Sonja C's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Biverkningar

Nu börjar nervskadorna i fingertoppar och under fötterna öka så sakteligen. Det känns rätt obehagligt, det kryper och sticker och att gå barfota på ett platt golv är inte kul. Men med riktiga foträta innerskor funkar det bra och gympaskor när jag går ute gör att det inte känns alls i fötterna.

Det är svårt att sova när det känns så här, speciellt i fötterna. Jag försöker klämma fast hälarna mellan sängen och väggen. På något skumt sätt känns det mindre då och jag kan hinna somna till lite.  Få se hur länge det hänger kvar och vad läkaren säger inför nästa behandling.

Jag har förresten fått kallelse till datortomografi nu, det blir efter den 7e behandlingen den 21 maj. Antagligen kommer det en kallelse till magnetröntgen också snart.

Och igår ringde en sjukgymnast angående remissen till akupunktur. Det här var mer än jag trodde, tar 10 behandlingar med 2/vecka i tre veckor och 1/vecka i fyra veckor till. Hon ville inte påbörja någon behandling så länge jag går på cellgifter och sen har hon semester, så vi preliminärbokade tider från början på juli. Det kan ju hända att mina besvär hinner klinga av innan dess, vi får se.

Jag har lyckats tvinga mig ut på timmespromenader varje dag nu senaste tiden även om jag är sliten. Det känns bra att komma ut och jag har en fin runda i skogen där jag slipper det mesta av bilar och folk.  Lite lustigt är det med den här biverkningen med högre igångsättningströskel.Jag kan sitta och bestämma vid frukosten att nu går jag ut direkt efter jag ätit och borstat tänderna… kommer jag iväg??? Nej, då. Jag sitter vid datorn och fnular, mailar, matar fiskar, grejar med något akvarium, vattnar lite blommor inne och kommer på att jag måste ju plantera om just den plantan. Sen är klockan plöttsligt efter lunch och jag äter och så är det ju kväll… konstig 😉 Men då går jag ut då istället, jag är trots allt en kvällsmänniska även om jag klarar av att gå upp tidigt när jag måste det för jobbets skull.

Annonser

april 28, 2010 - Posted by | sjuk

12 kommentarer »

  1. Förstår att det kan vara jobbigt att få ro och somna om det sticker och bråkar i fötter och händer. Skönt att höra att du orkar tvinga dig ut en stund varje dag, även om det inte blir direkt efter frukost 🙂

    Härlig bild på blåsipporna. Missade dem helt här nere i Skåne i år; får ha bättre koll på dem nästa år…

    Kommentar av Fredrik Mörk | april 28, 2010 | Svara

    • Oj, kan du inte hitta några blåsippor långt inne i någon skuggig skog då? Fast ni är mycket tidigare med allt där nere… åh, jag skulle vilja se lövsprickningen på bokarna i Söderåsen.

      Jo, jag är nöjd att jag hinner ut överhuvudtaget. Jag vet ju att bara jag tvingar mig ut så kommer det att bli lättare och lättare ju bättre kondis jag får.

      Kommentar av sonjac | april 28, 2010 | Svara

  2. Ha, du kan iaf skylla på biverkningar – min igångsättningströskel är bedrövlig som det är. Kram!

    Kommentar av mariasbokliv | april 28, 2010 | Svara

    • He! he! Jo så är det nog, jag är trög i vanliga fall också, speciellt på fm. Men nu kan jag i alla fall skylla på något 😉 Fast ärligt så är det värre med det nu.

      Kramisar Sonja!

      Kommentar av sonjac | april 28, 2010 | Svara

  3. ag tror att man blir seg av de där rackrnas smärtstillande som vi båda äter, jag känner precis likadant som du. I dag ska jag i alla fall åka till Ikea och äta lunch har jag bestämt, är så hjärtinnerligt trött på min egen matlagning och där har de vanlig husmanskost till vettiga priser. Passar på när det ändå är skruttväder. Desutom lär torsdagar vara rätt lugna dagar där.

    Kommentar av Anna | april 29, 2010 | Svara

    • Ja det var ingen dum idé. Då kan du kika runt lite där också. Det är rätt kul om det inte är för mycket folk att bara skrota runt där de har småplocket med ljus, vasera, blommor, tyg mm.

