Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Några Hoyor till

Hoya purpueofusca

Jag lägger upp tre blommande Hoyor till. Den ovan är ett monster. Bladen är 19-20 cm långa och breda som handflator. Blommorna luktar rätt gott men droppar.

Hoya cv. Golden eye

Den här höll på att slå ut sent i går kväll då jag fotade och nu är den helt utslagen. Doftar väldigt svagt och blommorna håller inte så länge men den är söt med sin gula färg. Blomklasen rätt liten, bara ca 3-3,5 cm rätt över. Men det är ingen småvuxen Hoya, bladen är normalstora. Plantan växer rätt långsamt.

Hoya ???

Inget speciellt med denna. Doftar inte mycket, blommorna droppar inte och det är bra. Klasarna kan ofta ha så många blommor så att klasen blir helt rund. Detta är en smitare, skickar gärna ut rankor blixtsnabbt som växer in i grannplantorna.

juni 23, 2010 - Posted by | blommor

4 kommentarer »

  1. Hej Sonja! Vackra bilder!
    Jag har klurat kring den sista hoyan i detta inlägg, för det är inte Hoya bordenii. Jag frågade på ett forum och fick förslaget ”det finns en Hoya från Stenåsa som i bladen är rätt lika H. bordenii och blomman ser ut precis så där, H. sp Philippines SV 450”. Du kan ju söka bilder på den och se vad du tror. Mvh Cecilia

    Kommentar av Cecilia T | juni 26, 2010 | Svara

    • Oj då. Tack ska du ha för att du rättar mig. Jag googlade på bordenii med bild lite snabbt nu och de flesta bilderna visar en rödblommande Hoya. Men bladen på min planta ser ut som bordenii. Jag är inte hemma hos mina blommor just nu, men ska kolla om jag förhoppningsvis skrivit upp var jag fått tag i plantan från början.

      Kommentar av sonjac | juni 26, 2010 | Svara

  2. Hej Sonja,
    Vilka otroliga bilder du har! Jag är mållös, underbart fotograferat!! Blev många uttropstecken nu men bilderna är fantastiska. Måste kika runt mer här, det är helt klart 🙂

    Mvh
    Marie

    Kommentar av Marie | juni 28, 2010 | Svara

    • Hejsan Marie!
      Kul att du gillar mina bilder. Jag förstår på din namnlänk att du är Hoyafantast du med. Jag har inte så mycket Hoyor här på bild. Men jag ska försöka få upp en bild på varje när de blommar i alla fall.
      Annars är det mest naturbilder, det gillar jag 🙂

      Hälsningar!

      Kommentar av sonjac | juni 29, 2010 | Svara


Kommentera

