Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Underbart vårtecken

Eller är det inte det första sommartecknet egentligen… tornseglare som svingar sig fram genom lufthavet ivrigt visslande, eller vad ska man kalla deras läte egentligen? Det är så speciellt 😀

Annonser

maj 27, 2010 - Posted by | vårtecken 2010

10 kommentarer »

  1. Hej Sonja vi har köpt en hund igen våran Rosi blev 13 år och dog i oktober våran valp är 10 veckor nu och hjättesöt .kram maja.

    Kommentar av maja karlsson | maj 27, 2010 | Svara

    • Vad gulligt. Hoppas den jagar bra 🙂
      Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 28, 2010 | Svara

  2. Tornseglare är en av mina absoluta favoritarter efter sommaren 2002, när vi blev adoptivföräldrar till fem tornseglarungar. Vi råkade skrämma bort deras föräldrar när vi skulle lägga om taket på logen på landet.

    Vi matade dem i drygt en månad och lyckades faktiskt få en av dem att flyga iväg! De övriga lämnade vi till Skansen, där de fick bo tills de var flygfärdiga.

    Ett minne för livet! 🙂

    Kommentar av FredrikB | maj 27, 2010 | Svara

    • Oj, oj det mest ha varit en väldigt slit. Dom äter väl mest hela tiden. Fast jag har läst att när det är dåligt väder så flyger föräldrarna iväg till där det finns mat och ungarna går ner på sparlåga i boet i flera dagar, utan mat och värme från de vuxna. Fascinerande.

      Kommentar av sonjac | maj 28, 2010 | Svara

  3. Tornseglarens läte är en viktig årstidsmarkör för mig också. Det känns lite som skarven mellan vår och sommar. Blir lika glad varje år när jag hör den för första gången. 🙂

    Kommentar av Fredrik Mörk | maj 28, 2010 | Svara

    • Precis så är det för mig med Fredrik. Mina föräldrar kommer från Finland och där finns en ramsa om fyra vårfåglar och hur långt det är till sommaren då man hör dom. Jag har glömt av hur den gick, kanske lärkan var först med en månad kvar eller så. Men när man hörde ”svalorna” var det bara en dag kvar till sommaren i alla fall 😀

      Kommentar av sonjac | maj 28, 2010 | Svara

  4. Trevligt vårtecken!

    I Hälleforsnäs blommade liljekonvaljerna i bergskärningen vid norra utfarten, och utanför Vadsbro och Silinge var de gamla banvaktsstugornas tomter fulla av överdådigt vackra häggar i full blomning. Att köra ner för den gamla TGOJ-linjen till Oxelösund vid fyratiden på morgonen, se solen gå upp över Sörmland, älvorna dansa över Harsjön och dra ner hyttfönstret och känna blomdoften i sommarnatten var riktigt, riktigt trevligt. Man hinner uppleva mer av resan när man kör med STAX E, STH 60 och öppningsbara hyttfönster! 🙂

    Men jösses vilken trängsel det var på spåret, med alla hjortar, älgar och rådjur som skulle spankulera där i gryningen! Nåja, alla klarade sig, även om det var nära ögat ett par gånger.

    /Joakim

    Kommentar av Joakim C. | maj 28, 2010 | Svara

    • Aaahhh… jag vet precis vad du menar. Jag jobbade på Roslagsbanan i 17 år, körde i 14, och det var innan det började rustas upp som jag började. Köra med ensam motorvagn på Kårstalinjen med sth 50 på granrisbana med 17 kg? (har för mig det var just så klent) räls var fantastiskt.
      Då hann man spana in alla rävar, rådjur, älgar, tranor, jagande kärrhökar, ugglor mm.
      Det låter som du hade rena rama semestern på den svängen 😉

      Kommentar av sonjac | maj 28, 2010 | Svara

      • Jo, litet semesterbetonat var det allt. Det är egentligen ingen av våra egna turer, utan ett hopplock som vår psf har satt ihop och brukar skicka iväg mig på ibland. Vår psf är otroligt duktig och har en förmåga att dels kunna täcka upp alla turer och samtidigt ge folk ungefär de turer som de vill ha. Ibland ber han en om en tjänst, eller ringer och undrar om det är OK att han byter ut en litet (brukar betyda att du kan slänga en vecka eller två av schemat i papperskorgen), och åtminstone jag ställer gärna upp, eftersom han ser till att man får något för det också, en nolldag här, litet ledighet med kort varsel där, eller för den delen sätter en på turer som man tycker om.

        Just det här är en tur jag tycker om att köra. Det är egentligen en Norrköpingstur i grunden, där man börjar tidigt på morgonen med att köra ett vagnslasttåg från Norrköping till Oxelösund. Därefter kuskar man fram och tillbaka mellan Oxelösund och Eskilstuna och kör stålpendlarna som går i det södra omloppet (Oxelösund – Domnarvet). Nattvila i Eskilstuna, och tidigt som f-n på morgonen dag två kör man ner till Oxd, lägger sig ett par timmar på Hotell Ankaret, äter en god och riklig frukost, växlar fram några lok i Oxd och kör sedan ett vagnslasttåg tillbaka till Norrköping. Sedan brukar det ibland bli litet ändringar och anpassningar -jag åkte t ex ner kvällen innan och låg över i Nr, ibland kör vi med två Tm-förare som byter av varandra i Eskilstuna och Nr-förare får köra tåget tillbaka till Nr istället för att passa hem och andra varianter.

        Hur som helst är det en riktigt trevlig tur, lugnt tempo, man får sina raster, större delen av körningen är man helt ensam på banan (det är ju bara vi som kör på den gamla TGOJ-linjen från Flens Övre till Oxelösund) och det är roligt att köra några rejäla tåg som variation -2600 ton och körordern nedlusad med hastighetsnedsättningar. Gänget som jobbar i Oxelösund är en samling trevliga prickar också, som sköter sig själva för det mesta och gör det bra. ”Bergen är höga och kejsaren långt borta”. Jodå, det hör till de trevligare inslagen i det här jobbet.

        /Joakim

        Kommentar av Joakim C. | maj 29, 2010

      • Det låter väldigt trevligt, det där. Du skriver så bra så jag ser allt framför mig. Det är inga problem att förstå vad du menar 😀

        Kommentar av sonjac | maj 30, 2010


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: