Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Janne på hemväg snart…

Hoya sheperdii

Nu är Janne på flygplatsen i Dubai. Flyget går om ungefär 1,5 timmar först till Frankfurt där han byter plan och sen till Arlanda därifrån. Det blir härligt. Skönt för honom att slippa värmen, +48 grader är inget man längtar efter precis.

Jobben där har i alla fall gått superbra och dom har fått beröm från olika håll. Närmast efter det här åker han till Linköping och jobbar två veckor runt månadsskiftet juni-juli. Men han är hemma över helgen.

Jag fick lite milt ”skäll” 😉 att jag är en gnutta yttepytte för envis av en vän… ha! ha! Vem? Jag? Så jag ringde jag min kontaktsjuksköterska på Radiumhemmet idag för att fråga om klådan jag har lite överallt sedan två veckor är en normal biverkning, och så ville jag veta vad mitt Hb låg på den 15e då jag tog blodprov sist.

Hm, ja klådan var ju inte någon vanlig biverkning. Men den har minskat lite. Jag är inte alldeles knottrig på insidan av underarmarna längre eller runt handlederna. Jag berättade att jag tar Tavegyl 2 ggr/dygn och smorde med lite cortisonsalva då det var som värst. Hon tyckte det var bra att jag ringde, men jag skulle fortsätta med Tavegylen och om det började öka igen skulle jag ringa direkt. Hon frågade om lite andra grejer också, om jag hade feber, ont i halsen eller sår. Men det har jag inte… eller ja, liiite ont i halsen har jag känt, men bara pyttelite. Hon skulle rådfråga en av läkarna där och ringa tillbaks om dom tyckte det lät illa. Men det gjorde det visst inte 😀

Blodvärdena blev lite av en överraskning. Den 15e, alltså en vecka sedan låg Hb på 103. Inte så alla alls egentligen. Allt är ju relativt och det ska upp över 120 innan det är bra, men med tanke på behandlingen var det helt ok. Däremot var de vita blodkropparna väldigt låga. Har för mig att det är dom som håller ordning på immunförsvaret. Jag har läkartid hos min läkare den 5e juli. Då ska jag ta upp klådan om den inte försvunnit.

Hoya lacunosa

Så ikväll när jag skulle ut på skogspromenaden, ja det blev lite sent… 21 stack jag iväg, då övertygade jag mig själv att nu var det dags att sluta gnälla och skylla på dåligt med röda blodkroppar och dålig syreupptagning, här skulle det provas att löpträna lite smått.

Jag lämnade kameran hemma och började med lite raskare promenad än vanligt på grusvägen. Sen när jag kom in i skogen bland alla mygg började jag småjogga lite, eller mer lufsa kanske det heter. Jag tror inte det gick fortare än gå fort, men det blir i alla fall skumpigare för myggen att landa och bitas. Jag orkade fem minuter, sen var jag tvungen att gå igen. Gick en bit och lufsade lite till. Så där höll jag på där i skogen bland myggen. Men sen blev det för jobbigt så sista km på asfalt gick jag hela vägen, men rätt raskt.

Jag märkte att jag måste kolla neråt väldigt noga så jag inte snavar över något. Jag är lite klumpig på fötterna, det är jag. Och rätt trött, jag sover ungefär 10 timmar/natt. I vanliga fall brukar det bli 7,5-8 timmar. Men det kommer också att bli bättre. Det tar ca två månader innan tröttheten är borta.

I morgon kommer jag att slänga upp två småvuxna Hoyor, dom är ovanliga och ursöta i blommorna 😉

juni 23, 2010 - Posted by | blommor, Janne, makro, sjuk

2 kommentarer »

  1. Duktig Sonja, inte alls envis. Så underbart vackra, söta Hoyor du har. En riktigt Glad och trevlig Midsommar.
    Kram N&M

    Kommentar av Anette Lutteman | juni 25, 2010 | Svara

    • Detsamma till dig och Micke med, Nettan.
      Jag funderar på om det var sömntabletterna jag var allergisk mot. Tog dom i ca två veckor, det stämmer med tiden för klådan. Ska fråga min läkare den 5e.

      Kram tillbaks!

      Kommentar av sonjac | juni 25, 2010 | Svara


Kommentera

