Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

En aning piggare?

Jag tror mina blodvärden varit nere på botten och vänt nu. Visst är jag trött och sliten men det känns lite, lite ljusare nu. Domningar/stickningar i fingrar och tår har minskat en aning och jag sover som en gris till långt in på förmiddagen.

Igår kväll satte jag en deg till källarfranska som fick jäsa i kylen över natten. Sen bakade jag ut den på fm och medan dom jäste tog jag min timmespromenad i skogen. Nya växter med utslagna blommor är skogsstjärna, lupin, odon och vattenklöver. Sen växte det något som liknade odon/blåbär lite i samma träskområde som vattenklövern, men jag har ingen aning om vad det är. Jag måste ta med kameran och fota av den.

Under promenaden igår såg jag massvis med utslagen mandelblom, glömde det när jag bloggade.

När jag kom hem gräddade jag franskorna och hade som vanligt en metallform med vatten på botten av ugnen. Jag inbillar mig att ytan på brödet blir trevligare. Dom får svalna utan bakduk också. Det blev väldigt gott med bregott och vitlössalami på ljummet bröd 😀

maj 26, 2010 - Posted by | mattips, sjuk, vårtecken 2010

9 kommentarer »

  1. Källarfranskorna ser verkligen goda ut, nästan så att man blir sugen att åka upp och besöka dig.
    Rapport från ljudböckernas värld. Sedan sist har jag lyssnat på Nattfåk av Johan Theorin som är den författarens andra bok och som utspelar sig på norra Öland. Jag gillar hans lugna och mystiska sätt att skriva.
    Sedan så har jag lyssnat på Flickan under gatan. Jag är verkligen imponerad av författarnas kännedom om alla Stockholm hemliga sidor. En spännande story.
    Nu har jag börjat på Tre sekunder och den verkar lovande.
    Jag är glad för att biblioteket har så mycket ljudböcker annars så hade man blivit ruinerad.

    Kommentar av Guy Palm | maj 27, 2010 | Svara

    • Åh, Nattfåk är en av mina favoriter. Den har jag som ljudbok och har lyssnat på flera gånger. Jag har glömt vad hans första hette, men gillade den mycket också. Undrar om han inte kommit med en tredje rätt nyligen också?
      Det ska bli väldigt spännande att höra vad du tycker om Tre sekunder. Jag hoppas jag inte förstört något när jag skrivit hur mycket jag gillar den.
      Jasså kan du låna dom på biblioteket, det var ju väldigt bra. Dom är inte helt billiga och kan man lyssna på jobbet så slukar man dom fort.
      Har du lyssnat på Millennietrilogin?

      Hm, jag tror inte jag lade upp receptet på källarfranska, ska nog göra det.

      Kram-kram!

      Kommentar av sonjac | maj 27, 2010 | Svara

  2. Du är så duktig! Brödet ser sååå gott ut… måste nog göra det nån dag. 🙂

    Kommentar av Anna Henningsson | maj 27, 2010 | Svara

    • Tack ska du ha, brödet blir riktigt bra iom långjäsningen i kylen. Jag har nog inte lagt upp receptet, ska nog göra det.

      Kommentar av sonjac | maj 27, 2010 | Svara

      • Ja snälla, gör det! 🙂

        Kommentar av Anna Henningsson | maj 27, 2010

  3. Johan Theorin´s 1:a bok heter Skumtimmen och den 3:e Blodläge. Jag har alla tre som ljudböcker. Han håller på med sin 4:e bok som kommer att handla om sommaren. Det var så han tänkte sig från början. En bok för varje årstid.

    Kommentar av Guy Palm | maj 27, 2010 | Svara

    • Just det ja, alla årstider var det ja. Blodläge kom väl helt nyligen har jag för mig… den måste jag skaffa, tror jag tar den som ljusbok, om det är samma uppläsare.

      Kommentar av sonjac | maj 27, 2010 | Svara

      • Det är samma uppläsare i alla tre, Magnus Krepper

        Kommentar av Guy Palm | maj 27, 2010

      • Kanonbra, då ska jag ta och köpa Blodläge idag, tror jag.

        Kommentar av sonjac | maj 27, 2010


Kommentera

