Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Utekrukor

Medan Janne höll på med gräset planterade jag de växter jag köpte på Plantagen i veckan. I den här krukan ovan satte jag Millions Bells, husarknapp och snöflinga. Jag har ingen aning om de latinska namnen på dessa. Jag hoppas det kommer att bli en tät och vacker växtmassa med mycket blommor så småningom, och hoppas på att det inte blir nattfrost. Annars måste jag nog lyfta in denna och en annan som jag också planterade idag.

Så här ser det ut på baksidan idag. Den låga krukan längst till vänster är också nysatt. Jag tänkte fel på vilka krukor jag hade lediga, så jag måste köpa en eller två växter till för att fylla ut lite. Kanske två olikfärgade hänglobelia? Det som finns där nu är en husarknapp och en röd hängverbena.

Dom två i mitten med penséer brukar väl säcka ihop när det blir varmare. Få se hur jag gör med dom krukorna då. Det var rätt länge sedan jag hade blommor i krukor ute såhär. Jag jobbar så mycket i vanliga fall så jag hinner inte njuta av dom, eller vattna tillräckligt när det är som hetast. Den här sommaren kanske jag hinner med.

Ville bara visa en rätt misslyckad rabatt som jag också har på baksidan. Tidigt på våren blommar rätt mycket vita scilla och en annan tidig växt med blommor som jag glömt vad den heter. Men när dom blommat över blir det en stort avbrott i blomningen till någon gång i juli då allt blommar på en gång. Dessutom har grannarnas fula tujahäck blivit så hög och tät så det är väldigt skuggigt i rabatten nuförtiden. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, kanske river jag upp allt och sår gräs, som kommer att bli mossa pga skuggan 😦

maj 30, 2010 - Posted by | trädgård

2 kommentarer »

  1. Din inte så soliga rabatt;Löjtnanthjärtan och pioner gillar ju såna där inte så soliga ställen. Löjtnantshjärtana är tidiga, blommar nu och pioner är bara underbara ändå ;o)
    Hosta av olika sorter är fint i skuggan också, finns med så många fina färger och mönster på bladen…
    He he, kommer från trädgårdsexperten vars enda blommor finns i akvarierna ( och en julblomma som stått i köksfönstret i 3 år eller så, häller faktiskt liv i den, jag!)

    Kommentar av Ulla | maj 31, 2010 | Svara

    • Ha! Ha! Tack för tipset. Jo jag vet ju hur det ser ut hos dig, inte mycket plats för uteblommor, och på balkongen bor katterna 😉

      Kommentar av sonjac | maj 31, 2010 | Svara


Kommentera

