Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Kaloririkt mattips med mycket smak

När jag kom hem från promenaden idag kollade jag min receptbok, skrev ner lite och gick direkt till affären.

Jag hittade ett utkast till pastasås med massvis med kalorier, och smak som jag ville prova. Som tur är så är det inget som helt fel på min aptit i alla fall 😀

Jag handlade bacon, gul lök, gorgonzola, grädde. Svartpeppar, pasta och ägg hade jag hemma.

Sen började jag med pastan och medan den kokade knaperstekte jag ett paket klippt bacon. När det såg bra ut sänkte jag värmen och petade ner lite hackad lök som fick mjuksteka med baconen. Hällde ner en dl vispgrädde, kokade upp det lite och smulade ner en hyffsad bit gorgonzola. Malde över lite svartpeppar och hällde upp pastan i en tallrik. På med hälften av pastasåsen och en rå äggula ovanpå.

Oj, oj, oj… det blev gott det. Jag vill verkligen inte veta exakt hur många kalorier detta innehöll, men jag höll inte på och larvade mig med lättgrädde eller gorgonzola light… min dietist har faktiskt sagt att jag ska äta ordentlig mat 😀

Kanske att jag skulle vilja klippa över lite bredbladig persilja ovanpå nästa gång.

Medan jag handlade såg jag till att få hem grejer till att baka limpfrallor också, och så slank en ny DVD ner i korgen… Avatar är släppt idag. Jag har inte sett den på bio.

april 28, 2010 - Posted by | mattips

12 kommentarer »

  1. Kockar på teve, kockar på bloggen, kockar överallt!!!
    😉 🙂

    Hahaha…nädå…ingen fara..vi tar så gärna emot tips och recept… man börjar ju drägla när man läser din beskrivning!

    Härligt å se att du är i farten trots tröttheten!

    Steffe

    Kommentar av Steffe | april 28, 2010 | Svara

    • Ha! ha! Kockar och recept verkar vara poppis. Man ska nog inte äta det här för ofta, men jäklar vad fort det gick att laga till och vad gott det blev.

      Kommentar av sonjac | april 28, 2010 | Svara

  2. Det där lät verkligen gott. Du verkar ha en mycket förnuftig dietist, he he. Skönt att du orkar hålla igång. Ha det så gott med Avatar.
    Kram Nettan

    Kommentar av Anette Lutteman | april 28, 2010 | Svara

    • Jajamensan, hon är guld värd 😀 Men skämt åsido, cellgifterna verkar på något sätt ”äta” kalorier. Det är verkligen inte rätt tid att banta just nu.
      Och lite kul måste man ju få ha 😉

      Kramar tillbaks!

      Kommentar av sonjac | april 28, 2010 | Svara

  3. Vilken energi du har! Jag är imponerad!!

    Kram Inger

    Kommentar av Inger Linde | april 28, 2010 | Svara

    • Egentligen är det min finska sisu, inte energi 😉 Jag är helt slut på kvällarna… fast lägger mig gör jag inte heller. Jag sitter som en obstinat barnunge vid datorn bara för jag kan bestämma själv när jag ska sova, he! he!

      Fast jag var nog lite piggare idag ändå, det var bra att komma ut lite tidigare. Få se hur det blir i morgon. Men någon limpdeg satte jag inte, det gör jag i morgon.

      Kramisar!

      Kommentar av sonjac | april 29, 2010 | Svara

  4. Jag köpte också Avatar i går, trots att jag har sett den. Jag kände att jag ville se de fina miljöerna igen. Vad tyckte du om den?
    Jag såg District 9, som du rekommendrerade, i förra veckan och den gillade jag, men blev lite besviken när den tog slut. Kanske kommer det en del 2, vem vet 🙂 Vill inte ha någon Avatar del 2 bara, själva historien var ju inte sådär direkt nyskapande.

    Kommentar av Anna | april 29, 2010 | Svara

    • Nej jag har inte sett Avatar än, jag väntar tills Janne och jag kan se den tillsammans.