      Kan du inte leta lite på nätet efter nya recept? Jag tror jag ska lägga upp några av mina favoriter då och då.

      Kommentar av sonjac | april 29, 2010 | Svara

      • Det är alltid bra med lite nya recept från vänner och bekanta, så det låter trevligt om du gör. Här blev det tricolor-pasta (såna där penne i tre färger) samt en sås med sparris, babyspenat, tomat, gul paprika, rökt skinka och en smaksatt creme freaishe med saffran/tomat-smak, samt en klick pesto. Svartpeppar, lite vitlök och lite rosépeppar på det, och parmesanost. Nästa gång ska jag byta ut paprikan mot äpple, det tror jag passar bättre med det övriga och är gott till skinkan också.

        Kommentar av Anna | april 30, 2010

      • Oj det där lät gott Anna 😀

        Kommentar av sonjac | april 30, 2010

  4. Genomgår inte cancer behandling och har lite erfarenheter av när nervsystemet spökar.
    Att nerver spökar är något man får leva med här och nu. Det påverkar även hur balansen i ens kropp fungerar. Nerver berättar för hjärnan vad våran kropp befinner sig och hur våra muskler används. När signalerna ändras så tolkas informationen lite olika och styrning av muskler kan bli anorlunda. Det som är vår referensram har påverkats utan vi kan märka det eller inse vilket innebörd påverkan har.
    Det som var enkelt tidigare kan upplevas som svårt utan att man förstår varför.
    Det tar lite tid innan systemet hinner ställa om sig till sin nya situation.
    En sak att prova är att dela upp promenaden i flera.
    Man behöver inte ha hund för att gå hundpromenader utan kan tänka att hunden måste alltid ut oavsett väder och vind.

    Själv gjorde jag hundpromenader innan frukost. Förmiddags aktivitet lunch+ sova och eftermiddags aktiviteter.
    Sedan kan man ta en kvälls hundpromenad.
    Det hela anpassas så att man fungerar på kvällen och att natt sömnen blir bra.

    När nerver spökar så leder det lätt till att systemet kommer i en flykt/kamp situation.
    När man anstränger sig för mycket så går kroppen upp i extra energi läge(flykt&kamp) och det leder till stress och svårt att sova. Genom att dela upp aktiviteten i omgångar så blir det lite lättare att moderera hur man mår.

    Såg ett program om några som tränade karate under cellgifts behandling. De tränade kroppen och även den mentala fokusen.

    Kommentar av Per | april 29, 2010 | Svara

    • Men så intressant. Man tycker ju att om man kommer ut och rör sig ska man bli trött och sova bra på natten men kanske det är fel då.
      Hm, måste ta en funderare på det här. Jag vet inte om jag klarar mentalt att tvinga mig ut två gånger per dag, det är tillräckligt svårt att göra det en gång. Men om jag verkligen tar mig i kragen och tar min promenad efter frukost så hinner jag kanske stressa ner ordentligt.

      Gå ut innan frukost klarar jag inte. Jag är sådan att jag äter ordentlig frukost före jag åker till jobbet även om jag går upp kl 03 på morgonen.

      Men det du skriver är väldigt intressant och tankeväckande. Jag ska verkligen ta en riktig funderare på vad det är som är orsak/verkan och om jag kan ändra något.

      Tack ska du ha Per 😀

      Kommentar av sonjac | april 30, 2010 | Svara

      • Vi fungerar och vanligtvis så behöver vi inte tänka på hur det ser ut ‘under motorhuven’. Försöker ge lite djupare information, hoppas att det går att förstå.
        Jag har vänner med bröstcancer och det är intressant hur mycket som man känner igen. Ex känsel ändring i fotsulerna.
        Jag har en Kronisk borrelia och en hjärn/nerv skada som påverkar mig. Där finns det ingen etablerad behandling så jag har fått lära mig genom att lägga tid på att studera.
        Det man bygger upp är ens context/referensram som påverkar hur man orienterar och navigera i situationen.

        Det gäller att hålla i gång kroppen så att den hänger med,
        utan att man behöver tänka eller känna efter.

        Ett knep som jag tar till är att välja aktivitets nivå genom att välja vad jag gör. Dvs det som fungerar bra att göra. Då kan jag må bra och kan tänka klart.

        Om jag mår dålig så väljer jag en aktivitet som distraherar mig, typ spännande bok där jag kan försvinna in i handlingen.

