Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nya vårtecken

Sorgmantel

Jag kämpar på med mina skogspromenader. Igår var jag rätt trött efter röntgenundersökningen men piggnade till ju mer klockan blev och tempen ute sjönk. Det var alldeles för varmt på eftermiddagen. Klockan 20 tog jag mina vattenflaskor i en ryggsäck, snörde på gympadojorna och gick ut.

Det blev den vanliga rundan, men helskotta vad med mygg det var i skogen 😦 Jag var tom tvungen att småspringa lite för att inte bli uppäten av dom.

Nya vårtecken de två senaste promenaderna är: Utslagna blommor på: Hägg, skvattram, hundkäx, syren och olika fruktträd. Stora knoppar på lingonriset. Smultronen har massvis med blom nu, såg bara några enstaka för en dag sedan, likaså på liljekonvaljerna.

Och så hörde jag två eller tre gökar igår, underbart. Har inte dom minskat betydligt? Jag tycker jag hörde dom så ofta då jag var liten men nu är det rätt sällan.

Förresten hörde Janne och jag näktergalen när vi promenerade på Järvafältet senast.

Hm… jag har för mig att det var fler blommor som var utslagna… jag får väl lägga till om jag kommer ihåg.

”Dom” har lovat svalare väder och regn i morgon, hoppas det blir så. Det har ännu inte kommit något vårregn och det är så torrt ute i markerna.

Hägg, tråkbild men jag kom inte närmre. Den stod på en tomt 😉

maj 22, 2010 - Posted by | blommor, vårtecken 2010

7 kommentarer »

  1. Halloj!
    Jag är inte heller någon älskare av för varmt väder men jag vill ju vara ute och kolla och uppleva allt. Jag tog en cykeltur strax efter 9 igår kväll och var ute 1 timme. Det blev 13 km. Jag behöver inte cykla långt från mina hus för att komma till skog, hästhagar, ängar och sjöar. Det var jätteskönt ute då men som du säger, mycket mygg. Det doftar gott, mest hägg, och fåglarna sjunger långa serenader.
    I morgon ska jag träffa min vandringskompis och åka till Pardiset i Huddinge.

    Vi hörs!
    Kram på dig!
    Inger

    Kommentar av Inger Linde | maj 22, 2010 | Svara

    • Trevligt Inger. Jag har hört talas om Paradiset av fotovänner. Det ska vara väldigt fint där.
      Hörde ”från säker källa” 😉 att du ska ut och vandra på semestern också, kul.

      Kram-Kram!

      Kommentar av sonjac | maj 23, 2010 | Svara

  2. Det där Paradiset har jag hört talas om. Jag har en fotokompis på NaturfotoForum som brukar fota där.

    Kommentar av Janne Arleklint | maj 22, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Jag svarade Inger innan jag läst det du skrev Janne, fast det kan man inte tro. Snarare att jag kopierade din text 😀

      Kommentar av sonjac | maj 23, 2010 | Svara

  3. Jag hörde näktergalen igår – det var första gången jag hörde den! Väldigt speciell!

    Kommentar av Anna Henningsson | maj 23, 2010 | Svara

    • Ja visst är den, verkligen en skum sång. Den låter som någon regnskogsfågel eller liknande, inte som en fågel som sjunger i Sverige.

      Kommentar av sonjac | maj 23, 2010 | Svara

  4. Du har nog helt rätt beträffande att man inte hör göken så ofta, men det kanske beror på att de stackarna inte har någonstans att ta vägen, det byggs ju överallt. Här hemma i ”min skog” hörs de mycket och ofta, härligt.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | maj 24, 2010 | Svara


Kommentera