      Vad kul att du sett District 9. Visst var den väldigt annorlunda? Det känns absolut som det finns utrymme för en del 2 om dom vill göra det. Det är en av de märkligare SF-filmer jag sett. Jag har iofs inte sett allt 😀

      Kommentar av sonjac | april 29, 2010 | Svara

      • District 9 tyckte jag väldigt, väldigt mycket om. Känner man dessutom till litet om sydafrikas moderna historia och politik får den onekligen litet fler bottnar också. Visste du förresten att filmen är inspelad i en riktig kåkstad, där invånarna hade tvångsförflyttats bara någon vecka innan filemn skulle spelas in? I stort sett ingenting av miljöerna är rekvisita, mycket av scenerna i kåkstaden är improviserade direkt på plats.

        Avatar hade jag däremot väldigt svårt för. Litet väl mycket romantik kring ”den ädle vilden” och ”Dansar med vargar” (dansar med super-smurfar?) för min smak, men visst fanns det en del häftiga miljöer och storslagna scener i filmen.

        Om du kan få tag på den (går troligtvis att hitta via Amazon.co.uk), kan jag varmt rekommendera den ungerska independent-filmen ”Kontroll” av Nimrod Antal. Den spelades in för några år sedan, och finns i en engelsktextad internationell version. Filmen handlar om Bulscu, en svårmodig ung man som fylls av vämjelse för livet i den moderna storstaden och tar sin tillflykt ner i tunnelbanan i en anonym mellaneuropeisk storstad. Där blir han gruppledare för ett milt sagt färgstarkt gäng färdbeviskontrollanter i tunnelbanan. Ungefär samtidigt som han möter vad som kanske kan vara hans livs stora kärlek, börjar en seriemördare härja i tunnelbanan. De mystiska cheferna verkar veta något -men de verkar också vilja ha en syndabock.

        En mycket bra film om livet, kärleken , det godas kamp mot det onda och huruvida ett månadskort för zon 1 & 2 också gäller för övergångsresor på stationer i gränsen till zon 3. Arvet från öst känns på flera sätt -den otroliga blandningen mellan diskbänksrealism och fullständig surrealism, och det väldigt närvarande (och ofta väldigt fysiska) skådespeleriet. Det är en rätt så svart historia, och stundtals väldigt flippad. När jag har visat filmen för folk brukar reaktionerna bli väldigt delade -dom som har jobbat på järnvägen eller i tunnelbanan brukar tycka att den är närmast dokumentär, folk som kommer utifrån brukar tycka att den är fullständigt vrickad. Se den om du kan!

        /Joakim C.

        Kommentar av Joakim C. | maj 2, 2010

      • Intressant Joakim. Skulle vara kul att se den men jag kommer nog inte att lyckas (orka) jaga reda på den.

        Jag hade ingen aning om hur de spelat in District 9, riktigt läbbigt de du skriver.
        Den var så annorlunda mot annat jag sett, jag gillade den mycket. Inte minst för slutet. Det är skönt när det inte är så att allt fixar sig till det bästa i en film ibland.

        Men Avatar gillade jag, mest för miljöerna på Pandora. Historien var ju inget speciellt med, inget nytt liksom. Men jag kände att just den filmen hade jag nog velat se på bio på stor duk i 3D. Det var så tydligt att den var inspelad med tanke på 3D. Tänka flygscenerna med de bevingade ödlorna mellan de svävande öarna 😀

        Kommentar av sonjac | maj 3, 2010

  5. Åh, så länge sedan jag var in här! Nu har jag läst ikapp mig lite, tittat på dina underbara bilder och är så glad över att vara här inne igen.

    Varma hälsningar
    Ulrica

    Kommentar av ulrica | april 29, 2010 | Svara

    • Hej Ulrica 😀 Vad trevligt att få en rad från dig 😀
      Hoppas du mår hyffsat nu när våren med ljus och värme skrämt iväg snön.

      Många kramar!

      Kommentar av sonjac | april 30, 2010 | Svara


Kommentera

