Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Saltning av grusväg

Janne gick rundan med mig häromdagen. När vi kom ner på den lilla grusvägen efter skogsstigen såg jag att vägen var hyvlad, tillkörd och vattnad. Jag som nästan är född på en grusväg började pladdra om att grusvägar brukar saltas på somrarna för att binda dammet och få en fin körbana. Janne hade inte hört talas om det och tyckte det lär lite kul.

Vad händer då… jo en liten saltbil kommer körande och saltar vägen. Sjutton också, det hade varit kul att se Jannes min om jag inte förvarnat honom om det här. Nu blev han ju inte ett dugg överraskad 🙂 Efter saltbilen kom en liten tankbil som vattnade och dom passerade flera gånger medan vi gick där.

Nu idag när jag kom ner på samma väg var den underbart slät och jämn, ett proffsjobb 😀

maj 17, 2010 - Posted by | ditt och datt, landskap, vägstatus, vårtecken 2010

8 kommentarer »

  1. Oj, det där hade jag ingen aning om. Jag hade nog blivit rätt förvånad om jag hade sett en saltbil så här års…

    Kommentar av Fredrik Mörk | maj 18, 2010 | Svara

    • Jag vet inte om man kan kalla detta hantverk? men det är kul att se att det finns kvar på småvägar. Fast hur skulle vägarna annars skötas? Jag tror det är såhär man gör med alla välskötta grusvägar.
      Jag blev rätt nostalgisk när jag såg det i alla fall 😀

      Kommentar av sonjac | maj 18, 2010 | Svara

  2. Jag läser ditt ”svammel” med stor glädje och gläds med ditt tillfrisknande!

    Big hug!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | maj 18, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Vad skönt, då svamlar jag på då 😀
      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | maj 18, 2010 | Svara

  3. Ha ha, jag tror mig känna igen ”proffset” som saltar. Tur att de sköter sig. Fortsätt med ditt ”svammel” det är till stor glädje.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | maj 18, 2010 | Svara

    • Jag gissade nästan det Nettan. Det blev så kanonfint efter några dygn, slätt som ett salsgolv.
      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | maj 18, 2010 | Svara

  4. Jo, det visste jag. Vi har en grusväg på landet där jag har cyklat i alla år när jag växte upp och den brukar de också salta. En gång i tiden var det en man som bröt den vägen för hand och bosatte sig i änden av den, nere vid vattnet. Sen sålde han av några tomter och en av dem är vårt landställe, så det är verkligen på landet, inte i något ”område”. Detta gör ju att vi sköter vägen själva också, och det blir väl inte lika proffsigt som den du beskriver, men den dammar i alla fall inte så farligt 🙂

    Kommentar av Anna | maj 18, 2010 | Svara

    • Vet man inte om det blir man lite förvånad när saltbilen dyker upp mitt i sommaren 😉

      Kommentar av sonjac | maj 18, 2010 | Svara


Kommentera

