Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Inget speciellt

Hoya carnosa

Idag har jag inte gjort något speciellt. Spelade lite Sims på fm och gick ner till Vallentuna på em. Skulle till Apoteket och passade på att fika hos min mamma. Sen gick jag hem också. Det blev sammanlagt en dryg timme.

Jag märker att de fysiska biverkningarna har minskat lite nu. Jag är inte speciellt pirrig och domnad i fingrarna och fötterna är mycket bättre. Lite skumt känns det fortfarande i stortårna men jag kan linka lite barfota på platta golv nu, även om det är bekvämare med skor. Känslan i stortårna är som om det finns stora ömma knölar längst ut på framsidan av tårna. När jag går barfota så trycks dom mot golvet och det är väldigt obehagligt. Men det känns lite mindre nu, det borde göra det, det är nu tre veckor sedan jag fick den sista cellgiftsbehandlingen.

Nu borde mitt HB tangera 100 tycker jag. När jag går mina skogspromenader har jag en helvetesbacke lite mot slutet av rundan. Backen är inte så lång men extremt brant. Den backen har jag som riktmärke för hur dåliga mina blodvärden är. Om jag orkar gå raskt uppför och sen fortsätta lika rask när jag kommit ända upp och backen planar ut, då är blodvärdena fina fisken. Om jag inte riktigt orkar ta mig uppför utan att vila lite, då är värdena urkassa, långt, långt under 100.

Igår orkade jag gå uppför, och fortsätta gå när jag var ända uppe… men det gick inte så väldigt raskt och det var supermyggigt. Bara myggmolnen gör ju att man får extra energi 😉

Få se om jag orkar lite snabbare uppför backen i morgon.

Idag fotade jag mina nio blommande Hoyor. Jag har många, många fler som inte blommar just nu. Bl a några vinterblommare. Det är trevligt med något som blommar vintertid.

Jag lägger upp tre i taget, tänkte jag.

Hoya ”Minibelle” Den här är något så ovanligt som en korsning mellan två Hoyor. Ena ”föräldern” är den gamla H.carnosa. Den andra är jag inte säker på, men det är en med långa, smala blad. Blommorna på den här liknar dom på carnosan men är mer rosa (bilden överst) men bladen är från den andra, långa och smala. Den blommar väldigt mycket och doftar gott.

Hoya gracilis är en småvuxen Hoya som trivs ganska bra i ampel. Doftar inte mycket och blommorna håller inte så länge. Men dom ser roliga ut, håriga och med bakåtrullade kronblad.

juni 22, 2010 - Posted by | blommor

2 kommentarer »

  1. Vad fina dina porslinsblommor är! Hemma hos oss blommar just nu mest våra chiliplantor -bland annat en Rocoto med jättefina djuplila blommor.

    /Joakim C.

    Kommentar av Joakim C. | juni 23, 2010 | Svara

    • Vad kul. Det finns väldigt många olika har jag förstått, med olika styrka på frukten. Dom hamnar i er matlagning gissar jag 😀

      Kommentar av sonjac | juni 23, 2010 | Svara


Kommentera

