, kommer inte ner på backen och jag orkar inte gå och bära kameran på mina promenader heller, men som tur är kommer det ju nya möjligheter och man får njuta av naturen med ögonen så länge, eller av andras fina bilder.

    Kommentar av Anna | juni 24, 2010 | Svara

  2. Tack Anna 😀 Det är inte illa alls att gå utan kamera. Det viktiga är att komma ut och det man ser med ögonen stannar ju i minnet. Ibland kan fotandet göra att man inte ser allt, man missar mycket när man ligger där och försöker komponera.
    Smultronbilden ville jag att den skulle se lite hemlig ut, precis som smultronen gömmer sig i gräset. Rensar man bort för mycket blir det väldigt kliniskt, som många av mina bilder är på gott och ont.

    Trevlig midsommar!

    Kommentar av sonjac | juni 25, 2010 | Svara


Kommentera

