Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Skalbaggsjakt igen

När jag kom hem idag åt jag lite och stoppade sen ner kameran i Konken tillsammans med myggmedlet och gick ut i skogen. Jag har fått dille på de här gröna sandjägarna, skalbaggar. De är framme när det är sol och varmt och verkar stationära. Jag hittar dom i alla fall på samma stigsnuttar varje gång det är sol. Den här gången såg jag två som slogs, men dom var alldeles för snabba för mig. Det blev bara sudd.

Men några bilder blev hyffsade, lite hårt ljus men vad sjutton… det är ju då dom är aktiva. Dom springer väldigt fort och flyger korta snuttar emellanåt. Den här ovan är lite grönare i färgen än den jag lade upp häromdagen.

Annars så blommar lingonen för fullt nu, tillsammans med blåbär och odon. Men det är dåligt med humlor mm. Lupinerna blommar också och där är också väldigt dåligt med humlor. Det verkar som om vintern gått hårt åt dom.

maj 31, 2010 - Posted by | blommor, insekter, makro

6 kommentarer »

  1. Den där gröna sandjägaren ser betydligt grönare ut än den förra. Antagligen är den grönare, men det kan också vara ljuset som bidrar.

    Jag hoppas få se dom i verkligheten så jag får möjlighet att försöka fotografera på dom.

    Kommentar av Janne Arleklint | maj 31, 2010 | Svara

    • Du har rätt den är grönare, dom skiljer en del i färgintensitet. Det var lite därför jag ville ut igen, för jag visste att det fanns snyggare exemplar 🙂
      Vi sticker ut och lurpassar på dom när det passar dig, och solen är framme.

      Kommentar av sonjac | maj 31, 2010 | Svara

  2. Jag blev mycket glad när jag läste ditt förra inlägg. Jag gillar också färgen på ”dina” skalbaggar-
    Nu har jag lyssnat klart på Roslund & Hellström. Tre sekunder var verkligen så bra som du skrev. Evert Grens fortsätter att överraska alla med sina udda infall. Fast han och hans team är verkligen duktiga i sitt jobb. Hoppas att duon fortsätter att skriva tillsammans.

    Kommentar av Guy Palm | maj 31, 2010 | Svara

    • Åh vad glad jag blir att den höll. Jag vet ju att man kan bli besviken om man för höga förväntningar på en bok eller film.
      Jag hoppas verkligen att dom fortsätter, och det tror jag nog de gör. Evert har en del kvar att bearbeta innan han är klar att börja leva livet lite.

      Dom här skalbaggarna, jag hade ingen aning om att dom fanns ens för några veckor sedan. Nu har jag läst på lite och dom är vanliga över hela Sverige. Gillar torra södervända stigar, och marker.

      Kommentar av sonjac | maj 31, 2010 | Svara

      • Jag får ge mig ut på skalbaggsjakt, fast å andra sidan så åker jag till Ungern fredag 11 juni och kommer hem midsommarafton. Kanske jag stöter på några skalbaggar där.

        Kommentar av Guy Palm | juni 1, 2010

      • Det kommer du säkert att göra. Det kan ju bli riktigt spännande. Fast du hinner kanske kika lite hemma innan 11e 😉
        Kolla på marken om du har någon stig över ett varmt ställe som ett hygge eller liknande, eller en sandig varm slänt, kanske södervänd dikeskant vid någon liten väg utan mycket biltrafik.

        Kommentar av sonjac | juni 1, 2010


Kommentera