        Som en lätt aktivitet valda jag att lära mig mera om hur läkare/forskare tror att vi fungerar.

        Det finns en engelsk TV-serie ‘Live longer’ som berättar om hur kroppen fungerar. Jag har den om du är intresserad.

        Ljudböcker är en annan aktivitet.
        Podcast via itunes, här finns det mycket grattis saker att hämta.
        http://www.bbc.co.uk/radio/ bbc7 har radio följetånger

        När det gäller nerver och nervpåverkan så är vi inte vana att tänka i dessa termer. Vi har lätt att tänka i termer om antal km som vi går.
        Vi tänker inte på andra faktorer som blåser, regnar, underlag, bakgrunds ljud mm och dessa har betydelse för hur trötta vi blir.
        Vi saknar referensram, sammanhang eller context i den snabbt förrändrade situationen.
        Hjärnan dvs nerv systemet är det som är input för vår referensram.
        Context påverkar hur vi fungerar, genom att vidga vår context/referensram så påverkar vi hur vi fungerar.

        När referensrammen ändras så kan vi oavsiktligt anstränga oss för mycket, vi måste samtidigt anstränga oss att träna i den nya referens ramen så att den fungerar.

        När vi blir för trötta så drar vårt system ingång extra energi dvs adrenalin och kompisar. Orolighet, extra känslig, retlig, ljus, ljud känslighet, tryck över brösten en del intryck blir förstärkta och vi har svårare att hantera dessa och reagerar lättare.
        Detta kallas för stress men jag skulle nog säga överaktivering. Detta är en överlevnads mekanism som fungerar bra under en begränsad tid. Det hjälper oss och får den ske under en längre tid så blir det lätt slut på resurser(Varför du skall ätt ordentligt och rätt mat)

        Vid långvariga(kroniska) förlopp så behöver vi lära oss att minska /ändra på hur vi reagerar. Stress påverkar hela kroppen och även immunsystemet.

        Förändringar är grunden till kunskap. Prova/testa och se. Man sätter upp ett slutmål och delar in det i del momment. Hellre en långsam del förändring än en snabb. När man har uppnått slutmålet så kan man välja att fortsätta eller att gå tillbaka.
        Min fru tillhörde dem som inte kunde göra något innan frukost. Idag går hon dagligen en ca timmes promenad före frukost.
        Promenaden gör att man får igång kroppen och vitala processer och sedan tillför man energi när systemet är igång.

        Kommentar av Per | april 30, 2010

      • Tack ska du ha, det är väldigt intressant läsning.

        Hm, jag har ju flera delar som påverkar och som går i bergoch dalbanor pga cellgifterna. Mest blodet då, som slås ut och kondisen dalar. Jag får cellgifter var 3e vecka och veckan i mitten är tråkig. Slemhinnor blir också påverkade, för mig mest i näsa och svalg.
        Men när blodvärdena kravlar sig upp känns det bättre igen.

        Jag är en envis människa i vanliga fall som ska göra klart allt och göra det ordentligt, det är inte så bra nu. Så jag måste verkligen tänka efter vad jag gör och hur jag gör det och inte för mycket. Hjärnans kraft är större än kroppens och jag har tränat sönder kroppen fullständigt för ca 15 år sedan. Det slutade med en stressfraktur i lårbenshalsen… intressant upplevelse 😀

        De här små nervskadorna som är biverkningar av cellgifterna, av Taxolen, sätter sig längst ut i de finaste nervändorna längst ut i fingertoppar och under hälarna.
        Nu har jag en eller två behandlingar kvar, hoppas jag, och det är möjligt att jag får mindre mängd Taxol eller att just det hoppas över.
        Sen är det meningen att nervändorna ska växa ut igen, inom nio månader.
        Jag gjorde ett uppehåll på sex veckor, efter den fjärde behandlingen. Det var för jag gjorde en stor bukoperation och jag hade fått dessa pirrningar då med, fast något mindre. Under dessa sex veckor försvann alla besvär, för att sedan komma tillbaks då jag fortsatte behandlingarna.

        Jag träffar alltid en läkare före varje behandling som går igenom alla biverkningar mm. Jag får se vad han/hon säger den här gången inför nästa giftomgång 😉

        Många hälsningar Sonja!

        Kommentar av sonjac | maj 1, 2010


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: